دیشب شروع شد؛ از تهران تا کردستان

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» سبزها باز در خیابان‌

هواداران جنبش سبز بی توجه به تهدیدات مقامات حکومتی، برای شرکت در تظاهرات روز اول اسفند در تهران و دیگر شهرهای ایران آماده می شوند. همزمان از مناطق کردنشین ایران گزارش می رسد که شهرها و روستاهای این مناطق نیز با ترتیب دادن اعتصابات سراسری همبستگی و همصدایی خود را با “جنبش آزادی خواهی و ضداستبدادی ایران” اعلام کرده اند.شب گذشته هم بسیاری از شهروندان تهرانی با حضور بر پشت بام منازل خود فریاد الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

شاهدان عینی می گویند فریادهای معترضان، نقاط وسیعی از نقاط و محلات شرق، مرکز، غرب و شمال تهران را فرا گرفته بود. در طول یک سال و نیم گذشته، سر دادن شعارهای شبانه، یکی از راههای مخالفان دولت برای بیان اعتراض هایشان بوده است.

پیش از این شورای هماهنگی تشکیلات راه سبز امید، در بیانیه ای از مردم تهران و دیگر شهرهای ایران خواسته بود به منظور گرامی داشت یاد کشته شدگان تظاهرات 25 بهمن در روز اول اسفند از ساعت 3 بعد از ظهر به تظاهرات بپردازند.

در جریان تظاهرات هواداران جنبش سبز در روز دوشنبه 25 اسفند، دست کم دو تن کشته و صدها تن دیگر زخمی و بازداشت شدند. یکی از کشته شدگان محمد مختاری، جوان 22 ساله اهل تهران و دیگری صانع ژاله، دانشجوی کرد سنی مذهب دانشگاه هنر تهران بودند.

تاکنون بسیاری از گروه های سیاسی، دانشجویی و به خصوص کاربران شبکه های اجتماعی مجازی با اعلام حمایت خود از تظاهرات اول اسفند، از شرکت در این مراسم خبر داده اند. مشابه این اتفاق در جریان سازماندهی تظاهرات 25 بهمن نیز رخ داده بود که کاربران شبکه های اجتماعی مجازی بار اصلی اطلاع رسانی این روز را بر عهده گرفتند.

مصطفی محمد نجار، وزیر کشور روز گذشته تهدید کردکه: “قطعا با متخلفین، فتنه‌گران و سران فتنه برخورد خواهد شد.”

همزمان سفر استانی محمود احمدی نژاد و هیات دولت به استان کرمانشاه که قرار بود امروز برگزار شود، به طور ناگهانی لغو شد.

خبرگزاری های حکومتی، علت لغو این سفر را “حجم بالای کارهای قوه مجریه و ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۰” اعلام کرده اند اما منابع خبری مخالف دولت می گویند، ناآرامی مناطق کردنشین ایران به علت اعتصابات عمومی، علت لغو این سفر بوده است.

 

فراخوان‌ها: از سپاه تا مردم

در همین حال برخی چهره های نزدیک به رهبران جنبش سبز اعلام کرده اند محل برگزاری تجمعات و تظاهرات امروز در تمام مناطق خیابان ولی عصر تهران خواهد بود. اردشیر امیرارجمند مشاور میرحسین موسوی و سید مجتبی واحدی مشاور مهدی کروبی هم شب گذشته از نیروهای سپاه پاسداران خواستند در اول اسفند به مردم بپیوندند.

امیرارجمند در گفتگو با سایت “جرس” گفت: “نگذارند تفکر مردم نسبت به کل سپاه تغییر کند و از یک نیروی حامی مردم به یک نیروی سرکوبگر تبدیل شود.”

او افزود: “بزرگداشت شهدای جنبش در یک مراسم غیردولتی و خودجوش و مردمی، خواست مشروع و عمومی است.”

مشاور عالی موسوی درباره نامه منسوب به فرماندهان سپاه که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد نیز گفت: “جدا از اینکه این نامه منسوب به افسران سپاه، حقیقی است یا نه، باید امیدوارم باشیم تا مردم همه سپاهیان را با یک چوب نرانند و از سوی دیگر امیدوار باشیم تا آن‌ها کنار مردم بایستند.”

سید مجتبی واحدی مشاور کروبی نیز روز گذشته در مصاحبه با رادیو فردا با تأکید بر اینکه “سپاه، یکپارچه نیست” گفت: “بخشی از سپاه که سرکوبگر است رقیب مردم است و با روی کار آمدن حکومت مردمی، منافع مالی خود را در خطر می‌داند به همین دلیل دست به سرکوب می‌زند.”

