فرمانده سپاه
ریاض را به خیانت متهم کرد

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» گزارش آی ۲۴ نیوز

فرمانده سپاه پاسداران، به عنوان ارتش ایدئولوژیک جمهوری اسلامی، روز دوشنبه عربستان سعودی را به “خیانت” در یمن متهم کرد و اظهار داشت که حملات علیه شورشیان شیعه ریاض را در همان جبهه اسراییل، دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی، قرار می دهد.

ژنرال محمد علی جعفری گفت: “امروز عربستان سعودی جا پای اسراییل و صهیونیست ها گذاشته است.”

اظهارات محمد علی جعفری چند روز پس از سخنرانی آیت الله خامنه ای بیان شده. او در تاریخ ۹ آوریل گفته بود که حملات ائتلاف عرب به رهبری ریاض “با آنچه رژیم صهیونیستی در غزه انجام می دهد” قابل مقایسه است و این اقدام را “قتل عام” و “نسل‌کشی” نامیده بود.

ایران شیعه و عربستان سعودی پس از انتخاب حسن روحانی در ژوئن ۲۰۱۳ تلاش کردند به یکدیگر نزدیک شوند. ولی روابط میان این دو قدرت منطقه ای رقیب از زمان حمله به شورشیان حوثی رو به وخامت گذاشت.

ایران متهم است که به لحاظ نظامی از شورشیان حمایت می کند، ولی تهران این موضوع را تکذیب کرده و اظهار داشته که صرفاً کمک های بشردوستانه را در دستور کار خود قرار داده.

سردار جعفری همچنین از مسؤولان ایرانی خواست که ملاحظات سیاسی را کنار بگذارند و به طور آشکار علیه این پادشاهی سنی موضع گیری کنند.

یک ائتلاف عربی- سنی در تاریخ ۲۶ مارس در مقابله با پیشروی شورشیان حوثی و متحدان‌شان که بخش های گسترده ای از خاک یمن را به تسخیر خود درآورده اند، عملیات نظامی هوایی خود را آغاز کرد.

ریاض در تاریخ ۲۱ آوریل اعلام کرد که به عملیات خود پااین خواهد داد، ولی این درحالی است که حملات هوایی علیه مواضع شورشیان از آن تاریخ تاکنون ادامه داشته است.

براساس بیلان انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۰۰۰ نفر، که نیمی از آنها را افراد غیرنظامی تشکیل می‌دهند، بین تاریخ های ۱۹ و ۲۰ مارس در یمن کشته شده اند.

منبع: آی ۲۴ نیوز، ۲۶ آوریل