قبلا باربی، حالا بودا

نویسنده

» گزارش العربیه از ممنوعیت مجسمه‌ها در ایران

امان الشناوی

این هفته در ایران مجسمه‌های بودا نیز در صف حذف شدن از دید عموم قرار گرفتند، چرا که دولت آن‌ها را مصداق تهاجم فرهنگی می‌داند.

این مجسمه‌ها در فهرست اقلامی قرار گرفته‌اند که به خاطر تاثیر فرهنگ خارجی و غربی ممنوعه اعلام می‌شوند.

سعید جابری انصاری، یک مقام اداره حفظ میراث فرهنگی ایران گفته است که مجسمه‌های بودا برچسب “تهاجم فرهنگی” خورده‌اند.

اما حذف مجسمه‌های بودا که هدف آن جلوگیری از ترویج بودیسم است، نشان از اولین تلاش برای مبارزه با سمبول‌های شرقی است.

منتقدان از استدلال ایران انتقاد کرده‌اند و می‌گویند این ممنوعیت ممکن است با موفقیت روبرو نشود.

دکتر علیرضا نوری‌زاده مدیر مرکز مطالعات عربی و ایرانی در لندن با اشاره به ممنوعیت اقلام هنری یا فرهنگی برای محافظت کشور از دخالت خارجی‌‌ها می‌گوید: “هنر محدوده‌ای نیست که رژیم بتواند با آن مبارزه کند. این ربطی به ممنوعیت مجسمه یا آثار هنری در یک کشور مثل برخی از کشورهای اسلامی ندارد. ایران فستیوال‌های فیلم و تئاتر برگزار می‌کند، اما آن‌ها را می‌توانید هنرهای “پاکیزه شده” بنامید.”

فوریه گذشته، یک آژانس وابسته به دولت ایران عروسک‌های “سیمپسون‌ها” را در فهرست سیاه کنار باربی و بقیه اسباب‌بازی‌ها قرار داد.

ممنوعیت سیمپسون‌ها هم به خاطر تهاجم فرهنگی بوده است اما “سوپرمن” و “اسپایدرمن” به خاطر اینکه به ضعیف‌ها کمک می‌کنند آزاد هستند.

دکتر نوری‌زاده می‌گوید: “حلقه‌های هنری صدایشان در خواهد آمد و روشنفکران ایرانی به شدت واکنش نشان خواهند داد”. وی افزود او انتظار دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی زود این تصمیم را لغو کند.

وی گفت: “می‌توانند بیانیه‌ای صادر کنند و بگویند این ربطی به وزارتخانه نداشته و افراد غیرمسئول را مقصر بدانند و حتی دستور تنبیه آنان را بدهند.”

در همین حال، سعید جابری انصاری روز یکشنبه این خبر را تایید کرد و گفت پاکسازی ادامه خواهد داشت. وی نگفت که تا به حال چند مجسمه بودا جمع شده است.

ممکن است مسئولان از تاثیرگذاری این مجسمه بر جوانان نگران باشند.

“رژیم معتقد است شهروندان ایران، بخصوص جوانان، توسط غرب، نهادهای خارجی، امپریالیست‌ها، و صهیونیست‌ها به فساد کشانده می‌شوند و تشویق می‌شوند ارزش های اسلامی و معیارهای امام خمینی را زیر پا بگذارند.”

برخی از ایرانی‌ها برای تزئین خانه و اتومبیل خود مجسمه‌های بودا می‌خرند که بیشتر آنها در چین ساخته می‌شوند و از بنادر آزاد ایران در خلیج فارس وارد کشور می‌شوند.

طبق قانون اساسی ایران، ادیان مسیحی و یهودی و نیز زرتشتی در کنار اسلام به رسمیت شناخته می‌شود. قانون می‌گوید به طور کلی حقوق تمام غیرمسلمانان باید رعایت شود.

منبع: العربیه، 18 فوریه