ترس نوه دموکراسی‌خواه آیت‌الله خمینی از بازداشت

نویسنده

» گزارش ایندیپندنت از نظرات نوه آیت‌الله خمینی

نعیمه اشراقی، یک مهندس مقیم تهران به دیلی تلگراف گفت دلش می‌خواهد شاهد یک جامعه باز برای ایران باشد که مردم بتوانند حرف خود را بزنند.

اما همچنین به غرب هشدار داد که تحریم‌هایشان رنج مردم را افزایش داده است و بر رهبران تاثیر کمی داشته است.

خانم اشراقی یک از کاربران پرکار فیس‌بوک است و نظرات دموکراسی‌خواهانه و انتقادی خود را به اشتراک می‌گذارد. او 5هزار دوست دارد که از تهران تنها با استفاده از فیلترشکن می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.

او می‌گوید احساس وظیفه می‌کند که با سیستم تحمیلی آیت‌الله علی خامنه‌ای که جانشین پدربزرگش شده مقابله کند.

وی گفت: “سیستم هدایت معنوی دولت پدربزرگ من مشروعیتش را از رضایت مردم می‌گرفت اما امروز این تئوری بخش‌های زیادی از جامعه ما را از رژیم جدا کرده و از مسیر انقلاب منحرف ساخته است.”

خانم اشراقی – یک مهندس پتروشیمی شایسته که سال گذشته از کمپین علیه قانون حجاب اجباری حمایت کرد – از جمله با تلاش‌های دولت در جهت محدود کردن اینترنت مخالف است.

وی گفت: “زمان آن است که حکومت ایران دموکراسی را بپذیرد و دست از مقابله با افراد و گروه‌های غیردولتی بردارد. نباید از تبادل فن‌آوری‌های ارتباطی جدید ترسی داشته باشد. تنها در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، ما ارتباطات آزاد و گسترده خواهیم داشت و مرزهایمان به روی جهان خارج باز می‌شود، هم از لحاظ تکنولوژی و هم اجتماعی، و می‌توانیم از پیشرفت و آبادانی ایران مطمئن شویم.”

خانم اشراقی گفت، به رغم جایگاهش در مهم‌ترین خانواده انقلابی ایران، او هم در برابر سرکوب آزادی بیان در اینترنت آسیب‌پذیر است.

وی گفت: “نه تنها بیم آن دارم که ماموران امنیتی روزی در خانه‌ام را بزنند، بلکه فکر می‌کنم این اتفاق بیفتد و فرقی با بسیاری از متفکران آزاداندیش کشورمان که در زندان هستند نخواهم داشت.”

ایران برنامه‌های پیشرفته‌ای دارد که کل کشور را از شبکه جهانی اینترنت قطع و به اینترنت ملی خود وصل کند.

خانم اشراقی به نوعی در حال ادامه نقش پدربزرگ خود در روزهای قبل از انقلاب است.

او حاکمیت شاه را با نوارهایی که در دوران تبعید در عراق ضبط می‌کرد و به صورت قاچاق وارد ایران می‌شد مورد چالش قرار داد. بنیانگذار جمهوری اسلامی پنج فرزند داشت که نقش عمده‌ای در سازمان‌های خیریه و شغل‌های مشاوره‌ای رسمی دارند.

خانم اشراقی می‌گوید نظرات صریح او در فرهنگ خانواده پذیرفته شده است. “ما همیشه توازن را میان تعلق به یک خانواده خاص و داشتن هویتی مستقل برای خود حفظ کرده‌ایم.”

منبع: تلگراف – 14 دسامبر