گروگان آمریکائی کجاست؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ایران، پاکستان یا افغانستان

پنج سال پس از ناپدید شدن یک آمریکائی در جزیره کیش، خانواده وی فیلمی کوتاه از او در اینترنت منتشر کرده اند که در آن رابرت لوینسون که دولت آمریکا وی را مامور سابق پلیس فدرال آمریکا (FBI) معرفی می کند از دولت اوباما خواسته است به شرایط گروگان گیران پاسخ مثبت بدهد تا زمینه آزادیش فراهم شود.

خانواده لوینسون این ویدئوی 55 ثانیه ای را روز جمعه در وبسایتی که برای اطلاع رسانی درباره وضعیت او راه اندازی کرده اند، منتشر کردند. آن ها اعلام کرده اند که این فیلم سیزده ماه قبل به دست آن ها رسید اما دولت آمریکا انتشار آن را مانعی در برابر تلاش ها برای یافتن رابرت لوینسون دانست و به همین جهت انتشارش به عقب افتاد.

مقامات امنیتی آمریکایی می گویند این پیغام از طریق یک IP در پاکستان به خانواده او ارسال شده اما هنوز به طور دقیق نمی دانند که رابرت لوینسون در این کشور، ایران یا افغانستان به سر می برد هرچند آنها اکنون بیشتر به پاکستان مشکوک هستند.

علاوه بر این پیام ویدیویی، خانواده لوینسون در یک سال گذشته چندین عکس نیز از وی دریافت کرده‌اند که امید آنان را برای زنده بودن او افزایش داد گرچه احتمالات گوناگونی را ایجاد کرد.

 

به دنبال مافیای سیگار

رابرت لوینسون که هویت وی مامور سابق اداره پلیس فدرال آمریکا معرفی می شود، فروردین ماه سال ۸۶ در جزیره کیش ناپدید شد، از ابتدا اعلام گردید که در قالب یک سفر کاری برای تحقیق پیرامون قاچاق سیگار به ایران ، در این منطقه ازاد رفته بود. وکیل او پیش از این به رادیو فردا گفته بود که ناپدید شدن او می تواند به “مافیای سیگار” در ایران ارتباط داشته باشد. همزمان گزارش‌هایی نیز از دیدار او با یک متهم فراری آمریکایی در این جزیره منتشر شده است.

با گذشت سه سال از این واقعه، و در حالی که گمانه‌هایی در مورد امکان مرگ آقای لوینسون منتشر می شد، در اسفندماه سال ۱۳۸۹، وزیر خارجه آمریکا اعلام داشت بنابر اطلاعات دست یافته، او زنده است. اما ویدئو کوتاهی که این هفته در اینترنت به گردش در آمد اولین نشانه قطعی بر زنده بودن اوست و همزمان با آن همسر و پسر کارمند سابق FBI در یک پیام ویدئویی دیگر که در همین وب‌سایت منتشر شده است، از گروگان‌گیرها خواسته‌اند تا درخواست‌های خود را برای آزادی رابرت لوینسون ارائه دهند.

همسر او پیش از این بارها از دولت جمهوری اسلامی خواسته بود که برای یافتن شوهرش تلاش کند و درخواست ملاقات با محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران را مطرح کرده بود. حکومت ایران همواره گفته است که از سرنوشت او اطلاعی ندارد ولی آماده همکاری برای یافتن حقیقت است.

رابرت لوینسون در پیام ویدیویی منتشر شده از خود گفته است: “با من خوش رفتاری شده است، اما من به کمک دولت ایالات متحده احتیاج دارم. می‌خواهم آمریکا به خواسته‌های گروهی که در سه سال و نیم گذشته من را نگاه داشته‌اند، عمل کند. خواهش می‌کنم کمک کنید تا من به خانه بازگردم.”

اسوشیتدپرس می گوید، در این پیام ویدیویی ۵۴ ثانیه‌ای، آقای لوینسون که به دیابت مبتلا است و از فشار خون بالا رنج می‌برد، تأکید کرده است که از وضعیت سلامت خیلی خوبی برخوردار نیست و افزوده است: “داروی دیابت من به سرعت در حال تمام شدن است.”

در پیام ویدیویی به نظر می‌رسد آقای لوینسون مقدار قابل توجهی وزن کم کرده است، اما نشانی از آزار جسمی در وی دیده نمی‌شود.

خانواده لوینسون عکس هائی نیز از وی دریافت کرده اند که در هر یک از آن ها پیامی نوشته شده بر روی یک صفحه بر گردن آقای لوینسون آویخته شده است. بر روی یکی از این صفحات که آقای لونیسون بر گردنش آویخته، نوشته شده است: “چرا نمی‌توانید به من کمک کنید؟”

پیشتر تصور غالب در دولت آمریکا این بود که ناپدید شدن آقای لوینسون، یک مسئله سیاسی است و وی توسط مقامات اطلاعاتی ایران دستگیر شده تا جمهوری اسلامی بتواند از وی به عنوان دستاویزی در مذاکره با واشنگتن استفاده کند؛ یا امری برای معاملات و تبادل اسیر استفاده کند.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به درخواست ایالات متحده از ایران برای کمک به یافتن کارمند بازنشسته اف‌بی‌آی از آمریکا خواست تا اطلاعات موثقی در این زمینه در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد تا بر آن مبنا ایران فعالیت‌هایی انجام دهد.

رامین مهمانپرست روز سه شنبه، ۱۷ اسفند 1389 با اشاره به این‌که جست‌ و‌ جوهای مقام های جمهوری اسلامی حاکی از عدم حضور رابرت لوینسون در ایران است، افزود: “ما همچنان بر اساس رویکرد انسانی تلاش می‌کنیم و درخواست ما این است که اگر اطلاعات موثقی در این‌باره وجود دارد در اختیار ما قرار دهند تا ما در راستای اقدامات انسان دوستانه فعالیت‌هایی را در این ارتباط انجام دهیم.”

سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بهمن 1389 گزارش ها درباره بازداشت رابرت لوینسون توسط ماموران این نهاد را تکذیب کرده بود.