فساد اخلاقی یا خنثی سازی رمالی؟

علی افشاری
علی افشاری

این روز ها   عباس غفاری آماج اصلی حملات   اصول گرایان ولایت مدار و مخالف حلقه یاران احمدی نژاد  است. از دید آنان وی جن گیر و رمالی است که ادعای کذب  رابطه با امام زمان را مطرح می کند  و از این طریق توانسته ابتدا اسفندیار رحیم مشایی را مفتون خود سازد  و سپس از طریق وی نظر و اعتماد  احمدی نژاد را جذب کند. اصول گرایان افراطی و هواداران رهبری با بزرگنمایی و اغراق وی را فردی منحرف معرفی می کنند که با شیطان پیوند یافته است  و در لباس طرفداری از دین در حال تیشه زدن به ریشه دیانت است. از دید آنان وی محور اصلی القائات و پندار های توهم آمیز به رئیس جمهور و تشویق او به ایستادگی در اختلاف نظرش با رهبری است و مساله هاله نور نیز از وی نشات می گیرد.

حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثار گران انقلاب اسلامی و از چهره های تندرو، جریان هوادار رئیس جمهور را منحرف می داند چرا که به زعم او در حوزه اندیشه و فکر، تبیین  این جریان  در مورد مسائل اسلامی با تفکر و منطق و روش شیعه فاصله دارد. وی همچنین درتوصیف وابستگان این حلقه می گوید: “این جریان، عصر غیبت را پایان‌ یافته و عصر حاضر را عصر حضور می‌شمارد و عصر حاضر را به عنوان عصر تبعیت از ولی فقیه و ولی امر مسلمین نمی‌شمارد. جریان انحرافی مدعی است وقتی که مستقیم از ولیعصر دستور می گیرید، چه نیازی به ولی فقیه‌ و ولی امر دارید؟”
 مطالب دیگری نیز از جریان انحرافی و نفوذی دیده و شنیده شده که غیبیات و توسل به اجنه و شیاطینی را مطرح می کنند که در خور انسان مؤمن، شیعه، مقلد و مقید به خط فقاهت نیست. او در ادامه می گوید: “عقاید آنها شیطانی است زیرا مجموعه آنچه مطرح شد در فضایی از توجیهات دینی، توجیهات غیبی، به کارگیری طلسم و تسخیر اجنه و… سامان پیدا می‌کند.  در اصل حرکات منحرف و شیطانی جریان انحرافی برگرفته از غیبیات و عرفان‌های کاذب و توسل به حضرت مهدی (عج) به شکل من‌ درآوردی و خودساخته و خود پرورش داده است و این فکر عقبه اجتماعی ندارد.”(1)

مجموعه این حملات سنگین منجر به بازداشت وی از سوی نیروهای امنیتی شده است. تا کنون  اسفندیار مشایی و احمدی نژاد  و نیروهای اصلی آنان نسبت به این بازداشت واکنش صریح و مستقیمی نشان نداده اند. اما سایت یکشنبه و همچنین 7 صبح به نقل از یکی از نزدیکان رئیس جمهور که حاضر به معرفی خود نشده است، عنوان کردند که وی  خواستار روشن شدن ابعاد ماجرای “عباس غفاری” برای جلوگیری از ضربه زدن به رییس جمهور از طریق گسترش شایعات درباره این فرد شد.(2)

وی ضمن  تایید علاقه زیاد   غفاری  به  رئیس جمهور اذعان کرده است مباحث مربوط به ارتباط با ماوراء و  اجنه  برخی از اطرافیان رئیس جمهور فقط  در چند مورد خاص  محدود می گردد. جهت گیری کلی این مصاحبه  رویکرد مثبتی نسبت به غفاری دارد و به شکلی بسیار محطاطانه از وی دفاع می کند. مصاحبه شونده  در نهایت با طرح چند پرسش به نوعی دستگاه قضایی را  زیر  سئوال می برد. سئوالات مهم عبارتند از :

آیا فرد مورد نظر واقعا آنگونه که شایع شده، انحراف عقیدتی داشته و از روش های خاص برای ارتباط با ماوراء، اجنه و آینده بینی استفاده می کرده است؟
- انحراف عقیدتی فرد مورد نظر - درصورت صحت - و روش های مورد استفاده وی - درصورت صحت - چگونه بوده است؟
- آیا صحت دارد که وی به شدت علیه برخی مقامات و چهره های مذهبی عالی مقام درگذشته، موضعگیری می کرده و نسبت هایی می داده است؟
- چه نهادی وی را دستگیر کرده است؟
- دلیل مشخص دستگیری وی چه بوده است؟
- آیا صحت دارد که بازجوی این فرد پس از چند روز سکته و… فوت کرده است؟ در صورت صحت، دلیل دقیق فوت چه بوده است؟
- آیا استفاده از چنین روش هایی برای اداره امور کشوری، شرعی است؟

