راه اندازی کمپین ضد هاشمی

نویسنده
نازنین کامدار

» از خواص بی بصیرت تا پدرخوانده فتنه

با اجرای  پروژه  حصر کامل خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و نیز اعمال محدودیت های شدید برای مهدی کروبی، که پس از سه روز مانور لباس شخصی هایی که سهام نیوز آنها را “اوباش دولتی” و “لات های حکومت” نامیده، نوبت به هاشمی رفسنجانی رسیده تا در آستانه اجلاس مجلس خبرگان رهبری، علاوه بر شنیدن شعار “مرگ بر هاشمی” در سیمای جمهوری اسلامی، از سوی چهره های سیاسی جناح حاکم به “عدم مشروعیت” برای اداره مجلس خبرگان و “پدر خوانده فتنه 88” متهم شود. همزمان رسانه های حامی دولت هم اینبار بدون ملاحظه در به کار بردن نام او، هاشمی رفسنجانی را “بی بصیرت” خطاب کردند و سخنان اخیر وی در محکومیت اقدامات “خودسرانه” را “دو پهلو” و “در تایید فتنه گران” دانستند و خواستار “ذکر نام و مشخصات فتنه گران” از سوی وی شدند.

تدارک کمپین ضد هاشمی از روز 26 بهمن و با تجمع عوامل لباس شخصی در میدان حر و سپس حرکت عده ای موتور سوار به مقابل منزل وی در خیابان جماران تهران و سر دادن شعار “مرگ بر هاشمی” شروع شد و پس از آنکه صدا و سیما شعار های این عده را به صورت زنده پخش کرد، حملات چهره ها و سایت های جناح حاکم نیز شدت گرفت.

در تازه ترین تحرک بر علیه هاشمی رفسنجانی، محمد رضا باهنردر گفت و گو با فارس نیوز، وابسته به نیروهای امنیتی ـ نظامی گفته است: “آقای هاشمی وقت زیادی ندارد تا تکلیف خود را با فتنه‌گران روشن کند”.

او افزوده است: “وی باید هرچه سریعتر با اسم و مشخصات، برائت خود را از فتنه‌گران اعلام کند و در صورتی‌که موضع خود را نسبت به فتنه‌گران روشن نکند، ‌در مسئولیت‌های فعلی مشروعیت قانونی ندارد”.

باهنر در این سخنان بی سابقه خطاب به هاشمی گفته است: “برخی مسئولان که همچنان سکوت پیشه کرده‌اند، سکوت خود را بشکنند و تا فرصت باقی است، پیام ملت ایران را بشنوند، در غیر‌ این ‌صورت ملت ایران، پاسخ دندان‌شکنی به آنها خواهد داد”.

در همین زمینه، محسن رضایی نیز در گفت و گو با مجله ای به نام مثلث گفته است: “بعد از اعلام نتایج انتخابات و اعلام مخالفت مهدی کروبی و میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی باید دست این دو کاندیدای معترض را می‌گرفت و خدمت رهبری می‌برد و مسائل را تمام می‌کرد ولی ایشان از این ظرفیتش استفاده نکرد. وی حتی می‌توانست آن‌ دو نفر را راضی به تمکین کند”.

علاوه بر این دو، سعید قاسمی که در سال های اخیر با عنوان “تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه” در محافل لباس شخصی ها سخنرانی می کند، هاشمی رفسنجانی را پدرخوانده فتنه دانسته و به فارس گفته است:” در ایران این فتنه یک پدرخوانده‌ای دارد که با اتاق فکری که راه‌اندازی کرده است به فتنه‌گران خط می‌دهد و خودش با سکوت و هم‌نوایی با این جریان، فتنه را هدایت می‌کند. نباید خوف داشته باشیم تا نام آقای هاشمی را در شکل‌گیری فتنه بکار ببریم، آقای هاشمی با اینکه حق برای همه پدیدار گشته بود، نه تنها روشن و شفاف مواضع خود را اعلام نمی‌کرد بلکه در آخرین سخنانش هم اشاره کرده است که مواضع من همان مواضعی است که در نماز جمعه سال گذشته اعلام کرده‌ام”.

مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه نیز آنطور که  باز هم فارس گزارش داده در یک سخنرانی گفته است:” برخی خواص بی‌بصیرت با سکوت خود زمینه‌ای را فراهم کردند که سران فتنه با اتکا به آنان همچنان به راه خود ادامه دهند و حتی با سخنان دو پهلو سعی داشتند جریان توهین به امام و توهین به عزاداران حسینی را مخدوش کنند”.

