هاله و عزت سحابی؛ مراسم ممنوع!

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد:

ماموران امنیتی به خانواده های عزت الله و هاله سحابی، اجازه برگزاری مراسم اولین سالگرد درگذشت و جان باختن آنها در حسینیه ارشاد را ندادند.

خانواده های شامخی و سحابی قصد داشتند اولین سالگرد این پدر و دختر را در حسینیه ارشاد برگزار کنند اما حامد سحابی، فرزند مهندس سحابی و برادر هاله سحابی در مصاحبه با “روز” میگوید: اجازه ندادند در حسینیه ارشاد مراسم بگیریم. اگر مشکلی پیش نیاید در منزل مراسمی خواهیم گرفت.

او می گوید خانواده اش سال سختی پشت سر گذاشته اند اما از مهندس سحابی و هاله آموخته اند که در همه شرایط امیدواری و خوش بینی نسبت به آینده را از دست ندهند و بهترین خبر برای او و خانواده اش زمانی خواهد بود که دیگر چنین اتفاقاتی برای هیچ کسی در ایران یفتد.

عزت الله سحابی، رییس سازمان برنامه بودجه در دولت موقت، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، عضو مجلس اول شورای اسلامی و رییس شورای فعالان ملی مذهبی بود که از روز نهم اردیبهشت سال گذشته و به دلیل سکته مغزی به بیمارستان در کما بود. او بامداد دهم خرداد سال گذشته در گذشت و یک روز بعد و در جریان تشییع پیکرش، دختر او هم جان باخت.

رسانه های حکومتی مدعی شدند که هاله سحابی بر اثر ایست قلبی ساده درگذشته اما همان زمان شاهدان عینی به روز گفتند که برخوردهای ماموران امنیتی و انتظامی در جریان تشییع پیکر آقای سحابی، عامل جان باختن هاله سحابی بوده است. خانم سحابی که از اعضای مادران صلح بود، از زندان به مرخصی آمده بود. او ساعاتی پیش از جان باختن در مصاحبه با “روز” از صلح و فرو خوردن خشم و عدم انتقام جویی سخن گفته بود و امیدهایی که پدرش به جنبش سبز داشت.

حامد سحابی میگوید مراسمی برای بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت پدر و جان باختن خواهرش در منزل برگزار خواهند کرد. او توضیح میدهد: برای اینکه مشکلی پیش نیاید اعلام رسانه ای نکرده ایم و تنها به دوستان و آشنایان گفته ایم.

می گویم: آقای شامخی، همسر هاله سحابی چند روز پیش در مصاحبه ای که با او داشتم گفته بود قصد دارید در مسجد مراسم برگزار کنید. آقای سحابی می گوید: امکان پذیر نشد. ما میخواستیم در حسینیه ارشاد مراسم برگزار کنیم که اجازه ندادند. امیدوارم حداقل برای مراسم در منزل مشکلی پیش نیاید.

سال گذشته نیز نیروهای امنیتی از برگزاری هرگونه مراسمی برای مهندس سحابی و دخترش ممانعت به عمل آوردند. در همین ارتباط یحیی شامخی، فرزند هاله سحابی به روز گفته بود خانواده آنها اجازه برگزاری هیچ گونه مراسمی برای هاله و عزت الله سحابی را ندارند و از سوی نیروهای امنیتی تحت فشارند.

این فشارها تا حدی بود که هاله سحابی نیمه شب و با نور چراغ ماشین در در بهشت فاطمیه روستای گلندوک لواسان، به خاک سپرده شد. حامد سحابی نیز گفته بود:تصمیم گرفته ایم هیچ درخواست رسمی نداشته باشیم و اکتفا کنیم به حضور دوستان و آشنایان در منزل خودمان.

 

در انتظار دادگاه

حامد سحابی در مصاحبه با روز با اشاره به شکایت خانواده اش برای بررسی و شناسایی عوامل و مسببین جان باختن هاله سحابی میگوید: ما همچنان پی گیریم ولی هنوز نتیجه دادگاه به ما اعلام نشده است.

او توضیح میدهد: شهودی که ما به دادگاه معرفی کرده بودیم جداگانه احضار شده و شهادت شان به صورت کتبی ثبت شده است ولی هنوز نمیدانیم دادگاه چه نتیجه ای گرفته.

از آقای سحابی می پرسم در مصاحبه ای که قبلا با شما داشتم گفته بودید که شاهد فیلمبرداری و حضور دوربین های متعدد در جریان تشییع پیکر مهندس سحابی بودید و این فیلم ها بهترین شاهد برای مساله است. آیا در دادگاه از این فیلم ها صحبتی شد؟ آیا فیلم ها در دادگاه ارائه شدند؟

برادر هاله سحابی میگوید: دادگاه به این صورت نبود که ما حضور داشته باشیم و شهود در حضور ما شهادت دهند و همه مدارک مطرح شود. وکیل ما چند جلسه با رئیس دادگاه دیدار و گفتگو داشته و از شهودهم جداگانه خواسته بودند کتبا شهادت خود را بنویسند. ممکن است بعد از مشخص شدن نتیجه،دادگاه تشکیل دهند و آنجا فیلم ها ارائه و بررسی شود.

