صحنه

نویسنده
پیام رهنما

نمایش های مذهبی، جنگی، تکراری…

 

 

“موارد نظارتی که از سوی شورای نظارت اعلام شد موجب شد تا “هامون بازان” به صحنه نرود چرا که آقای رحمانیان به هیچ عنوان حاضر نبود این موارد را بر کارش اعمال کند. بعد از ماجراهایی که برای نمایش “هدا گابلر” به وجود آمد وحید رهبانی اعلام کرد به دلیل شرایط روحی بد نمی‌تواند اثری را کارگردانی کند. به هر حال نمی‌توان فضای ملتهب اخیر را نادیده گرفت. این فضا قطعا برنظارت بر نمایش‌ها اثر می‌گذارداما نمی‌توان نادیده گرفت که مسائل سیاسی قطعا بر مسائل فرهنگی هم تاثیر می‌گذارد.”

این ها را محمد حیدری، دبیر جشنواره تئاتر می گوید. درحالی که کمتر از یک هفته به آغاز بیست ونهمین جشنواره بین المللی نظامی وامنیتی تئاتر فجر  باقی مانده است وجدول اعلام  آثار منتخب دراین دوره پس از تکثیر و انتشاراولیه ی آن وبه دلیل حذف نام برخی از گروهها همچون “هامون بازان” به کارگردانی محمد رحمانیان و “هداگابلر” به کارگردانی وحید رهبانی با تغییرات بسیاری مواجه شد.

با مروری به اسامی نهایی گروههای شرکت کننده در جشنواره نیم نگاهی داریم به شکل برگزاری تئاترفجر…

 

نمایش ها ی مذهبی و جنگی

 جشنواره تئاترفجر امسال د رتسخیر نمایش های مذهبی است. 12تئاتر مذهبی د راین دوره حضور دارند:

  مقتل به کارگردانی محمود رضا رحیمی، کسوف به کارگردانی ایوب آقاخانی، زندگی میان آتش به کارگردانی اصغر خلیلی، دم هشتی روی گنبد به کارگردانی کاوه مهدوی، اینجا چراغی روشن بود به کارگردانی علی موسویان، گفتگو باباد به کارگردانی شیوا مکی نیان، یک دامان ماه و ستاره به کارگردانی امیر دژاکام، خداحافظی نکن به کارگردانی محمد مسعود طیبی، ورود آقایان ممنوع و شن به کارگردانی کتایون فیض مرندی، ایستادن بر فراز یک اتفاق به کارگردانی علیرضا مهران، شب اسرار آمیز په په به کارگردانی احمد سلیمانی، مه آلود مثل یک شب مثل روز به کارگردانی فرشاد منظوفی نیا نشان ازبرپایی جشنواره ای باتبلیغ دین و مذهب درشکلی سفارشی را به همراه دارد.

بخش دیگری ازنمایش های حاضر درجشنواره که به سفارش بنیاد حفظ و آثار دفاع مقدس تولید ودرجدول برنامه ها گنجانده شده است متعلق به آثاری در همین سبک و سیاق است. ملاقات به کارگردانی غلامرضا یاری، تفنگ میرزا بر دیواربه کارگردانی محمد اشاکان فر و بلاش آباد به کارگردانی رضا جوشعار از آن دسته به شمار می روند.

 

تجربه های خام، نمایش های تکراری

جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر اما در بخش تجربه های نونسبت به سال های قبل  با فراز ونشیب های بیشتری مواجه شده است.

حضور آثار بی مایه و خنثی از کارگردان های کم تجربه از ویژگی های این بخش محسوب می شود. نام من زویاست به کارگردانی فرشید بزرگ نیا، سوکاریس به کارگردانی حمیدرضا فلاحی، تریو به کارگردانی احمد کچه چیان، لابی به کارگردانی بیتا الهیان، ترانه هایی بر ای سایه به کارگردانی ساناز بیان، فروش یک روح سرکش به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی ودربیشه به کارگردانی جواد نمکی از جمله این نمایش ها هستند. حذف کارگردانان ستاره دار و معترضی همچون آرش دادگر واصغر دشتی  وحمایت مستقیم دولتی از تولید نمایش هایی همچون عجایب المخلوقات به کارگردانی رضا ثروتی وآکواریوم هوا به کارگردانی یاسر خاسب دراین قسمت صورت گرفته است.

اما در بخش میهمان چندین نمایش برای سومین سال متوالی در جشنواره حضور دارند. بیچاره مکبث به کارگردانی پیام عزیزی، اپرای عروسکی رستم و اسفندیارواپرای عروسکی مکبث  به کارگردانی بهروز غریب پور، سلطان و گاگول به کارگردانی پیر دمینگراز این دست اجراها می باشند.

حضور گروههای نیمه حرفه ای در بخش بین الملل جشنواره نیز قابل تامل است. کلودیا سوراس وسالواتوره تراماچره از کارگردانان درجه دوم کشور ایتالیا هستند که در تئاتر فجر با سه  نمایش “لو”، “ab” و”مصائب زنان تروا”حضوردارند. سوراس وتراماچره که در ایتالیا به عنوان کارگردانانی با حمایت های دولتی شناخته شده اند با نظر مستقیم حمید شاه آبادی، معاونت فرهنگی و هنری وزارت ارشاد به تهران سفر کرده اند. درمیان اسامی گروههای شرکت کننده در بخش بین الملل نام کارگردان صاحب نامی از دیگر کشورها به چشم نمی خورد.

جشنواره تئاتر فجر با هشت بخش مختلف با عناوینی همچون چشم انداز تئاتر ایران در سال 90، میهمان، برگزیدگان تئاتر مناطق، تجربه های نو، مرور تئاتر ایران در سال 89، جشنواره جشنواره ها، پایان نامه های برتر دانشجویی وبین الملل زیر نظر معاونت فرهنگی و هنری وزار ارشاد درتهران، کرج  و گیلان برگزار می شود. گفتنی است بخش انقلاب اسلامی به دلیل عدم استقبال هنرمندان تئاتر درتولید آثاری با محتوای ارزش های جمهوری اسلامی ایران از جدول رقابت های امسال حذف شد.