جان دوباره انصار بعد هشت سال

نویسنده
جلال یعقوبی

» از سرنوشت گور به گور شده ها عبرت بگیرید

سایت یالثارات، ارگان رسمی انصار حزب الله با انتشار یادداشتی از اقدام شهرداری تهران برای تفکیک جنسیتی حمایت کرد. در این گزارش که با عنوان “مردم در انتظار پیوستن مسئولین به جنبش نوین حزب‌الله” منتشر شد، آمده است: “به فاصله یک هفته از آغاز شانتاژ «طیف مشخص» در داخل و خارج، علیه آغاز امر به معروف و نهی از منکر میدانی گروه‌های سیار انصارحزب‌الله، همان طیف ماموریت خود را در قبال یک اقدام انقلابی دیگر آغاز کرد که این بار نقطه شروع آن شهرداری تهران بود.  معرکه گیری طیف ضد انقلاب خارجی و عقبه داخلی آن در حالی با عزم جزم و پاسخ قاطع انصارحزب‌الله طرفی نبست و «خفه خون» گرفت که «قالیباف» شهردار تهران نیز با ادبیاتی مستحکم در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ تیر ماه از عزم جزم سازمان تحت امرش برای جداسازی محیط کار محرم از نامحرم سخن گفت و آب پاکی را روی دست این گروه معلوم‌الحال ریخت.”

نویسنده این گزارش اضافه کرد: “حزب‌الله در حالی با قطع امید از نهادهای دولتی، انتظامی، سپاه و حتی بسیج در حال سازماندهی سریع نیروهای داوطلب در سرتاسر کشور برای آغاز امر به معروف و نهی از منکر میدانی است که انتشار خبر اقدام انقلابی شهرداری تهران در این وانفسای ارجحیت رقابت‌های سیاسی و مطامع دنیوی بر امر و نهی‌های الهی، بارقه‌هایی از امید را در دل آنان ایجاد کرد. ایجاد تنگنا برای حزب‌اللهی‌ها در حالی به یک «شبه انقلاب» در این قشر انجامید که به نظر می‌رسد می‌توان نشانه‌های تسری آن به نهادهای حکومتی را نیز احساس کرد.”

پس از آنکه گروه انصار حزب الله در ماه های اخیر، اعلام کرد که گشت موتوری برای امر به معروف و نهی از منکر راه اندازی می کند، وزارت کشور با این اقدام مخالفت نمود. روح الله جمعه ای،  رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور به انصار حزب الله هشدار داده بود: “دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می‌شوند، نمی‌شود. ما به انصار حزب‌الله و هر گروه دیگری هشدار می‌دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند.”

با اینحال انصار حزب الله حاضر به عقب نشینی نشد. آنها در پاسخی به وزارت کشور نوشتند: “با کمال تاسف برخی مدیرات وزارت کشور به جای عمل به وظایف قانونی خود در خصوص مقابله با بی‌حجابی و بی‌عفتی رایج در کشور، مقابله با ناهیان از منکر و امت حزب‌الله را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و تلاش می‌کنند در برابر عمل به فریضه نهی از منکر و امر به معروف مانع تراشی کنند!”

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان “انصار حزب‌الله مقابل وزارت کشور” که چهارشنبه گذشته منتشر شد، نوشت: “انصار حزب‌الله می‌خواهد به صحنه بازگردد، بازگشتی سوار بر «گشت‌های موتوری» که یاد سال‌های اصلاحات را هم زنده می‌کند. باز هم به نظر آنها دین و فرهنگ مردم به خطر افتاده است. حتی گفته‌اند که مخالفت وزارت کشور هم با گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله برای آنها مهم نیست. این یعنی می‌خواهند هر جور شده کار خود را بکنند.”

پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری و خصوصا در ماه های اخیر فعالیت انصار حزب الله شدت بیشتری گرفت. افزایش فعالیت انصار حزب الله با حمایت بخشی از راستگرایان تندرو همراه بوده است.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان اخیرا در گفتگویی از این گروه دفاع کرده و گفت: “در جامعه ما بی‌بند و باری بسیار زیاد شده است و عده‌یی خاص عروسک و مانکن خیابان‌ها شده و احساسات مردم را جریحه‌دار می‌کنند. قبلا نیروی انتظامی حرکتی در مبارزه با این وضعیت داشت اما حالا حرکت محسوسی نمی‌بینیم. با این وجود اگر سایرین هم می‌خواهند حرکتی بکنند باید در چارچوب قانون باشد.” او اضافه کرد: “افکار عمومی انتظار دارد که از سوی وزارت کشور در این مورد حرکتی صورت بگیرد. بهتر است که اگر قرار است جوان‌ها کاری بکنند موافقت شود. البته امر به معروف و نهی از منکر اجازه‌یی نمی‌خواهد اما بهتر است که با اجازه و هماهنگی مقامات دولتی باشد.”

