انتقاد هاشمی از فراکسیون دولتیان و تجمع بسیج

نویسنده
نازنین کامدار

» تظاهرات علیه نمایندگان مجلس همچنان مساله سازست

با گذشت یک هفته از تجمع عوامل لباس شخصی وابسته به بسیج در برابر مجلس و حملات آنان به علی لاریجانی، و با وجود انتشار حکم آیت الله خامنه ای درباره دانشگاه آزاد که وقف این مجموعه و برکناری رئیس کنونی این دانشگاه را متوقف کرد، نزاع محمود احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی در این زمینه که تاکنون در زمین مجلس ادامه داشت، با سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و حمایت وی از علی لاریجانی و افراطی خطاب کردن اعضای فراکسیون دولتیان وارد مرحله تازه ای شد.

سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی، از سوی رسانه ها و افراطیون نزدیک به احمدی نژاد بی پاسخ نماند و علاوه بر رجانیوز، محمد علی رامین نیز به جمع منتقدان هاشمی پیوست. همزمان برخی از نمایندگان مجلس نیز در اظهار نظرهایی جداگانه ابعاد تازه ای از سناریوی “دولتیان” در سازماندهی تجمع عوامل لباس شخصی در مقابل ساختمان پارلمان را فاش کردند.همچنین پارلمان نیوز نیز روز گذشته فاش کرد که “بسیج” درخواست مجوز این تجمع را به وزارت کشور ارائه داده بود.

 

انتقاد هاشمی؛ واکنش دولتی ها

بنا به گزارش ایلنا، علی اکبر هاشمی رفسنجانی در نشست اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی برای نخستین بار برخوردهای هواداران احمدی نژاد در مجلس را “افراطی” و “تندرو” خواند.

او گفت:” مسوولان در دولت، قوای مقننه و قضائیه و سایر دستگاه‌ها، مراکز و نهادها باید تلاش کنند از حرکات افراطی، تندروی‌ها و دعواهای بی‌نتیجه و بی‌اثر سیاسی و جناحی و باندی جلوگیری کنند”.

وی با اشاره مستقیم به تجمع سازماندهی شده از سوی فراکسیون دولتیان و حمله آنها به علی لاریجانی  نیز گفت: “بی شک اهانت به ساحت مجلس شورای اسلامی و رییس آن محکوم است و انتظار می‌رود مراقبت شود حرکات نسنجیده و افراطی گروه خاصی موجب تضعیف قوای سه‌گانه، نهادهای رسمی و مسوولان در کشور نشود و همه به وظایف مان به خوبی عمل کنیم”.

گفتنی است در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمود احمدی نژاد مجددا غایب بود، اما علی لاریجانی در میان استقبال گرم هاشمی رفسنجانی در آن حضور یافت.

در کنار انتقاد هاشمی رفسنجانی از افراطیون حامی دولت در مجلس، علی عسگری، رابط پارلمانی مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گویی با ایلنا، توضیحات بیشتری درباره “افراطیون” مورد اشاره هاشمی رفسنجانی ارائه کرد.

اوگفت: “افراط‌گرایی یک جریان مرموز در کشور است که از اوایل انقلاب تحت عناوین مختلف ادامه داشته و فقط شکل، قالب، کار و تاکتیک‌های آن به ظاهر تغییر کرده است. جریان افراطی فعلی با سوء استفاده از فرهنگ عوامی و توده‌گرایی و استفاده از پوشش شعارهای مربوط به نظام، بیشتر از عوامل افراطی گذشته عمل می‌کند”.

این چهره موثر در نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام افزوده است:” اصولگرایان افراطی که همچون کاتولیک‌تر از پاپ هستند گاهی برای مراجع تقلید هم خط و نشان می‌کشند. این جریان افراطی علاوه بر اینکه حریم و حرمت چهره مرجعیت را نگه نداشته تلاش می‌کند تا نهادهای دیگری مثل مجلس شورای اسلامی را تضعیف کند”.

او با اشاره به سازماندهی تجمع اخیر فراکسیون افراطی “دولتیان” علیه مجلس، اینچنین ادامه داده است: “این جریان افراطی چند نفری بیشتر نیستند به نحوی که شناخته شده‌اند و حتی می‌توان آنها را با یک مینی‌بوس جابجا کرد. آنها از ولایت‌خواهی و ذوب در ولایت بودن دانشجویان و بسیجیان در موارد متعدد سوءاستفاده می‌کنند.”

