احمدی نژاد در منهتن

نویسنده

ریچارد هتو

روزنامه های امریکایی نوشته اند، احمدی نژاد جای خالی صدام حسین و اسامه بن لادن را در نیویورک پر کرده است.

دیلی نیوز روز پنج شنبه در صفحه اول خود نوشت: “برو به جهنم!” و به شدت نسبت به نیت احمدی نژاد مبنی بر قرار دادن دسته گلی در محل مرکز تجارت جهانی واکنش نشان داد.

فردای آن روز، همین روزنامه قدری با کلمات بازی کرد و نوشت: “ورود شیطان”. سپس به شدت تصمیم دانشگاه کلمبیا مبنی بر دعوت سؤال برانگیز احمدی نژاد برای ایراد سخنرانی در روز دوشنبه را مورد مؤاخذه قرار داد.

این واکنش ها یک روز قبل از گشایش مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت و این در حالی است که روز سه شنبه جرج بوش و محمود احمدی نژاد، به عنوان رؤسای دولت دو کشور مخالف، پشت تریبون سازمان ملل خواهند رفت.

رویارویی بین این دو کشور که شدیداً به صورت رسانه ای درآمده و به مانند سال گذشته توجه جهانیان را به خود جلب کرده، مجدداً از سر گرفته شده است. مسایل روز نیز همان مسایل گذشته هستند: برنامه هسته ای حکومت اسلامی که ماهیت آن از دید ایالات متحده و طرفدارانش تهدیدی برای جهان محسوب می شود.

ولی فضای فعلی قدری کدرتر از گذشته شده و این تنها به ایالات متحده محدود نمی شود. اگر ژاک شیراک می توانست زمانی بگوید که خود را با یک ایران اتمی وفق خواهد داد، جانشین او اکنون حاضر است برای جلوگیری از ظهور یک ایران اتمی به پیشواز بدترین حالت، یعنی جنگ، برود.

نیکلا سارکوزی، درست به مانند تونی بلر قبل از حمله به عراق، راه دیپلماتیک را بهترین راه برای دوری جستن از بدترین حالت می داند. برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه او نیز این چنین فکر می کند. و این درحالی است که وی یکشنبه گذشته با ایراد این سخن که علیه ایران می توان به استفاده از سلاح متوسل شد، جنجال وسیعی را به راه انداخت.

رییس دیپلماسی فرانسه روز پنج شنبه طی یک سخنرانی در واشنگتن اظهار داشت: “ما هر کاری که در توانمان باشد انجام می دهیم تا از وقوع بدترین حالت که رییس جمهور سارکوزی گفته است جلوگیری کنیم: بمب ایرانی یا بمباران ایران.”

ولی درست به مانند دوران قبل از وقوع جنگ عراق، راه حل دیپلماتیک انتقادهای بسیاری را حتی در نزد دولت بوش دریافت کرده. به نقل از مطبوعات امریکایی، دیک چنی و اطرافیانش بر این مسأله که تحریم های سازمان ملل قادرند به برنامه هسته ای ایران پایان دهند اعتقادی ندارند.

از طرف دیگر به نظر می رسد که متحدان رسانه ای، سیاسی و نظامی معاون رییس جمهور قصد دارند جهان را برای وقوع یک جنگ جدید آماده کنند. یکشنبه گذشته، روزنامه ساندی تلگراف که یک روزنامه انگلیسی است و در پنتاگون نیز نفوذ دارد، نقشه هدف های حمله در ایران را که از سوی ستاد ارتش امریکا تهیه شده منتشر کرد.

وقوع چنین حمله ای تنها به دلیل ادامه برنامه هسته ای نیست، بلکه نقش “شوم” سپاه پاسداران، به عنوان ارتش ایدئولوژیک حکومت ایران، در عراق نیز در اتخاذ چنین تصمیمی مؤثر است. این سناریو اخیراً توسط رویل مارک گرشت، محقق مؤسسه امریکن اینترپرایز که یک گروه محقق محافظه کار هستند، در مجله نیوزویک نیز به چاپ رسیده است.

این محقق می نویسد: “آیت الله ها به هیچ وجه خواهان ایجاد صلح در عراق نیستند، بلکه دقیقاً عکس آن را می خواهند. وقوع جنگ امکان پذیر است، ولی نه به دلیل قطع گفتگوها و مذاکرات. عامل اصلی وقوع چنین جنگی احتمالاً تحریکی از سوی ایران خواهد بود.”

محمود احمدی نژاد که خود نیز یکی از پاسداران سپاه بوده، روز یکشنبه به نیویورک رسید. او بی شک پشت تریبون سازمان ملل از حق کشورش در زمینه دستیابی به فن آوری صلح آمیز هسته ای دفاع خواهد کرد. او همچنین قرار است در دانشگاه کلمبیا از اظهارات جنجال برانگیز خود در زمینه هولوکاست و دولت یهود دفاع کند.

برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، از جمله جان مک کین و میت رومنی و همچنین برخی از گروه های یهودی از دانشگاه کلمبیا خواسته اند که اجازه ندهد رییس جمهور ایران پشت تریبون این دانشگاه برود. ولی کاخ سفید روز گذشته از این دعوت استقبال کرده است.

تونی فراتو، یکی از سخنگوهای کاخ سفید، در این خصوص اظهار داشت: “ما در کشوری هستیم که مردم می توانند بیایند و اظهار نظر کنند، عقاید خود را بگویند و ما از این مسأله بسیار مفتخریم. حتی اشخاصی که عقاید و ایده های نفرت انگیز و حتی خطرناک دارند نیز می توانند نظر خود را بیان کنند.”

منبع: لاپرس، 22 سپتامبر

مترجم: علی جواهری