تندترین حملات به مخالفان سیاسی با زبان مذهب

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» حمله برادر خامنه ای و پاسخ نوه خمینی

همزمان با قدرت نمایی خارجی در اربعین کربلا، در شهرهای مختلف کشور، سخنگویان جناح هوادار ولایت فقیه به شدت به هاشمی و روحانی و اصلاح طلبان تاختند و در همین حال در چند شهر مردم با سردی با مداحان و سخنرانان تندرو روبرو شدند. در بیشتر شهرها پرجمعیت ترین عزاداری ها بدون حضور روحانیونی برگزار شد که فرصت را برای کوبیدن مخالفان خود با عنوان هایی شبیه به “یزیدی” و “کفار” و “فتنه گر” مناسب می دیدند.

همزمان با روزهای پرکار رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران و جناح راست، که با امکانات وسیعی به تکثیر سخنرانی های تند علیه موسوی و کروبی و هاشمی و خاتمی پرداخته بودند، مخالفان آنان نیز در قالب چند سخنرانی با استعانت از گفته های آیت الله خمینی و روایت هایی از صدر اسلام به افشاگری درباره نیات تندروها پرداختند.

تندترین گزارش ها وقتی منتشر شد که نوار سخنرانی هفته اول محرم هاشمی رفسنجانی در مشهد به طور وسیعی در رسانه های جمعی منعکس گشت. آن جا که وی از ظالمانی گفت که “می کشند و می زنند و شکنجه می دهند و خبرش را هم سانسور می کنند چون تصور می کنند قدرتشان همیشگی است”.

هاشمی در مشهد گفته: تاریخ نشان داده احمقانه ترین و شنیع ترین افعال را ظالمان انجام می دهند چون خیال می کنند قدرتشان تمام شدنی نیست و می خواهند نفس کشی جلویشان نباشد می ریزند می گیرند زندان می کنند شکنجه می کنند خبرهایش را قطع می کنند سانسورش می کنند اجازه نمی دهند به بچه هایش خبرش را بدهند - هر چه می توانند - می کنند و ابایی از انجامش ندارند خب این ها ظلم های بزرگی است آدم هایی هستند که وقتی به قدرت می رسند مست می شوند شکنجه می کنند شکنجه های خاص و روانی و جسمی در خیلی جاها انجام می شود.

به تاکید وی: ظالمان برای حفظ قدرت مسلط هیچ مهاری ندارد و همین طور جلو می رود تا یک دفعه زیر پایش خالی می شود و می ریزد. حالا اگر مردم باشند مردم یک حکومت درستی درست می کنند و مدتی هستند ولی دوباره از بین خودشان یک عده ای پیدا می شوند.

همزمان با انتشار این سخنرانی، محمد خاتمی هم در شهر زادگاه خود اردکان به بهانه دیدار با خانواده شهیدان شهر اعلام داشت که تندروها دارند صدمه می زنند و مساله خیلی خطرناک است.

خاتمی در اردکان و دیدار با خانواده یکی شهدای شهر دوران حساسی هستیم و تندرو ها دارند ضربه می زنند جریانان منحرف و واپس گرا در مسیر قدرت های بزرگ حرکت می کنند و مساله خیلی خطرناک است.

در همان زمان در جای دیگری از فلات مرکزی ایران، در کرمان سید حسن خمینی نوه بنیان گذار جمهوری اسلامی به سخنانی پاسخ داد که این اواخر چند روحانی از جمله محمد خامنه ای و مصباح یزدی درباره هاشمی رفسنجانی بر زبان آورده اند. نوه بنیان گذار جمهوری اسلامی از تعبیر “تازه به دوران رسیده ها” یاد کرد که یادآور سخنان هفته گذشته حسن روحانی علیه مخالفان دولت بود. وی در جایی از سخنان خود در کرمان از کسانی یاد کرد که در زمان تبعید آیت الله خمینی از او روی برمی گرداندند و حالا ظاهر شده اند.

