پنجره

ابراهیم مهتری
ابراهیم مهتری

» مذاکرات اشتون– جلیلی دستمایه طنز

مذاکره بس، برویم چای بخوریم

 

 

دور سوم مذاکرات ایران و 1+5،اگر نتیجه سیاسی مشخصی نداشت، بهترین “ خوراک” رابرای طنز پردازان فراهم آورد.

لباس خانم کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و طرف مذاکره کننده با جمهوری اسلامی- و تغییرات آن؛ دستمایه طنزپردازان قرار گرفت و موضوع صدها کامنت و استاسوس وتوئیت شد ودر قلب تصاویر متعدد ارائه گردید.

ماجرا از دیدار و مذاکرات  سعید جلیلی و کاترین  اشتون در بهمن ماه سال 89 در وین شروع شد.خانم اشتون لباسی پوشیده بود که در عرف دیپلماتیک غیر معمول نبود، ولی  رسانه هایداخل ایران بدستور شورای امنیت ملی ، با استفاده از فتوشاپ ، یقه لباس وی را کمی بالاتر بردند تا با استانداردهای “ اسلامی”جمهوری اسلامی  مطابقت پیدا کند.

پوشش فتوشاپی  کاترین اشتون  انعکاس گسترده ای در رسانه های جهان داشت تا انجا که سخنگوی اوهم به نحوه انتشار لباس کاترین اشتون در مطبوعات ایران واکنش نشان داد و گفت:‌” پوشش خانم اشتون شایسته بود. لباس ایشان نیم تنه نبود. خیلی زنان در ایران حجاب کامل دارند اما مذاکرات در سطح بین المللی بود و نه در ایران بلکه در یک کشور ثالث برگزار می شد.”

روزنامه دیلی تلگراف در این باره نوشت:” خانم اشتون بسیار مراقب بود تا یادش باشد که نباید با آقای جلیلی دست بدهد و برای این کار دستهایش را به پشت کمرش گره زده بود، اما شاید فکر این مساله را هم نمی کرد که یقه لباس او ظاهرا با استانداردهای مطبوعات ایران فاصله دارد و مطبوعات ایرانی برای انتشار تصویر او در صفحه اول خود مجبور خواهند شد تا یقه او را دستکاری کنند.”

در نشست استانبول خانم اشتون لباس بسته تری به تن داشت  وبا بستن شال سفیدی زحمت فتوشاپ کاران جمهوری اسلامی را راحت کرده بود.

در دور سوم  مذاکرات در بغداد خانم اشتون  با لباسی کاملا پوشیده و شبیه به مانتوی رایج

 د رجمهوری اسلامی برای گفتگو با سعید جلیلی حاضر شد.

وقتی مذاکرات به نتیجه نرسید و دور بعدی به مسکومنتقل شد، طنز پردازان دست اندر کار شدند و به خلق صدها طنز نوشتاری و تصویری پرداختند.

 گزیده ای از تصاویر و توئیت ها انتخاب شده است. 

 

 

 - حسن عباسی مانتو پوشیدن خانم اشتون را در استانبول یکی ازجلوه های اقتدار مقام معظم رهبری دانستند.  

نتیجه مذاکرات پشت پرده جلیلی و اشتون رو گفتن نه ماه دیگه معلوم میشه

 - اشتون در کنفرانس مطبوعاتی بعد از اتمام گفت وگو:  مذاکرات خوبی بود. قرار شد من با خانوادم صحبت کنم و جواب نهایی رو به آقا سعید بدم .

-پس از پایان مذاکرات 5+1 جلیلی :من دیگه نمیتونم به این رابطه و مذاکرات ادامه بدم . کاترین اشتون: تو رو خدا این حرفو نزن سعید من حامله ام.
-جلیلی و اشتون با هم تیک می‌زنن چرا مذاکرات رو کش میدن ما بریم سر کار؟؟؟به آغا بگین خطبه رو بخونه اینا برن سر زندگیشون ما ببینیم تکلیفمون چیه.

. -رون دوست داری یا سینه - اشتون به جلیلی - سفره شام

-دیگه مذاکره بسه بریم یه چای بخوریم - جلیلی خطاب به کاترین اشتون.

-بابای کاترین اشتون هم به جلیلی گفته تا موقعی که تو دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران، رسمی استخدام نشدی، حق نداری اسم دختر منو به زبون بیاری.

-همه ما یه “کاترین اشتون” درون داریم. بعضیا حتی “سعید جلیلی” درون هم دارن.

!

. -امام جمعه مشهد: بعضی از ایرانیان توقع دارند اشتون در مسکو “چادر به سر” با جلیلی دیدار کند

-اشتون به جلیلی برای انتخاب چادر مذاکرات مسکو : سعید گلگلی سفیده رو بپوشم دوستم داری؟

 

و پیش بینی آینده:

نه ژنو، نه مسکو، مذاکرات هسته ای بین اشتون – جلیلی در جزایر قناری