از آقای سحابی درباره اظهارات علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی می پرسم که گفته بود “درباره مرگ هاله سحابی از وزیر اطلاعات سئوال کردیم که به کمیسیون آمده و توضیحاتی را ارائه بدهد و قرار بر این شد که سی دی را به ما داده و ما آن را مشاهده کنیم و بعد اظهار نظر کنیم حال اگر ما قانع نشدیم باید به صحن علنی بیایند توضیح دهند”.

آقای مطهری افزوده بود: اگر مامور خطایی انجام داده باید برای مردم توضیح داده شود و از مردم عذرخواهی شود. آنقدر نترسید و قداست بی‌جا برای نظام ایجاد نکنید اگر بگوییم که اشتباه کرده‌ایم نظام آسیب نمی‌بیند.

فرزند عزت الله سحابی در این زمینه میگوید: ما با اقای مطهری صحبتی نکرده ایم و تماسی هم از سوی ایشان نبوده اما نقل قولی شنیده ایم که یک سی دی به او ارائه شده که فیلم آن، واضح نبوده و برای آقای مطهری هم قانع کننده نبوده و او نیز ابراز نارضایتی کرده است.

هفته گذشته، تقی شامخی، همسر هاله سحابی در مصاحبه با روز خبر داده بود که شاهدان جان باختن هاله سحابی، دو هفته پیش در دادسرای کارکنان دولت درباره جان باختن او شهادت داده اند ولی هنوز نتیجه دادگاه به او و خانواده اش ابلاغ نشده است.

همزمان حامد منتظری، نوه آیت الله منتظری نیز به روز گفته بود او یکی از کسانی بوده که در دادگاه شهادت داده است.

 

سال سخت؛ بدون شرح

از فرزند عزت الله سحابی می پرسم یکسال از درگذشت پدر و جان باختن خواهرتان میگذرد اجازه برگزاری هیچ گونه مراسمی را به شما ندادند و تحت فشار بوده اید. آیا حرفی هست که بخواهید با مردم در میان بگذارید؟

حامد سحابی میگوید: صحبتی نداریم؛ به قول معروف همین وضعیت فعلی خود گویاست و نیازی به توضیح نیست. به نوعی بدون شرح است.

او می افزاید: ما سال خیلی سختی را پشت سر گذاشتیم ولی واقعیت این است که ما از خود این دو نفر آموخته ایم در همه شرایط بالا و پایین، آسان و سخت باید امیدواری و خوش بینی نسبت به آینده داشته باشیم و امیدواریم وضعیت عمومی مملکت خیلی بهتر از این وضعیتی که هست بشود.امیدواریم شرایطی پیش بیاید که دیگر چنین اتفاقاتی برای هیچ کسی نیفتدو همه در صلح و دوستی زندگی کنیم.

 

آخرین مصاحبه هاله سحابی

هاله سحابی، در حالی جان باخت که تنها ساعاتی پیش از آن از فرو خوردن خشم و عدم انتقام جویی سخن می گفت و وقتی قلب او را از حرکت بازداشتند شاخه گلی در دست داشت به نشانه صلح و دوستی.

او وقتی از زندان به مرخصی آمد که پدرش در کما بود؛او به روز گفته بود: وقتی من بیرون آمدم ایشان بی هوش بودند. البته من برایش شعر میخواندم ولی جوابی به من نمیداد و گاهی وقت ها گوشه چشم هایش تر می شد.

هاله سحابی از امیدها و نگرانی های پدرش هم سخن گفته بود: معتقد بود جنبش سبز ایران سر نمیخواهد چون همه سر هستند. امید به این داشت که اگر جوان ها بتوانند خشم خود را فرو بخورند و همین طور فقط سعی کنند حقی را که دارند به کرسی بنشانند در جمع های بزرگتر، هر چه جمع ها به هم بپیوندند نزدیک تر شوند تعدادشان بیشتر شود، اثر همان حرف کوچک، بزرگ می شود. در فکر انتقام نباشند، انتقام کار کس دیگری است. انتقام گیری کار ما نیست کار ما این است که وظیفه مان را انجام دهیم در به کرسی نشاندن حق؛ حتی حق بسیار کوچک از راه و روش های حقانی و اخلاقی، نه از راه غلط اقدام کنیم. حرف درست و حقیقت را نمی شود با راه غلط به کرسی نشاند. راه ما باید راه درستی باشد. نسل جوان با نسل جوان گذشته که یک مقداری خشونت طلبی همراهشان بود فرق دارند. این نسل فهمیده اند که با راه منطق و گفتار و صحبت و اطلاع رسانی وبا شعار دروغ ممنوع می توانند کارشان را پیش ببرند. شعار اصلی نسل جدید ما همان شعار دروغ ممنوع است که در انتخابات هم در دست مردم بوده. نگران بود از اینکه کسانی که قدرت در دستشان است از عقل و درایت کمتر استفاده کنند، حتی منافع خودشان را. بالاخره ما در جامعه متکثری می خواهیم زندگی کنیم؛ هیچ کسی نمیخواهد کس دیگری را حتی اگر اقلیت باشد حذف کند اما اقلیتی که حاکم است به یاد نمی آورد منافع خودشان در پذیرش انتقاد است و باید جایگاه مخالف خود را بپذیرند و راه سرکوب را در پیش نگیرند. ولی متاسفانه از اینکه میدید عقلانیت به خرج داده نمی شود و حتی منافع خود را هم در نظر نمی گیرند بسیار نگران بود. ولی به جنبش سبز و به نسل جدید بسیار امیدوار بود. به جنبش سبز عشق می ورزید.