سیاست خارجی بدون شعار

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از وعده‌های روحانی

رئیس‌جمهور جدید ایران روز شنبه گفت، هم‌میهنانش برای این به او رای داده‌اند که سیاست خارجی کشور را تغییر دهد و آنرا از شیوه زیاده‌گویی که توسط مقام پیشین او محمود احمدی‌نژاد اتخاذ شده بود دور کند.

حسن روحانی گفت دولتش تاکتیک‌هایش را طوری تنظیم می‌کند که بتواند با قدرت‌های جهانی گفتگو کند؛ اما گفت جمهوری اسلامی به اصول خود پایبند باقی می‌ماند.

روحانی در مراسم آغاز به کار وزیر امورخارجه کابینه‌اش، محمدجواد ظریف، عنوان کرد: «ما از سیاست خارجی برای شعار دادن استفاده نمی‌کنیم. سیاست خارجی جایی نیست که کسی بتواند بدون توجه کافی حرفی بزند و موضع‌گیری کند. مردم در انتخابات 24 خرداد روشن کردند که سیاست خارجی جدیدی را می‌خواهند.»

روحانی وعده داده که در سیاست خارجی اعتدال و کاهش تنش با جهان خارج را دنبال می‌کند. او همچنین قول داده تا اقتصاد را که بر اثر تحریم‌های بین‌المللی و سوءمدیرت ضربه شدیدی خورده بهبود بخشد.

او در انتخابات ریاست‌جمهوری با قاطعیت به پیروزی رسید و رقیبان محافظه‌کار خود را شکست داد. وی روز 4 اوت مسئولیت را در دست گرفت و مجلس روز پنجشنبه به کابینه او به جز سه وزیر رای اعتماد داد.

هسته گروه روحانی شامل شخصیت‌هایی است که مدارک تحصیلی خود را از کالیفرنیا، واشنگتن، پاریس و لندن دریافت کرده‌اند. خود روحانی نیز در اسکاتلند درس خوانده است. ظریف تحصیل‌کرده آمریکا با مدرک دکتری در حقوق و سیاست بین‌الملل از دانشگاه دنور است.

روحانی گفت که امیدوار است تخصص ظریف و سال‌ها تجربه در طرف شدن با آمریکا به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل بتواند به دولت او در درک شیوه تفکر آمریکایی کمک کند. ظریف در سال‌های 2003 تا 2005 که روحانی مسئول مذاکره هسته‌ای ایران بود، با رئیس‌جمهور همکاری داشته است.

روحانی افزود: «تجدید نظر در سیاست خارجی به معنی تغییر اصول نیست، چون اصول بدون تغییر باقی خواهد ماند. اما تغییر در روش، اجرا و تاکتیک‌هایی که مورد خواست مردم است باید انجام پذیرد.»

هنوز روشن نیست که گروه روحانی بتواند بر سیاست‌های ایران تاثیر بگذارد و دیپلماسی بالقوه نظیر مذاکره مستقیم با آمریکا یا پیشبرد مثبت مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را جلو ببرد.

سیاست هسته‌ای هنوز تحت کنترل مقام ارشد کشور است. غرب ایران را متهم می‌کند که هدف از برنامه‌ هسته‌ای این کشور استفاده نظامی است، اما ایران این اتهام را رد می‌کند.

روحانی گفت، ایران از ادبیاتی که در دولت احمدی‌نژاد مورد استفاده قرار می‌گرفت آسیب دیده است و دولت او از شعارهای مقام پیشین خود دوری خواهد کرد.

در همین حال، روحانی سرپرست‌هایی برای دو وزارتخانه از سه وزارت بدون وزیر خود را منصوب کرد. جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری خواهد بود و رضا صالحی امیری سرپرست وزارت ورزش و جوانان.

روحانی برای این انتصاب‌های موقت به تایید مجلس نیازی ندارد، اما بعد از سه ماه باید وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی و برای آن‌ها رای اعتماد بگیرد.

منبع: واشنگتن پست - 17 اوت 2013