اما این چهره جنجالی، فردی نو ظهور در عرصه سیاسی ایران است و سابقه روشن و شناخته شده ای ندارد. پاره ای از افراد معتقدند که وی فردی متدین، حافظ قران و سالم است که همکاری اش با مقامات جمهوری اسلامی محدود به دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد نیست بلکه از دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی روابط خوبی با برخی از دولتمردان بر قرار کرده است و با تداوم ارتباطات در دوران اصلاحات نهایتا روابط نزدیک تری را با دولت های نهم و دهم ایجاد کرده است. بر اساس پاره ای از شنیده ها محمد رضا رحیمی  معاون اول رئیس جمهوری مرید و از دوستان وی بوده است و بدینرتیب پای غفاری را به حلقه نزدیکان رئیس جمهور باز کرده است. برخی دیگر معتقدند که اسفندیار مشایی خود مستقیما با عالم غیر مادی  و ماورائی ارتباط برقرار می کند.

عکسی به نام  عباس غفاری توسط سایت بولتن نیوز نزدیک به دستگاه امنیتی کشور منتشر شده است.این عکس در نمایه وبلاگ فردی بنام حکیم عباس قرار دارد که کارش آگاهی بخشی، معرفی  شیوه طب سنتی و گیاهی و ارائه درمان و نسخه داروهای گیاهی است. اما این عکس مربوط به فرد بازداشت شده نیست بلکه فقط تشابه اسمی  بین آنان بر قرار است. حکیم عباس فرد دیگری است که هیچ ارتباطی با حلقه یاران مشایی و فرد بازداشت شده ای که سخنگو ی قوه قضائیه دلیل دستگیری وی را  ارتباط با اجنه و عقاید انحرافی عنوان کرده است، ندارد.

اقدام غیر اخلاقی و غیر حرفه ای سایت بولتن نیوز و دیگر وبلاگ هایی که از سر شتابزدگی و بی مسئولیتی اقدام به انتشار عکس وی کرده اند مورد  اعتراض حکیم عباس واقع شده است.

به دلیل نبود اطلاعات کافی و معتبر  نمی توان در خصوص درستی  و یا نادرستی ادعا های مربوط به عباس غفاری که اینک تحت بازجویی است، داوری  قطعی کرد  همه این موارد صرفا گمانه ها و اماره هایی  برای تحقیق و بررسی  هستند.

شاید سرنوشت پرونده امنیتی و قضایی وی تا حدی ابهامات را بر طرف سازد.

اما در این میان انتشار نامه هایی منسوب به وی که حاوی عبارات زننده  واعتراف به وقیح ترین مفاسد اخلاقی  وعقیدتی است و تلاش برای انتساب مفاسد اخلاقی حاد به  وی عملی محکوم و در خور سرزنش بسیار است.

در این خصوص سایت شفاف نیوز که مشهور است ازطرف نزدیکان محمد باقر قالیباف اداره می شود و معمولا به تبلیغ اعمال و مواضع وی می پردازد گوی سبقت در تهمت پراکنی و اشاعه فساد را از دیگران ربوده است. این سایت در مطلب اول، متن نامه‌ای منسوب به عباس غفاری را منتشر کرده که در این متن٬ غفاری خود را فرزند پدر و مادری “فاحشه”٬ “فاسد” و “مجهو‌ل‌النسب” خوانده است.(3) و در مطلب دوم اطلاعاتی پیرامون رابطه خانمی را منتشر ساخت که توسط غفاری اغفال شده است و علی رغم اینکه متاهل بوده تصمیم به ازدواج با وی می گیرد. این سایت مدارکی منتشر کرده که تاریخ رفتن خانم یاد شده به  منزل غفاری و آغاز رسمی زندگی مشترک، زود تر از ثبت طلاق وی از همسر سابقش در محضر بوده است!

این مطالب در زمانی منتشر می شود که غفاری در زندان انفرادی است و به دلیل نداشتن رابطه با خارج از زندان امکان پاسخگویی و دفاع ندارد. بی نیاز از توضیح است که چه قدر این اعمال به لحاظ اخلاقی قبیح  و ناپسند است.

 حتی اگر این ادعا ها درست نیز  باشد  باز با توجه به ادبیات  و واژه های سخیفی که استفاده شده است، انتشار آنها عملی نا صحیح است و حکم اشاعه فحشا و ترویج بی اخلاقی  را دارد. عمل سایت شفاف نیوز بمراتب غیر اخلاقی تر از اتهاماتی است که به عباس غفاری زده است. حال اگرمعلوم شد  که همه این حرف ها بی اساس است چگونه می خواهند اعاده حیثیت از فردی بکنند که آبروی او را برده اند؟

از آنجاییکه این اتهامات سنگین اخلاقی درست پس از آشکار شدن اختلافات بین رهبری و احمدی نژاد مطرح شده است لذا شائبه سیاسی بودن  آن  به صورت جدی وجود دارد. چرا تا قبل از این نزاع چنین مسائلی باز گو نمی شد!