جامعه مدرسین و طلاب قم و نجف نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در اعتراض به کشته شدن معترضان در ۲۵ بهمن و زندانی شدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی در خانه، در تجمعات اول اسفند شرکت می‌کند.

در این بیانیه آمده است: “خیابان‌های کشور را به جهنمی برای دشمنان مردم ایران، اسلام راستین و استقرار و امنیت ایران مبدل خواهیم ساخت و بار دیگر با حضور مسالمت‌آمیز خود پایه‌های سست نظام در اسم جمهوری و به دروغ اسلامی ولایت جعلی یک نافقیه را برای فروپاشی و نجات مظلومین از سیطره طاغوتیان آماده می‌سازیم.”

شاخه جوانان جبهه مشارکت هم در بزرگداشت کشته‌شدگان راهپیمایی ۲۵ بهمن و شرکت در تظاهرات اول اسفند بیانیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده: “شاخه جوانان جبهه مشارکت به عنوان بخشی از فرزندان جنبش سبز ایران از مردم آزاده و استوار و سبز ایران می‌خواهد که همه به‌هوش باشیم و اخبار مربوط به یاوران سبز اینک در بازداشت خانگی را پی‌گیری کنیم و در برابر هر گونه خطر و تهدید احتمالی با حضور هوشیارانه و آگاهانه خود در صحنه، ایستادگی کنیم و در تجمعات روز یکشنبه یکم اسفند که به گرامی‌داشت یاد دو شهید مظلوم جنبش سبز صانع ژاله و محمد مختاری برپا می شود، حضور یابیم.”

 

اتحاد احزاب مخالف خارج از کشور

همچنین نه سازمان اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، حزب دموکرات کردستان ایران، حزب دموکراتیک مردم ایران، حزب کومه‌له کردستان ایران، جبهه ملی ایران ـ اروپا، سازمان اتحاد فداییان خلق ایران، سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)، کمیته هماهنگی شورای موقت سوسیالیست‏های چپ ایران و شورای هماهنگی جنبش جمهوری‌خواهان دموکرات و لائیک ایران نیز در فراخوانی اعلام کرده‌اند: “تظاهرات گسترده مردم در تهران و شماری از شهرهای بزرگ و کوچک ایران به رهبران جمهوری اسلامی نشان داد که پیروزی استبداد بر آزادی رویایی بیش نیست و آنچه واقعیت دارد حضور مردم در روز ۲۵ بهمن درخیابان‌ها و طنین شعارهایی است که علیه دیکتاتور سر می‏دهند.”

آنها هم‌چنین در این بیانیه اعلام کرده‌اند: “ما از تظاهراتی که در این راستا سازماندهی می‌شود، پشتیبانی می‏کنیم و همه ایرانیان و آزادی‌خواهان را به شرکت در این تظاهرات که در شهرهای مهم اروپا، آمریکا و استرالیا روزهای جمعه ۲۹، شنبه ۳۰ بهمن و یکشنبه اول اسفند هم‌زمان در ایران و خارج از کشور برگزار می شود، فرا می‏خوانیم.”

شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد هم مردم کردستان را به شرکت در اعتراضات اول اسفند فراخواند. هم‌زمان با اعلام برگزاری راهپیمایی سراسری اول اسفند از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید، این شورا با انتشار فراخوان‌ی از مردم کردستان خواسته‌ به این اعتراضات بپیوندند و روز اول اسفند به خیابان‌ها بیایند.

 شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد در این بیانیه به خانواده‌های صانع ژاله و محمد مختاری تسلیت گفته و از مردم کردستان دعوت کرده در تجمع اعتراضی روز ۱ اسفند که در میادین اصلی تمامی شهرهای ایران برگزار می‌شود شرکت کنند.

کمیته هماهنگی اعتراضات به قتل صانع ژاله نیز در اعتراض به “قتل عام جوانان کرد” و در واکنش به “جنایتی که جمهوری اسلامی علیه صانع ژاله و در عین حال علیه اراده و کرامت و موجودیت مردم کرد انجام داده”، از تمام مردم مناطق کردنشین ایران درخواست کرده امروز یکشنبه برابر با اول اسفند، “دست به اعتصاب سراسری بزنند و در این روز با تعطیلی بازار و مدارس و با بستن مغازه ها و نرفتن بر سر کار، بار دیگر نشان دهند که کردستان کشتار جوانانش را تحمل نخواهد کرد.”

این کمیته اعلام کرده: “از حرکت اعتراضی مردم سایر شهرهای ایران در روز اول اسفند پشتیبانی می کند و خود را همراه و همصدا با آنان می داند.”