آمریکا نگران تک روی های اسرائیل علیه ایران

نویسنده

» گزارش لوپوئن از روابط تل آویو و واشنگتن

موساد اسراییل عامل انجام سوءقصد علیه کارشناس هسته ای در ایران بوده. این موضوع ازسوی ساندی تایمز به نقل از یک منبع اطلاعاتی اسراییل مورد تأیید قرار گرفته است. به نوشته این روزنامه بریتانیایی، دولت یهود مسؤول حمله به پنج دانشمند ایرانی دیگر طی دو سال اخیر نیز است. ۳ تن از آنان جان خود را در این حملات ازدست دادند. گزارش آخرین عملیات اسراییل به واقع می تواند به عنوان یک فیلم واقعی جاسوسی محسوب شود.

روز سه شنبه ساعت ۸، عوامل موساد که رفت و آمدهای دانشمند ایرانی را تحت نظارت داشتند، متوجه شدند که او قصد دارد منزلش را با اتومبیل ترک کند. درحالی که عوامل اسراییلی مکالمات نیروهای امنیتی ایران را شنود می کردند، مشاهده می کنند که فعالیت های غیرطبیعی ای در اطراف مقر نیروهای اطلاعاتی ایرانی در مرکز شهر درجریان است: تعداد قابل توجهی اتومبیل و مأمور با سرعت از مقر خارج شدند. پلیس به سرعت به سوی خیابان های مجاور در حرکت بود. آیا نقشه اسراییلی ها برملا شده؟ مطمئناً درصورتی که عوامل اسراییل خونسردی خود را ازدست می دادند، همگی کشته می شدند.

فرمانده عملیات به عوامل خود که در گاراژ آماده بودند می گوید: “بروید!” موتورسیکلت بلافاصله مخفی گاه خود را ترک کرد و در خیابان های پرترافیک تهران به راه افتاد. در ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه سایه به سایه پژو ۴۰۵ دانشمند ایرانی که بادی گاردش پشت فرمان بود حرکت می کرد. مسافر موتورسیکلت که ماسک ضدآلودگی به صورت داشت، اطمینان حاصل می کند که مصطفی احمدی روشن کنار راننده پژو نشسته تا بمب مغناطیسی را به در اتومبیل بچسباند. موتورسیکلت گاز می دهد. ۹ ثانیه بعد بمب منفجر می شود. داشمند ایرانی در جا می میرد. محافظ وی که به شدت زخمی شده بود در بیمارستان جان خود را ازدست داد. 

مصطفی احمدی روشن، مهندس شیمی ۳۲ ساله، یکی از دانشمندان جوان مسؤول در برنامه هسته ای ایران، دارای یک فرزند، برخوردار از اعتماد حکومت اسلامی، و برآمده از خانواده ای متدین و  خود از اعضای سازمان بسیج .

به نوشته ساندی تایمز و به نقل از منبع اسراییلی، این سوءقصدها نشانه های هشداردهنده ای هستند و حمله نظامی علیه ایران نیز یک گزینه پیش روست. در صورت حمله هوایی به تأسیسات اتمی ایران و بمباران این مراکز، بازسازی آنها برای جمهوری اسلامی مشکل خواهد بود. در راستای این سوءقصد، سرتیپ یوآو مردخای، سخنگوی نیروهای مسلح اسراییل، در صفحه فیس بوک خود نوشته است: “من هویت قاتلان این دانشمند را نمی دانم، ولی مرگ او  هم اشک نمی ریزم.“ 

این واکنش با واکنش ایالات متحده که ازسوی جمهوری اسلامی متهم به دست داشتن در این سوءقصد شده بود، متفاوت است. سران واشنگتن به شدت مشارکت خود در این حمله را تکذیب کردند. تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی، دراین خصوص گفت: “ایالات متحده به هیچ وجه در این داستان نقشی ندارد. ما هرگونه عملیات خشونت بار، ازجمله این عملیات را، به شدت محکوم می کنیم.”

 

نگرانی آمریکا

واشنگتن طی روزهای اخیر نتوانسته خشم خود را نسبت به اقدامات یک جانبه دولت یهود بپوشاند. ایالات متحده در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ متوجه شد که اسراییل از نظامیان جندالله، یک سازمان تروریستی سنی در پاکستان، ثبت نام بعمل آورده. به نوشته مجله فارین پالیسی، این افراد با انجام سوءقصد در ایران خود را به عنوان عوامل سازمان سیا معرفی می کنند. به همین دلیل دولت آمریکا نگران آماده سازی یک عملیات نظامی علیه ایران ازسوی اسراییل است. واشنگتن با خارج کردن نیروهای خود از عراق، به طور ناخواسته فراغ بال بیشتری به جنگنده های اسراییل برای عبور از آسمان عراق و بمباران تأسیسات اتمی ایران داده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، رییس جمهور باراک اوباما، لئون پانتا وزیر دفاع و دیگر مسؤولان عالی رتبه اخیراً پیام های محرمانه ای برای مقامات اسراییلی ارسال کرده اند و نسبت به پیامدهای چنین حمله ای هشدار داده اند. ازطرف دیگر، واشنگتن یک طرح فوریتی برای حفظ پایگاه های خود در منطقه، ازجمله سفارت اش در بغداد، صادر کرده است.  به دنبال ترور مصطفی احمدی روشن نگرانی های آمریکا چندبرابر شد.

فردای سوءقصد، باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل تماس گرفت تا به طور رسمی “حمایت زوال ناپذیر آمریکا از امنیت اسراییل” را به او یادآوری کند. با این حال، این دو کشور روز یکشنبه مانور مشترک نظامی خود را که برای بهار پیش بینی شده بود به تعویق انداختند. دلیل این تعویق به مسایل بودجه ای ربط داده شد. همان روز موشه یالون، معاون نخست وزیر اسراییل، از “نا امیدی” خود نسبت به “تردیدهای” دولت اوباما در تشدید تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران خبر داد.  

منبع: لوپوئن، ۱۶ ژانویه