سخنان رهبر دل‌واپسان را آرام کرد

نویسنده
حسین محمدی

» حمله به مشاور بین‌الملل رهبر

در حالی که انتقادهای جسته و گریخته گروهی از اصول‌گرایان به مذاکرات هسته‌ای و روندی که از سوی دولت روحانی در پیش گرفته شده، ادامه دارد، یک عضو جبهه پایداری خبر از آن داد که نگرانی‌های این گروه پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای کمتر شده است.

روح‌الله حسینیان، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس، در گفت‌وگویی با وب‌سایت خانه ملت، گفت که بعد از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای “دل‌واپسی‌ها‌ی‌مان… کم‌تر شده” است.

حسینیان همچنین اضافه کرده که حضور هفته گذشته محمدجواد ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس و توضیحات وی پیرامون مذاکرات وین “در قیاس با گزارش‌های قبلی، بهتر”  بود.

سخنان جدید حسینیان در حالی بیان می‌شود که وی هفته گذشته گفته بود در جلسه غیرعلنی معترض سخنان ظریف شده و پس از توضیحات وزیر خارجه نیز “اکثر نمایندگان ناراضی بودند و زیرلب غرولند می‌کردند اما تنها کسی که اعتراض کرد و تذکر داد، من بودم”.

وی اما اکنون اضافه کرده که “هنوز نگرانی‌هایی در خصوص نتیجه مذاکرات داریم به همین خاطر پیگیری می‌کنیم و حسیاست نشان می‌دهیم و کمک می‌کنیم تا مذاکرات مثبتی برای ملت ایران به ارمغان بیاوریم”.

وی همچنین این اتهام که جبهه پایداری مایل بود موفقیت در مذاکرات هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد انجام شود و به همین دلیل با روش دولت روحانی مخالفت می‌کند را رد کرد.

اشاره حسینیان به سخنان هفته‌ گذشته آیت‌الله خامنه‌ای که در آن ضمن ترسیم خطوط قرمز جدیدی برای برنامه هسته‌ای ایران، از دولت روحانی و تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده بود.

در تحولی دیگر وب‌سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، با انتشار تحلیلی درباره مذاکرات وین، به انتقاد از علی‌آکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای پرداخته است.

رجانیوز خطاب به ولایتی نوشته که “آقای ولایتی، وقتی ایران در مذاکرات مقاومت می‌کرد، می‌گفتید مذاکره جای بیانیه خواندن نیست! آیا محدود کردن توان غنی‌سازی کشور به زیر ۵ درصد هم در دایره لغات شما به معنای مقاومت است”؟

اشاه این وب‌سایت به درگیری لفظی میان علی‌اکبر ولایتی و سعید جلیلی - دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و مسوول تیم مذاکره‌کننده ایران - در جریان تبایغات انتخابات ریاست‌جمهوری و مناظره‌ی تلویزیونی است.

آن زمان ولایتی به انتقاد از رفتار جلیلی و تیم مذاکره‌کننده در زمان گفت‌وگوهای چندجانبه پرداخته و آن‌ها را متهم کرده بود که در مذاکرات صرفا بیانیه می‌خوانند.

رجانیوز اما تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت حسن روحانی را متهم کرده که در یک سال گذشته “عقب‌نشینی‌های پی‌درپی” داشته است.

این وب‌سایت خطاب به ولایتی - که او را از “مدافعان اصلی توافق ژنو” خوانده، نوشت: “بسیاری از دستاوردهای هسته‌ای کشور بر اساس توافق اولیه ژنو در شرایط فعلی به حالت تعلیق درآمده و این اتفاق در شرایطی به وقوع پیوسته که آقای ولایتی در همه این شرایط از روند مذاکرات و عملکرد تیم مذاکره‌کننده جدید، دفاع جدی به عمل آورده است… بهتر است تا آقای ولایتی با توجه به واقعیات و اتفاقات بوجود آمده در این مدت، کمی دور از فضای شعار زدگی از «پایداری» و «مقاومت» در عرصه دیپلماسی سخن بگویند”.

پیش از این نیز محمدحسین آصفری، نماینده مجلس، ضمن انتقاد از روش دولت روحانی در مذاکرات، گفته بود که برخی نمایندگان تنها به دلیل لزوم حمایت از تیم مذاکره‌کننده سکوت کرده‌اند و اگر “این چهار ماه هم به مانند آن شش ماه گذشته طی شود قطعا بعد از مذاکرات حرف‌های جدی با آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده خواهیم داشت. چون آنجا دیگر اینها در حال مذاکره نیستند که افرادی بگویند آنها را تضعیف نکنید و به این بهانه بخواهند فضای نقد را ببندند”.