جناح راست در صدد افزایش زمان مجلس هفتم

نویسنده

majlisibsb.jpg

کوروش سلیمی

نمایندگان مجلس به فوریت طرحی رای دادند که در صورت تصویب به بهانه برگزاری همزمان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، دوره فعلی مجلس تا یک سال و نیم طولانی تر خواهد شد. به این طرح نمایندگان جناح راست به تمامی رای دادند.

طرح تجمیع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم با دوره هشتم مجلس، به گفته نماینده آمل - یکی از طراحان این طرح - از آن رو لازم آمده که: زمان برگزاری انتخابات مجلس با ریاست جمهوری به فاصله حدود یک سال برگزار می‌شود و نمایندگان زمانی دوره خود را آغاز می‌کنند که تقریباً یک سال به پایان دوره ریاست جمهوری باقی مانده است، این امر باعث می‌شود بخش نظارتی مجلس ضعیف شود.

نماینده آمل با اشاره به این که همزمان شدن این دو انتخابات بسیاری از معضلات موجود را حل می کند و، دو انتخابات مجلس خبرگان و شوراها قرار است با یکدیگر برگزار شود، در حالی که آن، دو هیچ سنخیتی با هم ندارند، گفت: برگزاری همزمان انتخابات مجلس و ریاست‌‏جمهوری به این معنا نیست که مجلس قصد افزایش دوره را دارد، بلکه این موضوع به عنوان یک معضل نظام در اجرای اصل 110 قانون اساسی ممکن است توسط مقام معظم رهبری یا مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد.

انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در ابتدای جمهوری اسلامی همزمان برگزار شد. اما بعد از عزل رییس جمهور اول و ترور دومین رییس جمهور عملا چاره ای جز جدا شدن آن ها نماند و یک سال بین آنها فاصله افتاد که در بیست و پنج سال گذشته هرگز این جدائی با مخالفتی روبرو نشد بلکه از تبلیغات همیشگی جمهوری اسلامی یکی هم این بود که این حکومت به طور متوسط هر سال یک انتخابات برگزار کرده است.

گرفتاری جناح راست که طراحان اصلی این طرح هستند و با همفکری وزارت کشور و شخص مصطفی پورمحمدی آن را جلو برده اند این است که در قانون اساسی تاکید شده که فقط در صورت بروز، جنگ، اشغال کشور، یا پیشنهاد رئیس‌‏جمهوری یا رای دو سوم نمایندگان تمدید دوره نمایندگی امکان‌‏پذیر است.

در جلسه دیروز میرتاج الدین که از طراحان تجمیع انتخابات شوراها و مجلس خبرگان بود به عنوان مخالف به نمایندگان گفت مجلسی که همزمان با دولت و رئیس‌‏جمهوری انتخاب شود، خطر دارد، چون احتمال از بین رفتن تفکیک قوا و کم رنگ شدن آن وجود دارد. اما نمایندگان جناح راست با، با فریادهای (دو، دو) خود در مخالفت با سخنان میرتاج‌الدینی باعث شدند دقایقی صحبت‌های وی قطع شود.

فریادهای مخالف نمایندگان تا حدی بود که باهنر مجبور شد زنگ اخطار جلسه را به صدا درآورد و خطاب به نمایندگان اعلام کند: سعه صدرتان را بیشتر کنید چرا که در نهایت تصمیم‌گیری با شماست. اما نصیحت باهنر، رئیس جلسه هم موثر واقع نشد و نمایندگان سه بار صحبت‌های میرتاج‌الدینی را قطع کردند.

در ادامه میرتاج‌الدینی نماینده تبریز خطاب به مخالفان گفت: حرف منطقی را بشنوید و جواب منطقی بدهید!

عضو کمیسیون فرهنگی افزود: وقتی دولت و مجلس هر دو کار را با هم شروع کنند، امکان تسلط بر کار آنها از بین می‌‏رود و تا شش ماه وقت می‌‏خواهد که بر کارها تسلط یابند.

به هر حال به نظر می رسد که نمایندگان جناح راست فعلا آماده شده اند که طرح تجمیع انتخابات را به تصویب برسانند و بعد بر سر آن به گفتگو و معاملات سیاسی بپردازند.