احمدی نژاد حامی تروریسم است

نویسنده

hilaryclinton.jpg

وحید ثابتیان

درگفت وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان، هیلاری کلینتون که یکی از کاندیداهای پیشرو حزب دموکرات برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکاست، گفت اگر به ریاست جمهوری برسد سختگیری بیشتری درخصوص سیاست های مربوط به ایران خواهد کرد. او همچنین گفت اگر رییس دانشگاه کلمبیا بود هیچگاه ازمحموداحمدی نژاد برای سخنرانی دعوت نمی کرد.

این کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا که طی ماه های گذشته نیزدر ارتباط با ایران مواضع سختگیرانه تری، حتی نسبت به جمهوری خواهان، از خود نشان داده است همچنین گفت: “ایران بازی خطرناکی را درحمایت گروه های مختلف درحمله به نیروهای ما، بی ثبات کردن دولت بغداد و دنبال کردن اهدافشان دراین کشور که به نظر من شامل تهیه وتدارک اسلحه وآموزش های نظامی درعراق است، انجام می دهد.”

کلینتون این اقدامات را نتیجه سیاست هایی دانست که توسط دولت بوش درقبال ایران دنبال می شود. این درحالی است که تاکنون سیاست های دولت بوش درخصوص ایران منجر به تصویب دوقطعنامه تحریم علیه ایران شده وطی روزهای گذشته نیز خبرتلاش این کشور برای برقراری یک خط تحریم موازی به همراه کشورهای اروپایی علیه ایران درمطبوعات مطرح شده است. کلینتون اما با ناکافی دانستن سیاست های بوش ادامه داد: “ایران درحال حاضر درموقعیت بسیار قوی تری نسبت به آنچه قبلا بود قراردارد وما باید یک جبهه متحد بین المللی علیه ایران داشته باشیم. بخصوص جبهه ای علیه به دست آوردن سلاح های اتمی توسط این کشور.”

کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا همچنین گفت از نظر او دراین خصوص اجماع کلی وجود دارد: “تنها ما باید درخصوص اینکه چگونه چنین جبهه ای کارخودرابه پیش ببرد باهوش عمل کنیم. این موضوع یکی ازنگرانی های اصلی من باقی خواهد ماند.”

همسر بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا اضافه کرد: “اگرمن به ریاست جمهوری برسم، ازهمه نفوذ وتلاش خودم استفاده خواهم کرد تا ازگسترش نفوذ ایران درمنطقه که هم اکنون از آن بهره مند است نه تنها درعراق بلکه درمیان حزب الله وحمایت حماس درغزه جلوگیری کنم.”

ولف بلیتزر خبرنگار “سی ان ان” از وی پرسید با توجه به دیدگاهی که وی درمورد ایران دارد، آیا این ایده خوبی بوده که دانشگاه کلمبیای نیویورک ازمحمود احمدی نژاد برای سخنرانی و پرسش و پاسخ دراین دانشگاه دعوت کرده است؟ کلینتون پاسخ داد: “این تصمیم را دانشگاه کلمبیا گرفته است. من کاملا مخالف حضور او در «منطقه صفر» (محل وقوع حادثه یازدهم سپتامبر-برج های دوقلو) بودم که به نظرم یک اقدام مسخره ای است وخیلی خوشحالم که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. موضوع این است که ما چگونه می توانیم یک ائتلاف بین المللی درست کنیم که درمبارزه علیه ایران، به دلیل گسترش نفوذش درمنطقه وهمچنین تلاش برای رسیدن به سلاح اتمی، کنار ما بایستد. من فکر می کنم با توجه به سیاست های بوش درزمینه ایران ما به اندازه ای که قادر بودیم این مساله را خوب مدیریت نکرده ایم.”

کلینتون همچنین سیاست دولت بوش را دروارد کردن کشورهای اروپایی ازجمله انگلیس، فرانسه وآلمان دربرخورد با ایران یک سیاست اشتباه خواند: “ما زمان باارزشی را ازدست دادیم وبه همین جهت اعتبار خود را دراین زمینه کاهش دادیم ونیازمند این هستیم که موقعیت خود را دراین زمینه بازسازی کنیم.”

خبرنگارسی ان ان باردیگر با بازگشت به موضوع حضور محموداحمدی نژاد درنیویورک ازهیلاری کلینتون پرسید آیا این اقدام درستی بوده است که دانشگاه کلمبیا از رییس جمهوری ایران که دارای مسائل زیادی است برای سخنرانی دعوت کند؟ کلینتون گفت: “اگر من رییس دانشگاه کلمبیا بودم او را دعوت نمی کردم.او یک نفی کننده هولوکاست است، حامی تروریسم است، با این وجود من این حق را درکشورم محترم می شمارم که تصمیم های مختلف گرفته شود. اما فکر می کنم بازدید از محل حادثه 11 سپتامبر که نیازمند حمایت پلیس نیویورک وهمچنین وشهر نیویورک بود کاملا خارج از موضوع بود. به نظرم ما باید هرکاری که می توانیم انجام بدهیم تا موقعیت ورویکرد او راتضعیف کنیم. به نظرم این موضوع می تواند از طریق ساختن یک ائتلاف بین المللی و اعمال تحریم های سختگیرانه وتلاش های دیپلماتیک فشرده صورت پذیرد واین موضوعی است که هم اکنون روی آن متمرکز هستم”.

همزمان با شبکه سی ان ان، شبکه های دیگری همچون فاکس نیوز نیز با ترتیب دادن برنامه هایی که درآن به حضور محمود احمدی نژاد درنیویورک می پردازد، تبلیغات گسترده ای را علیه وی ترتیب دادند. شب گذشته نیز مصاحبه محمود احمدی نژاد با شبکه سی بی اس پخش شد.

روزگذشته سایت امروز به نقل از “تهران امروز” نوشت: “شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در یکی از برنامه‌های خود مدعی شده است که یکی از اتباع آمریکایی که 8 ماه در ایران بازداشت بوده (هاله اسفندیاری) فقط به این شرط آزاد شده که با سخنرانی احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا موافقت شود!” مقامات ایرانی هنوز به چنین خبری واکنش نشان نداده اند.