این رفتار نشان می دهد  برچسب هایی چون میانه رو و افراطی در بین اکثر چهره های اصول گرا اعتبار ذاتی ندارد بلکه امری متغیر است که بسته به جایگاه افراد در معادلات قدرت جابجا می شود. در همین مورد می بینیم جریانی که تمایل دارد خود را اصول گرای میانه رو یا اصلاح طلب بنامد یکی از  افراطی ترین و زشت ترین  نوع برخورد با مخالف را مرتکب می گردد. بنابراین نمی توان روی  این نام گذاری  ها و ادعا های شکننده  حساب باز کرد.

خبری تایید نشده حکایت می کند که خود قالی باف در روزگاری نه چندان دور با غفاری رفاقت داشته است. اگر این خبر درست باشد، سیئه اخلاقی دیگری را آشکار می سازد که در میان صاحب منصبان جمهوری اسلامی و اساسا حکومت های اقتدار گرا مسبوق به سابقه است که به مجرد افول ستاره بخت کسی، هر کس به فراخور موقعیت ضربه ای به طرف می نوازد تا موقعیت خود در قدرت  را استوار  سازد.

بررسی رفتار بخش مسلط جمهوری اسلامی با مخالفان پرده از این واقعیت تلخ بر می دارد که هتک حیثیت اخلاقی وبردن آبروی افراد یکی از حربه های اصلی دستگاه امنیتی  وقضایی برای بد نام کردن مخالفان و جلوگیری از حمایت افکار عمومی بوده است. در این میان هیچ فرقی بین خودی و غیر خودی نگذاشته اند و بعضا درمورد خودی ها بی رحمی و شدت عمل بیشتری انجام دادند. برخورد با همسر سعید امامی یکی از نمونه های روشنگر است.  

میان مطالب منتشر شده فوق با جزوه اعترافات متهمان قتل های زنجیره ای شباهت وجود دارد که بعد ها معلوم شد  متهمان در زیر شکنجه های سنگین مجبور به اعتراف شده اند. محور اصلی در هر دو  آلودگی متهمان به مفاسد اخلاقی حاد است.

بدین ترتیب بر اساس تجارب قبلی می توان حدس زد که بزودی ممکن است  یا مطالبی شبیه متن های منتشر شده از طرف عباس غفاری در  تلوزیون و یا دیگر رسانه های حکومت ویا دادگاه در قالب اعتراف داوطلبانه پخش شود ویا این ترور شخصیت ها بمثابه سناریو های امنیتی  پشتوانه وادار کردن وی به پذیرش ادعا هایی چون رابطه با شیطان و جادو کردن رئیس جمهور  است که مخالفان در درون بلوک قدرت حلقه یاران احمدی نژاد مطرح می کنند.

البته به دلیل ناشناختگی غفاری و عدم دسترسی به اطلاعات نمی توان قطعا او را از اتهامات فوق بری ساخت. اما مساله این است که اخلاق، انسانیت و عدالت حکم می کند تا زمانی که وی در زیر بازجویی و تحقیق است چنین مطالبی منشتر نشود و اتهامات در یک دادگاه صالح که متهم در آن حق دفاع دارد، مطرح گردد.

پایان بخشی به سوء استفاده نیروهای امنیتی و شعبه های قضایی وابسته به حاکمیت از مساله فساد اخلاقی ضرورتی مهم در کارزار برای بهبود حقوق بشر و زیست انسانی در ایران است.

 در این کارزار از حقوق شهروندی و آزادی های اساسی هر کس چه در پوزیسیون و چه اپوزیسیون باید دفاع کرد و با هرزه پراکنی، انتساب تهمت های اخلاقی و ترور  شخصیت به شکل اصولی، همه جانبه و بدون تبعیض  مبارزه کرد. فرق نمی کند این اتهامت از سوی نیروهای حکومتی زده شود و یادر رسانه ها و محیط های مربوط به گروه های اپوزیسیون  بیان گردد.

 

منابع

1-  خبرگزاری فارس، ولایت‌پذیری در عصر غیبت، مهم‌ترین شاخص شیعه است، 9 اردیبهشت 1390

2- سایت یکشنبه، درخواست برای روشن شدن ابعاد ماجرای “عباس غفاری”،

3-  سایت دگر بان، اطلاعات تیم خامنه‌ای درباره “جن‌گیر” احمدی‌نژاد، 14اردیبهشت 1390