آغاز حمله به هاشمی

حملات و ضد حملات اربعین در حقیقت از آن جا بالا گرفت که یک شماره ویژه نشریه رمز عبور ضمیمه روزنامه جوان ارگان سپاه پاسداران منتشر شد که برخلاف تذکر رییس ستاد نیروهای مسلح که دو ماه پیش خواستار خودداری نشریات سپاه از حمله به دولت شده بود، ضمن حملات شدید به مذاکرات هسته ای و مذاکره کنندگان، یک مصاحبه با سید محمد خامنه ای برادر رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کرد که در آن به هاشمی - کسی که به شهادت اسناد موثرترین مهره برای انتخاب علی خامنه ای به جانشینی خمینی بود - نسبت داده بود که نامزد مورد علاقه آمریکایی ها برای این سمت بوده و تلویحا گفته بود که هم اکنون نیز وی می خواهد جای برادر مرا بگیرد.

محمد خامنه ای در مصاحبه با رمز عبور همه جا از هاشمی به عنوان خط آمریکا نام برده و در پاسخ خبرنگار جوان که درباره سفر مک فارلین به ایران می پرسید گفت باند هاشمی از مدت‌ها پیش با آمریکا ارتباط داشتند مثلاً کنگرلو مشاور سیاسی میرحسین یکی از آنها بود. اقوام نزدیک هاشمی هم به اروپا در رفت و آمد بودند. اصل ارتباط هاشمی و اطرافیانش با آمریکا از چند طریق بود، اولاً ساواکی فراری محکوم به اعدامی قربانی‌فر که نقش دلال اسلحه را بازی می‌کرد و طرف سازمانی او همان مشاور موسوی بود، دوم برادرزاده هاشمی که به بهانه تهیه اسلحه با قربانی‌فر آشنایی پیدا کرده بود و مورد توجه آمریکایی‌ها و امید آنها به وساطت مستقیم قرار گرفته بود.

نهایتاً پس از مطالعات و بررسی‌هایی که دو طرف ایرانی و آمریکایی درباره نوعی توافق برای مدیریت آینده کشور کرده بودند، اصل توافق نهایی را که مهمترین قسمت روابط مذکور بود به همان ملاقات معروف مک فارلین معاون رئیس جمهور آمریکا با شخص اکبر هاشمی موکول کرده و برنامه سفر کاملاً محرمانه را تدوین و هتل اقامتگاه و امور امنیتی هم پیش‌بینی شده بود تمام این اقدامات از لحاظ ظاهری و به اصطلاح فیزیکی در پوشش معامله اسلحه و آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در لبنان بود ولی عمق قضیه سری بود و فقط چند نفر اطلاع داشتند.

تحلیل آمریکایی تثبیت آینده نفوذشان در ایران و به تحلیل بردن تدریجی نظام اسلامی و انقلابی بود و با این سفر می‌خواستند به موضع مطمئنی برسند.

محمد خامنه ای که از گذشته هم به گفتن سخنان بی پایه و بی مدرک شهرت دارد ادامه داده “در واقع ملاقات مهم و محرمانه مک فارلین، برای محکم‌کاری و قرارداد رسمی با طرف ایرانی بود و شاید به نظر آنها بیت منتظری مهره سوخته‌ای بود و گزینه هاشمی قطعی و تمام شده به نظرشان می‌رسید. هاشمی در ایران هم اطرافی یا اطرافیانی داشت که این ارتباط را در رقابت با بیت منتظری تقویت و تسریع می‌کردند و در مذاکرات تهران او را مترجم فیمابین معروف کردند و ارتباط او با ساواک در عراق را بیت منتظری قبلاً منتشر کرده و مدرک آن بطور گسترده در مجلس شورای اسلامی پخش کرده بودند که گویا با حمایت جریان رئیس مجلس ماست مالی شد”.

پاسخ به مخالفان هاشمی

شاید روشن ترین پاسخ به سید محمدخامنه ای که به اتکای قدرت برادر در سال های اخیر ریاست یک نهاد پرخرج را به عهده گرفته و سابقه از مبارزات قبل از انقلاب از وی ثبت نیست، از رفسنجان رسید آن جا که نوه خمینی که متولی مرقد وی و آثار اوست در همایش سومین سال شیخ محمد هاشمیان با اشاره به این که “تازه از راه رسیده‌ها، چهره‌های قدیمی را منکوب می‌کنند”، گفت: به عنوان مثال آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم به وزیر خارجه امام مشهور بود، او زیر تیغ اعدام رفته بود و با لطف خدا از زیر تیغ بیرون آمده است.

