روز قدس تهران بدون حماس، آرام

نویسنده
فیروزه متین

» در اوج توجه جهانی به فاجعه غزه رخ داد

مراسم حکومتی راهپیمایی موسوم به “روز جهانی قدس” در ایران با تفاوت هایی از جمله لحن ملایم تر شعارها و سخنرانی ها برگزار شد. روابط سرد ایران و حماس که بعد از نزدیک شدن این گروه به قطر و ترکیه و مخالفتشان با حکومت بشار اسد رخ داده، می تواند دلیلی بر این تغییر باشد.

این تظاهرات حکومتی، در حالی در بحرانی ترین وضعیت فلسطین در سال های اخیر برگزار شد که هم اکنون نزدیک به ۹۰۰ شهروند فلسطینی در غزه در پی ۳ هفته بمباران این شهر کشته شده اند و تمام جهان در انتظار آن بود تا در مراسم حکومتی ایران، باز هم شدید ترین حملات و شعارها نثار اسرائیل شود.

با این حال، بر خلاف انتظارها، راهپیمایی امسال، بیش از آنکه در گیر مسئله جنگ در غزه باشد، به عرصه ای برای موضع گیری گروه های درون نظام در خصوص مسائل داخلی تبدیل شد و شعارهای آن بر ضد اسرائیل نیز از شعار کلیشه ای “مرگ بر اسرائیل” فراتر نرفت.

برخی از ناظران، علت تعدیل لحن راهپیمایانی که به دعوت سازمان تبلیغات اسلامی که ریاست آن با احمد جنتی است، به سناریوهای تفاهم هسته ای مربوط می دانند چنان که هفته گذشته هم در سخنان آیت الله خامنه ای اشاره ای به حمایت از حماس و لزوم مقاومت مسلحانه نبود.

آیت الله خامنه ای، در سخنانی متفاوت از همیشه، دو روز قبل از راهپیمایی حکومتی قدس گفته بود: همانگونه که امام خمینی می فرمود اسرائیل باید از بین برود البته نابودی اسرائیل به عنوان تنها راه علاج واقعی، به معنای از بین بردن مردم یهود این منطقه نیست بلکه برای این کار منطقی، ساز و کاری عملی وجود دارد که جمهوری اسلامی آن را در مجامع بین المللی ارائه داده است. براساس این ساز و کار مورد پسند ملتها، مردمی که در این منطقه زندگی می کنند و اهل و متعلق به آنجا هستند در یک رفراندوم حکومت مورد نظر خود را اعلام می کنند و از این طریق، رژیم غاصب و جعلی از بین خواهد رفت. البته تا زمانی که به یاری پروردگار، این رژیم سنگدل و آدمکش نابود شود، برخورد قدرتمندانه و مقاومت قاطعانه و مسلحانه، راه علاج این رژیم ویرانگر است. کسی گمان نکند اگر موشکهای غزه نبود رژیم صهیونیستی کوتاه می آمد، چرا که در کرانه باختری موشک یا تفنگ وجود ندارد و تنها سلاح مردم، سنگ است اما این رژیم، مردم آنجا را نیز کشتار و تحقیر می کند. رژیمی که خارج از “حد تفکر و تصور بشر” جنایت می کند با مقاومت قدرتمندانه فلسطینی ها، بیچاره شده و دنبال چاره کار است و این ثابت می کند که صهیونیستها فقط زبان قدرت را می فهمند. با توجه به همین واقعیات، ما معتقدیم کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقه مند به سرنوشت فلسطین هستند در این زمینه فعالیت کنند تا رنج و محنت مردم فلسطین، در پرتو دست قدرتمندآنها، و ضعف دشمن صهیونیست، کاهش یابد. (لینک)

با این ترتیب آیت الله خامنه ای شعار دردسر آفرین “اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود” که همواره در مجامع غربی به عنوان یکی از توجیهات لزوم جلوگیری از فعالیت اتمی ایران مورد تاکید بوده است را به “رفراندوم” تفسیر می کند. تفسیری که به نظر می رسد با استراتژی او مبنی بر “نرمش قهرمانانه” آنهم در شرایطی که مذاکرات اتمی ایران و غرب به مرحله “توافق” وارد شده، بی ارتباط نباشد.

بر اساس این گزارش، سخنان نه چندان مخاصمه جویانه او در قبال اسرائیل، در راهپیمایی عوامل حکومت در روز جمعه نیز بازتاب داشت به طوری که اغلب آنها تنها به شعار کلیشه ای “مرگ بر اسرائیل” و یا شعارهایی در راستای همدلی با مردم غزه اکتفاء کردند.

