کدام تدبیر؟ کدام امید؟

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

“رهبرمعظم” درهفته اول آذرازشکست تلاش “دشمن” برای بزانو درآوردن “نظام” در مذاکرات هسته ای خبر می دهد و رئیس دفترش در دومین هفته ماه آخر پاییز، از”تلاش دشمن برای ایجاد نسل حرامزاده پرده بر می دارد.

رئیس جمهور و وزیرخارجه اش هم که مو به مو منویات “رهبر فرزانه” رادر مذاکرات اتمی پیش برده و هفت ماه مذاکره با “ دشمن” را تمدید کرده اند، بازبه پاشیدن تخم امید و گستردن تور تدبیر مشغولند.

روشن کردن بیشتر فضای سیاسی هم بعهده علم الهدی امام جمعه مشهد است که به صراحت و با”زبان امروز”ی به انجامش می پردازد: “آیا امام زمان جامعه اسلامی را تحویل آقایی می‌دهند که بعد یک ابوالیلغوزی از گوشه‌ای بیاید و بگوید او اشتباه می‌کند؟ رهبری ولی است و خبرگان مُوَلّی علیه هستند و وقتی او ولی من است، چه طور بر عملکردش نظارت کنم؟ماقائل به معصومیت ولی فقیه نیستیم، اما حق نداریم هر تصمیم ایشان را که درست نمی‌دانیم بگوییم اشتباه است، چون ولی فقیه، حکیم، حافظ‌الدینه و مخالف لهواه و مطیع‌الامر مولاه است و همه جوانب امور را در تصمیم‌گیری رعایت می‌کند و مشورت می‌گیرد. مقابله با ولی فقیه و رویارویی با او، مبارزه و رویارویی با شخص پیغمبر است، حتی اگر برخوردکننده مسلمان و شیعه و معتقد به وحی و امامت و نبوت باشد”.

درمتن این سیستم سوپر دمکراتیک مذاکرات سرنوشتی اتمی در وین بازهم متوقف شده است. ابوالحسن بنی صدر، نخستین رئیس جمهوری اسلامی، این توقف را شکست و ادامه بحران تفسیر می کند. گرانی ۴۰ درصدی پس از ۳۰ ماه سر بر می دارد:نان دولت روحانی، به نرخ دولت احمدی‌نژاد می رسد. گرانی بنزین پس از نان و دلار خود رانشان می دهد تا نوبت سقوط بورس برسد.

اخبار رسمی چشم انداز مذاکرات اتمی را چنین گزارش می دهد: “وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵ در آخرین روز مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای تصمیم گرفتند توافق ژنو و مذاکرات هسته‌ای تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۵ (۹ تیرماه ۱۳۹۴) تمدید کنند. تا آخر ژوئن آینده دو طرف برای دستیابی به توافق جامع به مذاکرات خود ادامه خواهند داد”.

محمد جواد ظریف که در پیشبرد سیاست آیت اله خامنه ای براستی “قهرمانی” کرد، برای تخفیف بحرانی که نان و بنزین وبورس ابعادش را نشان می دهد بذر امیدی می پاشد که علی لاریجانی هم آبش می دهد.

بازی موش و گربه هسته ای” نظام”و” جبهه متحد ارتجاع”- تعبیر آیت اله خامنه ای- ادامه پیدا می کند.تمدید وتهدید تحبیب باز دامن می گیرد و ملت ایران هنوز از چند وچون معامله بر سرنوشتش بی خبر است.

حسن روحانی، وعده درمانی از سر می گیرد: “دوران افراط و فضای امنیتی به سر آمده است”. شیرین عبادی می گوید: “وضعیت حقوق بشر در ایران در زمان ریاست‌ جمهوری حسن روحانی به همان بدی زمان محمود احمدی‌نژاد است و در برخی موارد حتی بدتر شده‌ است”.