 فضاسازی بر علیه هاشمی رفسنجانی به اظهار نظر  چهره های سیاسی راستگرا و سخنرانان محافل انصار حزب الله محدود نمانده و آنطور که خبرآنلاین گزارش داده، روز گذشته پیامکی بر علیه وی به بهانه نظر سنجی درباره ریاست خبرگان در سطح وسیع منتشر شده است.

خبرآنلاین در باره این پیامک نوشته است: “از صبح دیروز ارسال اس‌ام‌اس‌های مشکوکی برای برخی مشترکان تلفن همراه با هدف یک نظرسنجی سیاسی آغاز شده که تا امروز (شنبه 30بهمن) نیز ادامه دارد.‫نظرسنجی مذکور با این پیام به گوشی‌های تلفن همراه ارسال می‌شود:  آیا آقای هاشمی رفسنجانی شایستگی ادامه ریاست بر مجلس خبرگان رهبری را دارد؟‫1: بله ‫2: خیر،  ‫گزینه مورد نظر را به 9 3000پیامک کنید”.

 راه اندازی کمپین ضد هاشمی در آستانه اجلاس خبرگان با انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی، که معمولا دیدگاه های هاشمی رفسنجانی را بازتاب می دهد مواجه شد و این روزنامه در سرمقاله شماره دیروز خود اینچنین نوشت: “عده‌ای از عناصر ناراحت تلاش کردند در تجمعات مختلف مربوط به محکوم کردن حوادث 25 بهمن طی روزهای گذشته با شعارهائی علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این تجمعات را به عرصه‌ای برای پیگیری اهداف خود تبدیل نمایند. با اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کمترین دخالتی در حوادث 25 بهمن نداشت و با موضعگیری روشن همه را به پیروی از قانون برای حفظ وحدت و نظام جمهوری اسلامی دعوت کرد”.

این روزنامه در ادامه نوشت: “این جریان خاص با سوء استفاده از شرایط این روزها حملات تبلیغاتی علیه ایشان را سازماندهی کرد. صاحبنظران معتقدند این سمپاشی‌ها که از چند هفته قبل توسط عناصر معلوم الحال و رسانه‌های وابسته به آنها شروع شده بود با هدف جلوگیری از انتخاب مجدد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان رهبری صورت گرفته است”.

گفتنی است واکنش روزنامه جمهوری اسلامی به حملات سازمان یافته بر علیه هاشمی رفسنجانی با خشم سایت رجانیوز مواجه و این سایت نزدیک به احمدی نژاد مدعی شده  که در سرمقاله مذکور به “مردم” توهین شده است.

رجا نیوز همچنین در مطلبی دیگر با عنوان “سناریوی نجات هاشمی به قیمت عبور از موسوی و کروبی”، حسن روحانی و ناطق نوری را هم به تلاش برای نجات هاشمی از خشم انقلابی متهم کرده و نوشته است: “به‌نظر می‌رسد به‌دنبال اطمینان از میرایی قطعی جریان فتنه و قادر نبودن به تجدید حیات با گذشت بیش از یک سال از 9 دی 88، تعدادی از افرادی که با سکوت خود در طول 20 ماه گذشته خدمات زیادی به این جریان کردند به این نتیجه رسیده‌اند که برای مصلحت بالاتری که «نجات هاشمی در آستانه انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان» و «احیای شخصیت خود برای ماندن در لایه‌های نظام» است، باید از موسوی و کروبی عبور کرده و به مرده فتنه لگد بزنند. در این زمینه، مشخصا علی‌اکبر ناطق نوری و حسن روحانی اظهاراتی مطرح کرده‌اند که طرح آن‌ها در زمان فعلی و در حالی که آشوب‌های خرداد و تیر 88، روز قدس، 13 آبان، 16 آذر و حتی روز عاشورا که به مراتب تبعات منفی بیشتری برای کشور داشت، آن‌ها ‌سکوت کرده بودند، عادی به‌نظر نمی‌آید”.

در همین راستا روز گذشته نشریه نزدیک به حمید رسایی، که با عنوان “هفته نامه 9 دی” منتشر می شود، مدعی شد که هاشمی در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد از احتمال حذف ولایت فقیه سخن گفته است.

رسانه های افراطی نیز با برجسته کردن متن منتشر شده در این نشریه، فشارها بر هاشمی را افزایش داده اند.