رفع تحریم و حوزه فرهنگی

فخرالسادات محتشمی پور
فخرالسادات محتشمی پور

تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران همه مسائل کشور را در این سال‌ها تحت شعاع قرار داده بود زیرا اگرچه تحریم‌ها اقتصادی بود، اما از آنجایی که عرصه‌های متفاوت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیوندی عمیق با عرصه اقتصاد دارند و از آن تأثیر پذیرفته‌اند.

در این سال‌ها گویی شبحی بر همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور سایه افکنده بود. مهم‌ترین تأثیر این شرایط نبود امنیت روانی در میان مردم بود که در نتیجه وضعیت معیشتی‌شان ایجاد شده بود، اما بر دیگر حوزه‌های زندگی‌شان نیز تأثیر داشت.

البته باید اشاره کرد که مردم ایران مردمی بسیار صبور و فهیم هستند که در این سال‌ها همه مشکلات را تحمل کردند، اما امروز مهم‌ترین تأثیر برداشته‌شدن تحریم، بازگشت همان آرامشی است که مردم در تمام این مدت آن را فراموش کرده بودند و اتفاقا در سایه همین آرامش، دولت می‌تواند وقت بیشتری را برای ساماندهی مسائل و مشکلات اجتماعی که در سال‌های تحریم ایجاد شده است، بگذارد تا توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورمان که به‌دلیل اولویت حل مشکلات اقتصادی دچار وقفه شده بود، پیگیری شود.

در حوزه اجتماعی مهم‌ترین مشکلی که درحال‌حاضر در کشور وجود دارد، آسیب‌های اجتماعی است که بی‌توجهی نسبت به آنها وجود دارد، به‌طوری‌که گاهی در خبرها می‌شنویم یک پارک  محله در اختیار معتادان کارتن‌خواب قرار گرفته  است. اعتیاد یکی از آسیب‌های جدی امروز ماست که منجر به آسیب‌های دیگر از جمله برای زنان و کودکان می‌شود. اجرای برنامه‌های پیشگیرانه مهم‌ترین موضوعی است که امروز باید مدنظر قرار گیرد. برنامه پیشگیرانه به این معنی است که جامعه را به سمت نشاط و سلامتی ببریم.

ایجاد روحیه شادتر در مردم باعث فعالیت‌های سالم‌تر خواهد شد. در این زمینه می‌توان هم از کمک جامعه‌شناسان، هم روان‌شناسان و هم نهادهای مدنی و مردمی استفاده کرد، زیرا کشور متعلق به مردم است، خود مردم هم در این زمینه می‌توانند مؤثر باشد. در سیاست داخلی نیز  انتظار این است نگاه علمی به نهادهای مدنی مثل احزاب و تشکل‌های شناسنامه‌دار شود و همه بتوانند در چارچوب قانونی عمل کنند نکته حائزاهمیت دیگر، اجرای همه اصول قانون اساسی و توجه به آن بوده، که از شعارهای مبنایی انقلاب اسلامی نیز هست. در این زمینه نقش رسانه‌ها درخور توجه است زیرا رسانه‌ها می‌توانند فرهنگ گفت‌وگو را رواج دهند.

منبع: 76645/رفع-تحریم-و-حوزه-فرهنگی - - “Opens external link in new window”>شرق، سی ام مهر