همسرابوالفضل قدیانی، که بیش از یکسال و نیم است از زندان قزلحصار به بیمارستان منتقل شده و همچنان در بیمارستان بستری است، همین حرف را می زند: “بعد از آمدن روحانی هم هیچ تفاوتی نکرد. همان سیر قبلی است، ما اصلا نمی دانیم الان سپاه جای وزارت اطلاعات را گرفته ـ براساس اخباری که می شنویم ـ یا چی. نمی دانیم آقای روحانی در این وضعیت چکار می خواهد بکند. بالاخره ایشان مجری قانون اساسی و ناظر اجرای قانون اساسی هستند. وزارت اطلاعات و وزیر اطلاعات هم که در دولت هستند و باید براساس وعده هایی که آقای روحانی داده در راستای حقوق شهروندی و.. عمل کنند. این مساله هم یکی از حقوق مردم است و ما هم از همین مردم هستیم.”

همسر مسن ترین زندانی سیاسی ایران از روحانی می خواهد نشان دهد که با احمدی نژاد فرق دارد.

آش تدبیر و اعتدال دارد آنقدر شور می شود که همه بیاد دوران احمدی نژاد می افتند که در تاریخ معاصر دوران نکبت لقب گرفت.

تقی کروبی، فرزند زندانی حصری، - شیخ دلاور مهدی کروبی- می گوید: “آزادی‌های سیاسی و رفع حصر دغدغه‌ دولت نیست”.

ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است و مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی؛ تشکل هایی که درهایشان بسته است و بر اثر تدبیر

“نظام”، حزبی که اولین کارش سرقت مسلحانه نام “ندا” ست، این هفته مجوز می گیرد.

 بینانگذار این حزب صادق خرازی، نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحد و سفیر اسبق جمهوری اسلامی در فرانسه است.اواز نزدیکان سیاسی محمد خاتمی است و به واسطه ازدواج خواهرش با مسعود خامنه‌ای، با رهبر جمهوری اسلامی روابط نزدیکی دارد. صادق خرازی همچنین برادرزاده کمال خرازی، وزیر اسبق امور خارجه در دولت محمد خاتمی و رییس کنونی شورای راهبردی روابط خارجی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای است.

 به نوشته عیسی سحرخیز شایعاتی وجود دارد که اساسنامه حزب ندای ایرانیان، از طریق “حلقه خویشاوندی” به تایید رهبر جمهوری اسلامی رسیده است.

بخشی از اعضای حزب مشارکت وسازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، این حزب را مصداق “موازی‌کاری، قدرت‌طلبی و همکاری با قدرت” اعلام کرده اند.

صادق خرازی گفته است: “ندای ایرانیان قرار است نه نسخه دوم حزب مشارکت باشد و نه به حاکمیت وابستگی داشته باشد”.

هفته ای است که سخنان علی مطهری و انتشار متن پیام مهدی کروبی به او، حصر رهبران جنبش سبز را بار دیگر در مرکز توجه قرار داده است. سعید جلیلی، نماینده جبهه پایداری در انتخابات سال ۹۲ و دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در زمان حصر، دست به ترفند تازه ای می زند: “حصر سران فتنه، ربطی به حوادث سال ۸۸ یا همان “فتنه” نداشته و اقدامی پیشگیرانه در جهت جلوگیری از تسری بهار عربی به ایران بوده است “.

اکبر گنجی جهات مختلف این ترفند را بر می رسد و بر دلیل هراس “نظام” از جنبش سبز پرتو تازه ای می افکند.

تولد حزب ندای ایرانیان که اعضای جوان‌تر و سابق جبهه مشارکت ازجمله موسسین آن هستند، گستردگی دامنه “تدبیرنظام” برای کنترل فضای سیاسی رابه مذاکرات هسته ای پیوند می زند.

نیمه دوم آذر ماه است. دولت “تدبیر و امید” به رکوردی تازه می رسد و ایران در رتبه ۱۳۶ “شاخص فساد” جهانی قرار می گیرد؛بین کامرون و قرقیزستان. ومجید محمدی- جامعه شناس- گوشه ای ازاین فساد خانمانسوز را زیر ذره بین قرار می دهد: همه نوع مدرک برای فروش، از دیپلم تا دکترا.