به گفته حسن خمینی پدر وی (احمد خمینی) در یکی از وصیت های خویش هنگامی که با ایشان صحبت می کردم، با اشاره به چند نفر از یاران امام که برخی از آنها امروز از دنیا رفتند، گفت: مراقب این ها باشید، این ها روزی دور امام در نجف آمدند که هیچ قدرت، منصب، بارگاه و پولی در کار نبود و اگر اینها آن روز نبودند، امام در نجف غریب بود.

حسن خمینی که اینک لقب پدر یعنی یادگار امام برای وی به کار برده می شود در ادامه متذکر شد: اتفاقا آن روز که ایشان سخن می گفت، از دید من برخی از آن افراد با ابوی من لج کرده بودند اما پدرم بر مراقبت و توجه به آن افراد تاکید کردند.

دو روز بعد از انتشار ضمیمه ویژه رمز عبور، در مشهد فایزه هاشمی که برای سخنرانی در دانشگاه آزاد آن شهر دعوت شده بود گروهی لباس شخصی حادثه ای آفریدند که به گفته دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نزدیک بود به حادثه بزرگی تبدیل شود.

 

حمله به فایزه هاشمی

همایش گرامیداشت روز دانشجو عصر امروز در حالی در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد که علی‌رغم لغو سخنرانی فائزه هاشمی رفسنجانی در این همایش، وی در ساختمان برگزاری برنامه حاضر شد.

در گزارش تفصیلی “قاصدنیوز” رسانه گروه های فشار آمده بود:

این برنامه قرار بود در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی این دانشگاه برگزار شود به دلایل نامعلومی به یکباره به دانشکده حقوق منتقل گردید دانشجویان به حضور این فتنه گر اعتراض شدید خود را نشان دادند

دانشجویان با حضور در محل ورودی دانشکده حقوق با شعارها و پلاکارهای مرگ بر منافق، مرگ بر فتنه‌گر، شهر مقدس ما جای منافقین نیست، رئیس بی کفایت اخراج باید گردد، فائزه دانشگاه آزاد خیابان‌های تهران نیست، مرگ بر فتنه گر دشمن رای ملت، هرجا که اغتشاشه فائزه رد پاشه و… خواستار اخراج فائزه هاشمی از دانشگاه شدند.

در همین حال، فائزه هاشمی رفسنجانی در اتاق رئیس دانشکده حقوق این دانشگاه حاضر بود و صدای دانشجویان معترض را می شنید.

در محل برگزاری برنامه نیز دانشجویان معترض نسبت به حضور این محکوم امنیتی در دانشکده با شعارهای خود اعتراض و خواهان اخراج وی شدند. در همین حال (ن.آ) از فعالان جریان موسوم به اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مشهد با حضور در محل سخنرانی صحبت های خود را شروع کرد که دانشجویان به خواسته خود اصرار نموده و با شعار مرگ بر فتنه گر، فائزه اخراج باید گردد، کروبی موسوی اعدام باید گردند، تاجر ورشکسته برگرد به باغ بسته، شتر سوار فتنه برگرد برو

به خانه، شهریه دانشجویان پول تو جیبی فتنه گران!؟ و…

عکس های منتشر شده نشان می دهد که حمله برندگان گروهی زن و مرد بوده اند که در حضور نیروهای انتظامی موفق به حضور در محوطه شده و با تهدید های خود سخنرانی را لغو کردند.

موقع خروج توهین های زیادی به من و همراهانم شد در حمله شان به اتومبیلی که در آن بود تصادفی سالم ماندم. باید جوامع بدهند چطور هفته قبل اصولگرایان بیایند در همین جا آزادانه حرف بزنند اما ما نتوانیم.

گروه های فشار در جریان به هم زدن سخنرانی فایزه هاشمی در پلاکاردهای خود تصاویر از میرحسین موسوی با عنوان تحت تعقیب و وارونه چاپ کرده بودند.