حتی خبرگزاری فارس نیز از حال و هوای متفاوت راهپیمایی امسال خبر داده و در حاشیه نگاری خبرنگارش آورده است: “عدم اجازه برای به همراه داشتن پلاکاردهای حاوی شعارهای ویژه روز جهانی قدس به محل نماز جمعه تهران با تعجب و بعضاً اعتراض راهپیمایان که می‌خواستند پلاکاردها را در نماز جمعه نیز به نمایش در آوردند،‌ مواجه می‌شد”.

فارس افزود: “پلاکاردهایی با موضوع «فلسطین قطعا آزاد خواهد شد»، «هرگز سرزمینم را به گرگ‌ها نمی‌دهم» و «نصرمن‌الله و فتح‌القریب» در دست راهپیمایان تهرانی بود که فریاد «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» و «هیهات من الذله سر می‌دادند. راهپیمایان روز جهانی قدس در پایتخت نماد تابوت کودکان فلسطینی به شهادت رسیده در پی تهاجم رژیم صهیونیستی به سرزمین غزه را بر روی دستان خود حمل می‌کردند. شعار «هم غزه هم لبنان جانم فدای اسلام» ابتکار جالب راهپیمایان روز قدس بود که خطیب نماز جمعه نیز بدان اشاره کرد”.

 فارس می افزاید: “جمعی از راهپیمایان که شعار «مرگ بر فتنه‌گر» سر می‌دادند دست‌نوشته‌هایی با مضمون «سران فتنه را محاکمه کنید» در دست داشته و خواستار برخورد قاطع دستگاه قضایی با فتنه‌گران سال ۸۸ شدند. در مسیر راهپیمایی روز قدس چند تن از بانوان کشورمان برای گریم صورت کودکان و کشیدن نقاشی پرچم کشورهای ایران و فلسطین بر صورت بچه‌ها حاضر شدند. جمعی از راهپیمایان برای شهدای غزه عزاداری کردند. آنان در دسته‌ عزاداری که در حال زدن سنج و دمام بودند جمع شده و ذکر‌هایی همچون یا حیدر، یا زینب و یا حسین سر دادند. بیش از ۱۲۰۰ پزشک سازمان تأمین اجتماعی با امضای بیانیه‌ای خطاب به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان بهداشت جهانی  به جنایات رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غزه و اقدامات جنایتکارانه این رژیم نسبت به مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین اعتراض کردند”.

روزنامه اعتماد هم به جنبه های سیاسی تر راهپیمایی دیروز که شدیدا رنگ و بوی نزاع درون حکومتی داشته را برجسته کرده و می نویسد: “در راهپیمایی روز قدس شعارها متفاوت بود. برخی در میان راهپیمایی که برای حمایت از مردم غزه برگزار شده بود خواسته‌های دیگری را هم از طریق پلاکارد اعلام می‌کردند؛ برخی خواهان آن بودند که معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ محاکمه شوند و برخی دیگر از عدم سازش با امریکا شعار می‌دادند. در این میان اما به محض حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مسیر راهپیمایی، مردم شروع به سر دادن شعار، «خامنه‌ای زنده باد، هاشمی پاینده باد»، «هاشمی، هاشمی، خدا نگهدارتو» حمایت خود را از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان دادند. کمی بعد با حضور محمود احمدی‌نژاد در مسیر راهپیمایی عده‌یی شعار«احمدی قهرمان، رییس‌جمهور آتی ایران» را سر دادند و عده‌یی دیگر شروع به سر دادن شعار «مرگ بر ضد ولایت‌فقیه» کردند. عده‌یی دیگر هم با حمل دستنوشته خواهان تحریم کالای اسراییلی می‌شدند. راهپیمایان در مسیر راهپیمایی پرچم امریکا، رژیم صهیونیستی و همین طور تصویر پادشاه عربستان را به آتش کشیدند و شعار غزه غزه مقاومت مقاومت، کرانه باختری به پاخیز برادرت کشته شد کرانه باختری، جنگ مسلحانه، با کوشش مسلمین قدس رها می‌شود، اسلام پیروز است، اسراییل نابود است، فریاد رهبر ما مرگ بر امریکا، ملت ما بیدار است از امریکا بیزار است، سازش ما با امریکا محال است سر دادند”.

خبرگزاری تسنیم نیز به سر دادن شعارها بر علیه داعش را برجسته کرده و می نویسد: “راهپیمایان تهرانی با حمل تصاویری از کشتار مسلمانان عراق و سوریه توسط گروهک تروریستی داعش بر لزوم وحدت کشورهای اسلامی برای مقابله با این گروهک تروریستی تأکید کردند. راهپیمایان با سر دادن شعار مرگ بر داعش ِصهیونیستی بر پیوند این گروهک تروریستی با رژیم صهیونیستی تأکید و انزجار خود را از گروهک تروریستی داعش ابراز کردند. تصاویری در دست راهپیمایان است که روی آن عکس ابوبکر بغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش و نتانیاهو مسئول رژیم صهیونیستی در کنار یکدیگر قرار دارد”.