صادرات نفت به کره شمالی

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از بازارایران

وزیر نفت ایران می گوید این کشور در حال بررسی امکان صادرات نفت به کره شمالی است تا بتواند وضعیت اقتصادی نابسامان خود را بهبود بخشد.

 ایرنا، آژانس خبری رسمی ایران روز شنبه نوشت رستم قاسمی، وزیر نفت ایران اظهار گفته مذاکراتی در باره  صادرات نفت میان تهران و پیونگ یانگ در جریان است.

یک چنین قرارداد نفتی می تواند روابط این دو کشور را با آمریکا و متحدان غربیش بسیار تیره کند. ایران و کره شمالی در ماه سپتامبر یک قرارداد همکاری تکنولوژیکی و علمی  با یکدیگر به امضا رساندند. هم اکنون نماینده ای از وزارت نفت کره شمالی در حال بازدید از ایران است.

به گفته مقامات کره و ایران، این دو کشور پیش از این با یکدیگر موشک های دوربرد، تجهیزات و تکنولوژی های دیگر را مبادله کرده و تحریم های سازمان ملل را زیر پا گذاشته اند.

قرارداد نفتی میان تهران و پیونگ یانگ می تواند روابط میان این دو کشور را که در حال حاضر به دلیل برنامه هسته ای مشکوک روابط تیره ای با آمریکا و غرب دارند و هر دو به همین دلیل تحت تحریم هستند، تقویت کند.

به گزارش آسوشیتد پرس قاسمی تصدیق کرده کشورش فشار تحریم های اعمال شده توسط دولت های خارجی را احساس می کند، اما این فشارها مانع انتقال نفت ایران به “هیچ کشوری در هر گوشه ای از دنیا” نمی شود.

منبع: واشنگتن پست - 19 آوریل 2013