باز هم انتخابات: وام ازدواج

نویسنده

vamezdevjb.jpg

دو هفته مانده به برگزاری انتخابات شوراها؛ دولت مصوبه را به اجرا گذاشت که بر اساس آن سی میلیارد تومان برای وام ازدواج به استانداری تهران داده می شود.

گفتنی است که پرداخت هائی تحت عنوان وام ازدواج به جوانان اول بار به عنوان ابتکار تبلیغاتی محمود احمدی نژاد در شهرداری تهران به اجرا در آمد و راه را برای صعود احمدی نژاد به ریاست جمهوری هموار کرد. بعد از انتخاب سوم تیر، و انتخاب شهرداری که منتخب دولت نبود، دولت اعتبار این وام را نگاه داشت و در ضمن با طراحی صندوق مهرالرضا، وام ازدواج را با بودجه ای چند برابر به عنوان یک طرح محبوبیت ساز – گرچه مخالف نظر کارشناسان اقتصادی است – به تشکیلات دولت برد.

در خبر دیروز آمده بود که با تصویب هیأت وزیران، بانک مرکزی مبلغ ۳۰۰میلیارد ریال وام قرض الحسنه ضروری، ودیعه مسکن، درمان، تحصیل و ازدواج (با اولویت) را به استان تهران اختصاص می دهد که این مبلغ علاوه بر سقف اعتبار عادی پیش بینی شده برای تسهیلات قرض الحسنه استان تهران است.

براساس این مصوبه استانداری تهران مامور اجرای این دستور و تقسیم این اعتبار شده و باید هر ماه گزارش این تصمیم نامه را به معاون اجرایی رئیس جمهوری ارائه کند.

چنین به نظر می رسد که توزیع چنین اعتباری در این زمان مشخص، برای جلب محبوبیت گروه های هوادار رییس جمهور در تهران طراحی شده است چرا که اگر چنین اعتباری به صندوق وام ازدواج شهرداری تهران پرداخت می شد ممکن بود باعث جلب آرا برای فهرست هواداران قالیباف شود و در صورتی که به اعتبارهای صندوق مهرالرضا افزوده می شد نتیجه مطلوب به دست نمی آمد.