وی سپس به طور تلویحی خواستار برخورد لاریجانی با این نمایندگان شده و گفته است: “عقلای اصولگرا باید خود را در برابر این جریان از حالت انفعال خارج کرده و میدان را همچون ماه‌های اخیر برای آنها باز نگذارند. زیرا در برخی از موارد حتی نظام هیچ‌گونه توجیهی نمی‌تواند نسبت به کارهای آنها داشته باشد و اقدامات آنها به ضرر اصل نظام است. هر چند که اصولگرایان نیز از ناحیه عملکرد ایشان ضربه و زیان‌های زیادی را تحمل کرده‌اند”.

سخنان رئیس و رابط پارلمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد اخیر فراکسیون مشهور به دولتیان که چهره هایی چون روح الله حسینیان، حمید رسایی، اسماعیل کوثری، ستار هدایت خواه، علیرضا زاکانی، مهدی کوچک زاده و حسین فدایی اعضای موثر آنرا تشکیل می دهند، با واکنش رسانه های حامی دولت و برخی از افراطیون دولتی مواجه شد.

در همین راستا رجانیوز نوشت: “آقای هاشمی رفسنجانی در شرایطی انتقادات به رئیس مجلس را محکوم کرده و منتقدان را افراطی نامیده است که به گفته تحلیلگران سیاسی و بخشی از نمایندگان مجلس علت قرار گرفتن خانه ملت و آقای لاریجانی در معرض این انتقادات سناریویی بود که آقای هاشمی و نزدیکانش برای مجلس طراحی کردند”.

این سایت افراطی ادامه داده است: “اقدام مجلس هدف اصلی اعتراضات بود اما نگاه اصلی منتقدان معطوف به مسئولان دانشگاه آزاد و رویکرد خلاف قانون آنان بود. در واقع منتقدان معتقدند که فشارهای سیاسی مسئولان دانشگاه آزاد و لابی های آنان زمینه متهم شدن مجلس و امضاکنندگان آن مصوبه جنجالی را فراهم آورد. با این همه، آقای هاشمی با چشم پوشی بر نقش خود و نزدیکانش در آغاز موج انتقاد از مجلس و رئیس آن، در موضع “میانجی” به محکوم کردن منتقدان پرداخته و آنان را موجب تضعیف قوای سه‌گانه دانسته است”.

علاوه بر رجا نیوز، حمید رسایی، نماینده ای هم که از سوی همکاران اش در مجلس به “وکیل الدوله” شهرت یافته و در تجمع عوامل لباس شخصی وابسته به بسیج در برابر مجلس، نقش لیدر و شعار دهنده را داشت، در گفت و گویی با ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت در انتقاد از هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: “مواضع هاشمی رفسنجانی باعث می‌شود که خدمات گذشته وی به نظام در اذهان ملت به لطمات تبدیل شود. او از حامیان موسوی است و او را در جلسه اخیر هیات امنای دانشگاه آزاد دعوت کرده بود. بنا براین هم اکنون نیز جای تعجبی ندارد که با وجود فتنه گری‌های موسوی و حامیانش بازهم از آنها حمایت کند”.

علاوه بر رسایی، محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم روز شنبه در رفسنجان، به انتقاد از هاشمی رفسنجانی پرداخت و تاکید هاشمی مبنی بر جلوگیری از “امام” خطاب کردن آیت الله خامنه ای را “آغاز فتنه” دانست.

