فعالیت در ستاد انتخاباتی مگر جرم است؟

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» همسر علی وفقی در گفتگو با روز

پیرامون وضعیت علی وفقی، رییس ستاد دانشجویی میرحسین موسوی در استان تهران و از اعضای سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، با ریحانه حقیقی، همسر این فعال دربند گفتگو کرده ایم. علی وفقی که از 37 روز پیش در بازداشت بسر می برد، تنها یکبار با همسرش تلفنی صحبت کرده است. خانم حقیقی در گفتگو با روز، با بیان اینکه”همسرم بشدت تحت فشار است”، تاکید می کند “تنها فعالیتی که علی داشته، فعالیت مدنی در ستاد انتخاباتی آقای موسوی بوده است”. این گفتگو در پی می آید.

                                                                                            

خانم حقیقی، آخرین خبری که از وضعیت همسرتان دارید، چیست؟

علی را 29 خرداد با حکم رسمی در خیابان بازداشت کردند. آخرین خبر مال  هفته قبل است که با من تماس گرفت و مکالمه خیلی کوتاهی داشتیم. ظاهرا وضع جسمی خوبی نداشت و تحت فشار بود. دیروز هم که خانوادش به اوین برای درخواست ملاقات مراجعه کردند گفتند اصلا اینجا نیست  و ما اطلاع دقیقی از محل نگهداریش نداریم.

 

چرا فکر می کنید وضعیت جسمانی خوبی نداشتند؟

فکر می کنم بشدت تحت فشار بود چون مدام می گفت: دعا کن.

 

نکته دیگری هم گفتند؟ اینکه در سلول انفرادی هستند یا با افراد دیگر ؟

نه حرفی از این مسائل نزد. بازجویش من را تهدید کرد که علی را ممنوع التماس می کند. ولی خبرهایی که از اوین به ما می رسد همه حاکی از این است که وحشتناک تحت فشار است.  

 

چرا بازجوی ایشان شما را تهدید کرد؟

دلیل خاصی نداشت. به حرفهایی که من به همسرم می زدم اشکال گرفت.

 

شما تا الان برای آزادی آقای وفقی چه پیگیریهایی انجام داده اید؟

نمیشود گفت پیگیری. چون هیچ مرجعی پاسخگو نیست. ولی خوب مثل همه خانواده ها به دادگاه انقلاب و زندان اوین مراجعه کردیم و پاسخی دریافت نکردیم؛ اصلا از بازداشت علی ابراز بی اطلاعی می کنند. حتی در زندان اوین دیروز به بازداشت قبلی ایشان در سال 86 اشاره می کردند و می گفتند که ایشان آزاد شده اند. علی، سال 86 هم یکماه بازداشت شده بود  و وقتی در سیستم هایشان جستجو کردند، آخرین اطلاعاتی که برای علی ثبت شده بود متعلق به سال 86 بود و اینکه در 18 مرداد آزاد شده است. اما به هر حال همسرم در تماس تلفنی اش گفت که در زندان اوین هستم. ولی دستگاه قضایی هنوز پاسخ روشنی به ما نداده است.

 

با همه اینها می خواهید چه اقداماتی برای آزادی آقای وفقی انجام دهید؟

اولین قدم این است که بعد از 37 روز بتوانیم از محل نگهداریشان مطلع بشویم و مسلما از هیچ اقدامی برای آزادیش  کوتاهی  نمی کنیم. البته ما در حال حاضر بیشتر نگران سلامت جسمی ایشان هستیم. پرونده سازی هایی که از فروردین ماه برای وی دربرخی نشریات  صورت گرفته بود و نیز اعتراف اجباری، ما را خیلی نگران کرده است. آنها مشخصا به حضور علی در ستاد آقای موسوی اشاره می کنند. علی مسئول ستاد دانشجویی استان تهران آقای موسوی بود و در 44 دانشگاه تهران ستاد فعال داشت. مطلب آخری که می خواستم بگویم این بود که علی از نخبگان کشور محسوب میشود و با توجه به خبرهایی که به ما می رسد شرایط خوبی ندارد  و اینکه همه  زندانیان مواد مخدر و قاچاقچیان هم حق دسترسی به وکیل و ملاقات را دارند در حالیکه علی از همه این امکانات محروم است. او تنها فعالیتی که در زمان انتخابات داشته، فعالیت مدنی در ستاد آقای موسوی بوده و هیچ دلیلی برای بازداشتش و در حال حاضر ادامه این بازداشت وجود ندارد. با توجه به خبرهای وحشتناکی که از اوین می رسد درمورد شکنجه ها، ما نگران سلامت جسمی ایشان هستیم و باید در صورت بروز مشکلی برای علی، دستگاه قضایی پاسخگو باشد.