چندی پیش، و پس از تظاهرات گروه انصار حزب الله در اعتراض به بدحجابی هم، محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور به حمایت از آنان پرداخته و گفته بود: “باید دید که آیا قوه قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت ارشاد، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها به صورت موفق در این زمینه عمل کرده‌اند یا خیر؟ آیا دادستان به عنوان مدعی‌العموم توانسته در تمام استان‌ها در خصوص حجاب وارد شود یا خیر؟ اگر با اینگونه مسائل برخورد شود، نیازی به تجمع مردم نیست.”

پس از آن بود که این گروه با استناد به همین سخنان، نتیجه گرفت که “قوه قضائیه بی مسئولیتی همه دستگاهها و قانون شکنی مضاعف مسئولان دولتی را قبول دارد.همچنین خواسته مردم در اعتراض به عدم اجرای وظیفه قانونی و قانون شکنی از سوی مسئولین درخصوص مسئله حجاب را برحق دانسته است.” آنها با استناد به همین سخنان اعلام کردند: “با جمع بندی های انجام شده توسط اجتماعات حزب اللهی گوناگون که به مدد الهی اکنون به هم پیوسته اند ونیز استناد به کلام دادستان کل کشور مبنی بر این که «همه وظیفه داریم با منکر طبق شرایط پیش بینی شده برخورد کنیم.» تاکید می گردد که دوران اعتراضات میدانی بی نتیجه ، که تنها حاصل آن جری تر شدن مرتجعین و معاندان و هنجار شکنان بوده به پایان رسیده و آنچه لازم است ورود حزب اللهی ها به معرکه برخورد مستقیم با منکرات است.”

اقدامات انصار حزب الله منتقدانی هم دارد، که البته توان زیادی ندارند. چند روز پیش حجت الاسلام محسن غرویان طی سخنانی گفته بود: “در صورت باز شدن راه برای جریان های خودسری چون انصارحزب الله، در جامعه هرج و مرج ایجاد شده و سنگ روی سنگ بند نمی شود.”

بلافاصله پاسخ انصار حزب الله به وی منتشر شد که در آن آمده است: “جناب غرویان! از هم‌اکنون آماده باشید تا در محکمه دادگاه ویژه‌روحانیت از نسبت‌های زشت و وهن‌آلود و تهمت‌هایی که به برادران انصار به خاطر گناه! هنوز مرتکب نشده (امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر) روا داشته‌اید و در بوق‌های اصلاحاتی منتشر گردید پاسخگو باشید و یا مجازات شوید.”

این گروه از غرویان خواسته که از سرنوشت روحانیونی مانند “جلال گنجه‌ای” و “محسن کدیور” عبرت بگیرد: “جلال گنجه‌ای، همان روحانی که در چنبره منافقین خلق قرار گرفت و برای جذب هوادار و سمپات برای گروهک منافقین از بین جوانان مسجدی فعالیت می‌کرد و اکنون چند سالی است که گوربه‌گور است، در حالی که قطعاً وزرو وبال جنایات هول‌انگیز منافقین را به‌دوش می‌کشد و باید در یوم‌الحشر پاسخگو باشد و به درکات‌اسفل جحیم بشتابد.” و “محسن کدیور که اتفاقاً معاصر شماست و به‌دلیل انحرافات فکری مورد اقبال و توجه اصلاحاتی‌ها قرار گرفت و عاقبت‌الامر از ظل توجهات امام‌عصر به ظل توجهات ام‌الفساد و الجنایات قرن‌حاضر، علیاحضرت الیزابت (لندن) گریخت و در پرتوی حمایت‌های استعمار کهن انگلیس مشغول شبهه‌افکنی و توهین به ‌مقدسات الهی‌است. تا چه‌وقت مرگ نکبت‌بارش فرابرسد.”