بنا به گزارش خبرگزاری مهر، وی ضمن دفاع از حامیان احمدی نژاد در مجلس گفت: “اصولگرایی به اسم نیست و به محتوا است باید دید شاخصها و ملاکهای یک اصولگرا چیست. ما شاخصی جز آماده سازی شرایط ظهور امام زمان نداریم. هر کس این آرمان را ندارد اصولگرا نیست و این اصولگرایی ارزشها و ملاکهای مشخص دارد که ممکن است این ارزش از ذهن ما دور شده باشد. امروز درست است که باغ پسته و گنج و مس نداریم اما مسئله این نیست بلکه باید به آرمانهای خداوندی و شیعی و علوی تکیه کنیم”.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه “باید بدانیم فتنه از کجا آغازشد؟” با اشاره به هاشمی رفسنجانی، او را “عامل اصلی فتنه” دانست و گفت: “آیا فتنه از زمانی شروع نشد که رقیب رییس جمهور در دوره انتخابات سال 84 بااشاره به اینکه رهبری فرمودند با دولت مدارا کنید و من دو سال مدارا کردم و کافی است؟ آیا بحث تقلب در انتخابات یا برنامه ریزی برای فتنه از سال 76 شروع نشد که همین شخص در انتخاباتی که میان خاتمی و ناطق نوری برگزار شد می گفت اگر تقلب کردیم خیانت کرده ایم؟ آیا فتنه از اینجا شروع نشد که این شخص در سال 74 با تشکیل یک حزب درصدد تغییر قانون اساسی برآمد تا ریاست جمهوری خود را مادام العمر کند؟ یا فتنه از زمان تاسیس یک دانشگاه با در اختیار گرفتن زمین ها پیرامون شهرها آغاز نشد که با پول بیت المال ساخت و ساز و مجهز شدند و بعد با پول مردم توسعه یافتند اما حاصل این کار و برنامه ریزی با چند صد هزار میلیارد تومان در اختیار آنها قرارگرفت که هر فتنه اقتصادی که بخواهند بر مملکت تحمیل کنند مورد حمایت قرار دهند، آیا فتنه از اینجا آغاز نشد؟”.

او در بخش دیگری از سخنان خود نیز به مصاحبه اخیر هاشمی رفسنجانی با مجله “عصر ارتباطات” که طی آن از “رفاقت 50 ساله با رهبری” سخن گفته بود، اشاره کرده و افزوده است: “هدفت از این صحبتها بحث ریزش نیرو مطرح نیست بحث از آدمهایی است که خود را مدعی دانستند و بعد آمدند و ریشه افکار امام را زدند و رفاقتهای 50 ساله را زیر پا گذاشتند درحالیکه حجیم ترین کتابها در رابطه با ولایت فقیه را می نوشتند”.

 

پشت پرده تجمع عوامل لباس شخصی و بسیج

همزمان با واکنش حامیان احمدی نژاد به سخنان هاشمی رفسنجانی، چند تن از نمایندگان مجلس نیز روزگذشته به افشای پشت پرده تجمع هفته گذشته لباس شخصی ها پرداختند.

بنا به گزارش پارلمان نیوز، کاظم دلخوش، نماینده محافظه کاری که در همان روز تجمع نیز در داخل صحن علنی به انتقاد از حسینیان و رسایی پرداخته بود، روز گذشته نیز در راهروهای پارلمان به خبرنگاران گفت: “افرادی که مقابل مجلس تجمع کرده بودند بسیجی نبوده‌اند. این افراد عوامل برخی از آقایان بودند که قصد داشتند در مجلس حرف خود را به کرسی بنشانند و از آنجایی که رهبری بر وحدت تکیه دارد باید به وحدت توجه شود. برخی از مدارک و مستندات حاکی از آن است که این نمایندگان تخلف کرده‌اند که تخلف آنان آشکار است. هنگامی که اسناد جعلی، بیانیه و پیامک به نام ما زده می‌شود نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان در این تجمع طی یک برنامه سامان‌دهی شده مقابل مجلس آمده بودند”.

به گزارش ایلنا، داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس نیز در جمع برخی از دانشجویان ایلامی گفته است: “برخی از همکاران ما صحنه گردان تجمع غیر قانونی هفته گذششته بودند و حراست مجلس نیز در این زمینه اهمال کرد. ما حتی به نیروهای حراست گفتیم که برخورد و بازداشت پیشکش، تنها از چند نفر از این به اصطلاح دانشجویان، خیلی محترمانه خواهش کنید که کارت دانشجویی خود را نشان دهند و چهره اینها را با کارت هاشان مطابقت دهید تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد. اما متاسفانه این کار را هم انجام ندادند”.

علی مطهری نماینده محافظه کار مجلس نیز به خبرنگار ایلنا گفته است: “شخص احمدی نژاد تجمع  مقابل مجلس را سازماندهی کرده بود”.

