حذف اورانیوم با غلظت بالا تکمیل شد

نویسنده
بی‌بی‌سی

» گزارش بی‌بی‌سی از تعهدات هسته‌ای ایران

آژانس هسته‌ای سازمان ملل می‌گوید، ایران تمام اورانیوم غنی‌شده خود را که نزدیک به سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای بود ، به اشکال بی‌خطرتری تبدیل کرده است.

تبدیل ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی بخشی از مفاد توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

آمریکا هفته گذشته خبر داد که ۲.۸ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را در عوض تعهد ایران آزاد خواهد کرد.

روز جمعه، ایران و قدرت‌های جهانی به توافق رسیدند که مذاکرات خود را چهار ماه دیگر ادامه دهند. هدف از این مذاکرات این است که ایران ترغیب شود در عوض برداشته شدن تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

شش قدرت جهانی - آمریکا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان و بریتانیا - ظنین هستند که ایران به دنبال ساخت بمب اتمی است که ایران این ادعا را رد می‌کند.

این کشور اصرار دارد، اورانیوم را برای استفاده در نیروگاه برق هسته‌ای و مصارف پزشکی غنی‌سازی می‌کند.

خبرنگاران می‌گویند، تبدیل تمام ذخیره نگران‌کننده اورانیوم توسط ایران نشان می‌دهد که رهبران این کشور به توافق متعهد هستند و نمی‌خواهند روند دیپلماتیک را از بین ببرند.

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌گوید، ایران به تمام تعهدات دیگر خود نیز به خوبی عمل می‌کند.

وقتی توافق اولیه در ماه نوامبر امضاء شد، ایران بیش از ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی داشت.

اورانیم غنی‌شده ۲۰ درصدی می‌تواند به سرعت تبدیل شود و سلاح هسته‌ای را مسلح کند و متخصصان می‌گویند، ۲۰۰ کیلوگرم برای ساخت یک کلاهک هسته‌ای کافی بوده است.

قرار است مذاکرات بین شش قدرت جهانی و ایران در ماه سپتامبر ادامه یابد و مهلت دستیابی به توافق نهایی نیز ۲۴ نوامبر عنوان شده است.

به رغم اخبار، بتانی بل از بی‌بی‌سی می‌گوید، راه‌حل درازمدت برای جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران راهی طولانی در پیش دارد.

طرفین توانسته‌اند توافق کنند، غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم که می‌تواند مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را فراهم آورد، در طولانی‌مدت محدود شود.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، پس از مذاکرات هفته گذشته، در بیانیه مشترکی گفتند: “هنوز شکاف‌های ویژه‌ای در مورد برخی از مسایل اصلی باقی مانده که به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد.”

این توافق می‌تواند تحریم‌های نفتی و تجاری ایران را لغو کند.

منبع: بی‌بی‌سی - 21 ژوئیه