جنتی صاحب نظام نیست

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» احمد حکیمی‌پور در گفت‌وگو با روز:

احمد حکیمی پور، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و از فعالان سیاسی اصلاح طلب، در واکنش به سخنان اخیر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان به “روز” گفت که جنتی صاحب نظام نیست و حق ندارد برای دیگران از جمله اصلاح طلبان تصمیم بگیرد.

دبیر شورای نگهبان در مصاحبه ای که با هفته نامه آدینه تهران، ارگان ستاد برگزاری نماز جمعه انجام داده، بار دیگر به کسانی که آنها را “فتنه گران” خوانده، شدیدا حمله کرده است.

او گفته این افراد و کسانی که “از فتنه گران برائت نجسته‌اند و آنها را تایید کردند”، امکان حضور در انتخابات آینده ریاست جمهوری را ندارند.

به گفته جنتی، “فتنه گران نشان دادند نه به قانون اساسی، نه به فقه اسلامی و نه اخلاق اسلامی اعتقاد و التزامی ندارند.”

دبیر شورای نگهبان که مرجع تأیید مصوبات مجلس شورای اسلامی و همچنین تأیید صلاحیت نهایی نامزدهای انتخابات است، افزود که “ارتباط فتنه گران با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده است و این مسئله در پرونده های این افراد که در دادگاه ها تشکیل شده و در اعترافات آنها کاملا روشن است.”

پیش از این نیز تعداد زیادی از مقام های حکومتی، اصولگرایان حاکم و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، خواستار “اعلام برائت” اصلاح طلبان از آنچه “فتنه” می خوانند، شده بودند تا بدینوسیله امکان شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری و فعالیت های سیاسی به آنها داده شود.

اصولگرایان و مقام های حکومتی در تبعیت از اظهارات آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از اعتراضات به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری که خرداد 1388 برگزار شد، با عنوان فتنه نام می برند.

 

“ابراز برائت یعنی چه؟”

در واکنش به این سخنان آنها، سیدمحمد موسوی خویینی، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز هم گفت که برای شرکت در انتخابات از موسوی و کروبی اعلام برائت نمی کنیم.

او افزود: “می‌گویند اگر می‌خواهید در انتخابات شرکت کنید باید از فتنه ابراز بیزاری بجویید. ابراز بیزاری یعنی چه؟ یعنی از آقایان مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی تبری بجوییم؟”

موسوی خویینی در این خصوص توضیح داد: “ما خودمان آقای موسوی را به عنوان کاندیدا معرفی کردیم و او مدعی است رأیش را خورده‌اند و هنوز تکلیف این مسئله روشن نشده است چون یک طرف دعوا را بر کرسی نشانده‌اند و طرف دیگر را در خانه‌اش زندانی کرده‌اند. حالا ما از او برائت بجوییم تا بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم و آنان همین داستان را دوباره تکرار کنند. کدام عقل سیاسی به ما اجازه این کار را می‌دهد؟ دین هم به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.”

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری گذشته، به نحوه برگزاری و نتایج این انتخابات اعتراض کردند. آنان از بهمن ماه ۱۳۸۹ بدون محاکمه در حبس خانگی بوده‌اند. زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، همسران این دو نیز همراه با آنها در حبس خانگی قرار گرفته اند هرچند خانم کروبی بعدها ظاهرا به دلایل پزشکی آزاد شد.

روز گذشته علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس که از منتقدان همزمان عملکرد حکومت و جنبش سبز است، در نامه ای سرگشاده به اظهارات دبیر شورای نگهبان واکنش نشان داد.

او با استناد به این سخنان جنتی در مصاحبه با هفته نامه آدینه تهران که پرسیده بود “ آیا اسلام اجازه می دهد که برخی در رقابت های انتخاباتی فحاشی کنند، تهمت بزنند، آبروی اشخاص را ببرند، افراد دیگر را تخریب کنند؟”، این اظهارات را “سخن درستی” توصیف کرد اما خطاب به دبیر شورای نگهبان افزود: “جناب عالی که چنین اعتقادی دارید، چرا پس از مناظره مشهور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 هیچ اقدامی از طریق شورای نگهبان نکردید که اگر می کردید فتنه ای با آن وسعت پدید نمی آمد و شاید اصلا فتنه ای رخ نمی داد.”

مطهری در واکنش به این بخش از اظهارات جنتی که گفته بود “فتنه گران حتی نباید توهم حضور در انتخابات را داشته باشند”، این سخنان را تنها برای افرادی که “جرم آنها در دادگاه صالح اثبات شده و حکم دادگاه موجب محرومیت آنها از حقوق اجتماعی است”، درست دانست.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود که در غیر این صورت این اظهارات دبیر شورای نگهبان “هیچ وجاهت قانونی ندارد.”

مطهری بر این مبنا تأکید کرد که حتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی “چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد.”

او در پایان به جنتی توصیه کرد که به جای صدور احکام اینچنینی “راه قانون” را طی کند.

صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه تهران نیز گفت که مخاطب جنتی از بیان این اظهارات، سیدمحمد خاتمی است زیرا از نظر دبیر شورای نگهبان، “آقای خاتمی در راس فتنه و فتنه گران” بوده است.

 

جنتی صاحب نظام نیست

احمد حکیمی پور، رئیس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و عضو کنونی این مجموعه در واکنش به سخنان اخیر دبیر شورای نگهبان به “روز” گفت: “قبل از اینکه نوبت به ما برسد که جواب آقای جنتی را بدهیم، افرادی مانند آقای مطهری از اصولگرایان جواب ایشان را دادند.”

او با “بی ربط” دانستن سخنان جنتی افزود: “آقای جنتی یک جایگاه قانونی دارد و صاحب نظام نیست که برای یک جریان سیاسی تعیین تکلیف بکند. این کشور برای همه مردمی است که در آن زندگی می کنند و تابعیت ایران را دارند.”

حکیمی پور در پاسخ به این پرسش که “تکلیف اصلاح طلبان با جایگاه قانونی جنتی در شورای نگهبان و حق قانونی او برای تصمیم گیری درباره تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات چیست؟” گفت: “حرف ما هم همین است که این مقام های تصمیم گیر در تصمیم گیری های خود سیاسی و جناحی عمل می کنند.”

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تأکید کرد: “تمام حرف ما همین است که نهادهای قانونی در دست افرادی است که از امانت در دستان خود به عنوان ابزار سیاسی و برای حذف رقیب سیاسی استفاده می کنند.”

او خواستار این شد تا “مقامات اینچنینی یا اظهارنظر نکنند و یا اگر اظهارنظری می کنند، مراقب سخنان خود باشند.”

حکیمی پور ابراز امیدواری کرد که مجموعه حکومت امکان شرکت برابر تمام گروه های سیاسی در انتخابات آینده ریاست جمهوری را فراهم کند.