و روزهای آخر هفته خبری می رسد که چشم اندازش آینده ای سخت هولناک است. نشست اوپک پایان می گیرد و روند کاهش قیمت نفت ادامه می یابد.دقایقی بعد از اعلام تصمیم اوپک، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال که از نفت خام‌های شاخص در بازار جهانی نفت به شمار می‌رود، تا ۷۴ دلارکاهش می یابد و قیمت هر بشکه نفت خام “وست تکزاس اینترمدیت” نیز تنها اندکی بیشتر از ۷۰ دلار اعلام می شود.

خبرگزاری بلومبرگ درتحلیل وضعیت تحت عنوان “شوک بزرگ در تهران” می نویسد: “با توجه به شواهد موجود، سقوط قیمت نفت تا ۴۰ دلار برای هر بشکه قابل پیش‌بینی است. برای تولیدکنندگان نفت اگر قیمت جهانی به بشکه‌ای ۴۰ دلار یا کمتر برسد، به نقطه سر به سر می‌رسند.دانیل یرگین، نایب رییس موسسه مشاور انرژی آی اچ اس در کلرادو و همچنین نویسنده تاریخ نفت که برنده جایزه پولیتزر شد به بلومبرگ می گوید: “این یک شوک بزرگ در مسکو و در تهران است”. روسیه به عنون بزرگترین تولیدکننده جهان دیگر نمی تواند برای نجات اقتصاد زخم خورده از تحریم های اروپا و آمریکا، بر همان درآمدهای نفتی اتکا کند. رژیم جمهوری اسلامی نیز که تحت تحریم های مشابهی قرار دارد مجبور است یارانه هایی که به نوعی عایقی برای جمعیت رو به رشد این کشور محسوب می شود را تقلیل دهد.به نظر می رسد کاهش قیمت نفت این بار احتمالا همان تاثیرات سه دهه پیش که منجر به پایان کار اتحاد جماهیر شوروی شد را در پی خواهد داشت”.

 

خانم ها! آقایان!

هفته دوم ماه اول زمستان بسر می رسد. ابوالفضل قدیانی از بیمارستان- زندان خود می نویسد: “حرف ما این است که مطالبات مردم ما، حق آنهاست. اگر بالاست، به رابطه مردم به مثابه دارایان حق و حکمرانان در جایگاه صاحبان تکلیف برمی گردد. آیا ما می توانیم از حق ملت بگذریم؟ آیا مطالبه مشروع حداقل های زیست فردی و اجتماعی، همانها که عموما در قانون اساسی و شعارهای انقلاب مطرح بوده مطالبات بالا و زیاده است؟ برابری همگان در برابر قانون، برابری زن و مرد، احترام به حقوق انسانی معتقدان به هر مذهب و گرایش اعتقادی، رهایی از فقر و گرسنگی، منع شکنجه و سانسور، هیات منصفه، آزادی بیان و … که همگی در قانون اساسی کنونی مورد تصریح واقع شده، مطالبه بالاست یا حقوقی خداداد، مشروع و قانونی؟ بیان مطالبات چه بالا و چه پایین، خود حقی ذاتی و ناستاندنی است”. و شعر فروغ فرخزاد ، پرسشی را مطرح می کند :

کدام قله کدام اوج ؟

تمام روز تمام روز

رها شده، رها شده، چون لاشه ای بر آب

به سوی سهمناک ترین صخره پیش می رفتم

به سوی ژرف ترین غارهای دریائی

و گوشتخوارترین ماهیان

و مهره های نازک پشتم

از حس مرگ تیر کشیدند

نمی توانستم دیگر نمی توانستم

صدای پایم از انکار راه بر میخاست

و یأسم از صبوری روحم وسیعتر شده بود

و آن بهار، و آن وهم سبز رنگ

که بر دریچه گذر داشت، با دلم میگفت

نگاه کن

تو هیچگاه پیش نرفتی

تو فرو رفتی.