او افزوده: “فکر می‌کنم دلیل عمده رفتارهای مبتنی بر عدم تمکین به قانون، روحیات فردی رئیس‌جمهور است. زیرا وی مایل است هیچ مانع و مخالفی در مقابل او نباشد. البته هر دولتی چنین تمایلی را دارد، اما در این دولت این تمایل از حد عادی بیشتر است؛ تا جایی که عده‌ای را تحریک و تجهیز می‌کند تا در مقابل مجلس تجمع کنند و نمایندگان را به خاطر تصویب قانونی که خوشایند آنها نیست تحت فشار قرار دهند. اگر این روش باب شود که نمایندگان باید مطابق نظر دولت نظر بدهند و الا تحت فشار قرار می گیرند، فلسفه وجود مجلس زیر سئوال می‌برد”.

در همین راستا پارلمان نیوز نیز در “خبر اختصاصی” روز گذشته خود نوشت: “شنیده‌ها حاکی است تجمع هتاکانه مقابل مجلس را یک نهاد شبه نظامی درخواست نموده و ارگان مسئول نیز با آن موافقت کرده است. این موضوع اعتراض گروهی از نمایندگان را بر انگیخته و بازتاب‌های گوناگونی را در پی داشته است: از اعتراض نمایندگان و برخی از مسئولان نظام نسبت به هتک حرمت مجلس گرفته تا شکایت برخی از نمایندگان از نمایندگان هدایت کننده این تجمع و طرح سئوال از وزیر کشور در آینده نزدیک.همچنین شنیده شده درخواست عده‌ای از نمایندگان برای پخش فیلم تجمع هتاکانه مقابل مجلس به علی لاریجانی ارائه شده است”.

 

حمایت محافظه کاران منتقد از لاریجانی

در کنار افشای جزییات بیشتری از تجمع عوامل لباس شخصی در مقابل مجلس، برخی از نمایندگان محافظه کار منتقد دولت نیز به دفاع از علی لاریجانی پرداختند و رفتارهای فراکسیون دولتیان را محکوم کردند.

از جمله این نمایندگان، غلامرضا مصباحی مقدم بود که در مصاحبه با ایسنا اظهار داشت: “هشدار می‌دهم که توجه کنید مبادا غفلت موجب شود به طور ناخواسته ابزار دست بیگانگان شوید و مسائل تسویه حساب‌های گروهی، ‌جناحی و خطی موجب شود که نیروهای شایسته انقلاب اسلامی را مخدوش کنید و آنها را حذف یا حداقل برای مدیریت و مسوولیت آنها چالش ایجاد کنید”.

احمد توکلی نیز در دفاع از لاریجانی به همین خبرگزاری می گوید: “نقد باید منصفانه و واقع‌بینانه صورت گیرد که این موضوع درحال حاضر درمورد آقای لاریجانی به صورت منصفانه و واقع‌بینانه نیست. به نظر می‌رسد جریانی سعی دارد که همه نیروهای داخل نظام را لکه‌دار کرده و از اعتبار آنها بکاهد.این شبیه همان اتفاقی است که در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت افتاد و یکی یکی نیروهای وفادار به نهضت را بی‌آبرو کردند و روزی شد که عرصه خالی شده و راه برای کودتاچیان باز شد”.

وی افزود: “این‌طور احساس می‌شود که جریانی تندرو در تلاش برای این کار است.لذا همه باید هوشیار باشیم و حرف بی‌اساس، غیرمستدل و غیرمستند را راجع به مسوولان نپذیریم تا یأس و ناامیدی به خدمتگذاران مردم دست ندهد و کسانی که می‌توانند در شرایط عادی و بحران‌ها درخدمت مردم باشند از حیز انتفاع نیفتند و میدان برای رجاله‌ها باز نشود”.

گفتنی است دفاع محافظه کاران منتقد دولت از علی لاریجانی در کنار انتقاد هاشمی رفسنجانی از فراکسیون دولتیان در مجلس پس از آن صورت گرفته است که جزوه هایی مبنی بر “عامل فتنه” دانستن علی لاریجانی در نماز جمعه تهران هفته گذشته تهران  پخش شد؛به گفته منابع آگاه این جزوه ها با همکاری موسسه  انتشاراتی  وابسته به رجانیوز تهیه شده بودند.