پاسخ معترضان: گلوله

نویسنده

» مقاله ای از گاردین درباره بحران سوریه

دیوید باتی

ارتش سوریه دست کم سه نفر را از عده ای که برای عزاداری در حومه دمشق، دوما، جمع شده بودند زخمی کرد. این عزاداران درحال نزدیک شدن به شهر جنوبی ازرع بودند که ارتش برای جلوگیری از شرکت آنان در مراسم عزاداری به روی آنان آتش گشود.

یکی از شاهدان عینی در مراسم عزاداری دوما به خبرنگاران گفت: “من سه نفر را دیدم که به روی زمین افتادند از دهان یکی از آنها خون می آمد. نمی دانم تیر به شکمش خورده بود یا سینه اش.”

شاهد دوم می گوید حمل کنندگان جنازه ها، تابوت ها را رها کرده بودند و فرار می کردند.

یک شاهد عینی می گوید کسانی که برای عزاداری به ازرع آمده بودند قصد داشتند در مراسم خاکسپاری 12 شهیدی  که روز جمعه توسط نیروهای امنیتی کشته شده بودند، شرکت کنند. وی گفت: “آنها با تیراندازی شدید و مستقیم نیروهای نظامی مواجه شدند.”

روز یکشنبه در سرتاسر سوریه ده ها هزار نفر عزادار در مراسم خاکسپاری صد معترض کشته شده در روز جمعه، خواستار برکناری حکومت شده بودند.

عزارداران شعار می دانند: “بشار اسد، خائن است. زنده باد سوریه، مرگ بر بشار.”

فعالان سیاسی می گویند که دستکم صد نفر در جریان اعتراض های روز جمعه کشته شده اند که این تعداد بیش از 88 نفر کشته ای است که از ابتدای اعتراضات کشته شده بوند.

کشته شدگان متعلق به همه شهر های کشور هستند از شهر بندری لتاکیه تا حمص، از حماه تا دمشق و شهر جنوبی ازرع. نیروهای امنیتی در دمشق و شهرهای مهم دیگر به درخواست عدم خشونت توجهی نکردند و به روی مردم آتش گشودند و گاز اشک آور پرتاب کردند.

معترضان با وجود توافقی که در آغاز هفته گذشته کرده بودند باز هم به خیابان ها آمدند، این  شامل لغو قانون وضعیت اضطراری بود که 48 سال در این کشور اجرا می شد.

آمریکا از دمشق خواست که تغییراتی را که وعده داده است، اجرا کند. رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما، از دولت سوریه خواست که از اعمال خشونت نسبت به معترضان دست بردارد و اسد را متهم کرد که وی به دنبال کمک از سوی ایران است.

اوباما گفت: “این خشونت ها در برابر معترضان باید خاتمه پیدا کند. بشار اسد بجای اینکه به مردم کشورش گوش بدهد به دنبال حکومت ایران است تا در سرکوب معترضان با استفاده از همان روش های وحشیانه ای که علیه مردم ایران بکار رفته است، به او کمک کند و همه مشکلات را به گردن بیگانگان می اندازد.”

ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه انگلستان کشتار غیر قابل قبول معترضان را محکوم کرد و از نیروهای امنیتی سوریه خواست تا بجای سرکوب مردم، با آنها مدارا کنند. او گفت که مقامات سوری باید به حق تظاهرات بدون خشونت مردم، احترام بگذارند.

گاردین، 23 آوریل