دولت خود اشغالی وملت خود اشتغالی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

اخیرا صدا و سیما برداشته یک کارشناس اقتصادی را دعوت کرده به یکی از برنامه هایش و این کارشناس اقتصادی هم با کلی عدد و رقم و دلیل و مدرک و آمار و نمودار و سه پایه و چراغ و خلاصه هر چیزی که دم دستش بوده ثابت کرده که احمدی نژاد در طول این هشت سالی که خبر مرگش رئیس جمهور مملکت بوده، سر جمع تعداد مشاغلی که ایجاد کرده، یعنی تعداد آدم های بیکاری را که فرستاده سرکار، بروند برای خودشان زندگی تشکیل بدهند و خوشبخت بشوند، یک چیزی بوده در حدود صفر. یعنی چی؟

یعنی احتمالا همان چند نفری را هم که از اقوام و بستگان و فامیل های دور و نزدیک و وابسته و پیوسته و گسسته و میان برد و دور برد و “و غیره” خودش را که فرستاده سر کار، یا کار بلند نبودند، همان روز اول اخراج شدند، یا کار بلد بودند، ولی کاری که بلد بودند با آن کاری که قرار بوده انجام بدهند، هماهنگی نداشته، به جای لیوان هایی که بلد بود خوب بشوید ، کلا کارخانه تعطیل شده، یا هم کار بلد بودند، هم کاری بلد بودند با آن کاری که قرار بوده انجام بدهند هماهنگی داشته، ولی چون با جریان انحرافی دچار مشکل شده اند، خودشان کلا تعطیل شدند، یا کلا مملکت اینقدر تعطیلی داشته که بنده های خدا به کار کردن نرسیدند. یک تعداد دیگری هم که هیچ کدام از این مشکلات را نداشتند، خودشان ضمن کار هی خاک بازی کرده اند و دل به کار نداده اند و دچار وصلت های خانوادگی با کارفرما شدند.

بعد هم همان کارشناس مربوطه با کلی آب و تاب برداشته این آمار را با آمار پنجاه سال گذشته در ایران مقایسه کرده و به این نتیجه رسیده که در طول این پنجاه سال، یعنی از زمان آن یکی خدا بیامرز تا همین الان زمان این یکی، که انشالله به حق دست بریده ابرفررررز زودتر خدا بیامرزد بشود، هیچ دولتی، و دقیقا هیچ دولتی، نتوانسته به اندازه این دولت مهرگستر ولایت پذیر خدمتگزار، اشتغال زایی نکند، یا در این حد اشتغال زدایی بکند، یا هر کاری که هر دولتی بطور طبیعی می کرد، نکند، ولی آن کاری را که نباید می کرده، بکند. یعنی مخلص کلام “اوه اوه”

البته من شخصا خودم با این برنامه و با این کارشناس و با این حرف هایی که زده و نتیجه ای که گرفته خیلی خیلی مخالفم. چرا اینجوری نگاه می کنید؟ من به عنوان یک شهروند ایرانی حق دارم خیلی خیلی مخالفم باشم. خب الان که یک کمی بیشتر فکر می کنم، می بینم نه به این غلظت البته، ولی هنوز خیلی مخالفم. ای بابا! باز هم که دارید همانجوری نگاه می کنید. خب، حقوق شهروندی ام به جهنم، مخالف خالی که می توانم باشم؟… یک کمی؟… چندان موافق نباشم چی؟… تا حدودی انتقاد داشته باشم؟…فقط با این موضوع حال نکنم؟… ای بابا، یک کمی هم تحمل شنیدن نظر مخالف داشته باشید. اصلا چه معنی می دهد من برای اینکه با یک چیزی مخالف باشم و مخالفتم را اعلام کنم مجبور باشم از کسی اجازه بگیرم؟ خب اگر قرار باشد ما هر جایی که هستیم، روبه روی هر کسی که نشستیم، مدام برای اینکه مخالف باشیم، بترسیم و بلرزیم، پس چه فرقی می کند کجا باشیم و با کی نشسته باشیم؟ یکباره بگویید زبانم لال، انشالله به حق دست بریده ابرفررررز زود تر خدا همه را با هم دست جمعی بیامرزد، راحت شویم…

به هر حال من اینجا خیلی آزادانه اعلام می کنم شخصا با این برنامه و با این کارشناس و با این حرف هایی که زده و نتیجه ای که گرفته خیلی خیلی مخالفم. دلایل مخالفتم را هم شرح می دهم:

یک:اصلا چه معنی دارد صدا و سیمای جمهوری اسلامی از یک کارشناس توی برنامه هایش دعوت کند؟ از آن مهم تر چه معنی دارد چه معنی دارد آن کارشناس بیاید پنبه دولت را به این تمیزی بزند که مو لای درزش نرود؟ به فکر امنیت کشور و آبروی دولت و عصمت رهبر نیستید، به فکر عادت مخاطبانتان که می توانید باشید. هشت سال آزگار هرکی آمده توی این صدا و سیمای جمهوری اسلامی از این دولت پاک و خدمتگزار تعریف کرده، خود آقا با آن عصمت و بصیرتش صدبار اعلام کرده هیچ کس در هیچ کاری در هیچ وقتی به گرد پای دولت خدمتگزار نمی رسد، تازه نظرش هم خیلی به نظر رئیس دولت نزدیک بوده، حالا چطور شده یک دفعه رسانه ملی از کارشناس دعوت می کند؟ معلوم است که یک کاسه ای زیر نیم کاسه است.

دو:اصلا کی گفته دولت خدمتگزار مهروز ولایت پذیر اشتغال زایی نکرده؟ اتفاقا خیلی هم کرده. منتها دیدنش یک کمی بصیرت می خواهد، صدایش هم بعدا در می آید. اشتغال زایی که مثل انتخابات نیست که نتیجه اش قبل از خودش معلوم بشود، الان همین که این دولت خدمتگزار مهروز به امید خدا یک پایش را از اینور مملکت، یک پایش را از آنور مملکت بردارد و به حق پنش تن به زمین گرم بخورد، تا ده سال کار کل مملکت در آمده، برای همه اینقدر کار هست که بیا و ببین. شما اگر راست می گویید کار کن باشید، کار برای همه هست.

سه:اصلا بر فرض محال که در دولت های آن خدا بیامرز میزان اشتغال زایی بیشتر بوده، اصلا به جهنم که در دوران جنگ و بدبختی باز هم میزان اشتغال زایی بالاتر بوده، دولت سازندگی و اصلاحات هم همینطور، اینها که ارزشی ندارد.ارزش این است که مملکت یک دولت ولایت پذیر ارزشی داشته باشد. کدام یکی از دولت ها میزان ولایت پذیری شان از این یکی دولت خدمتگزار پاک بیشتر بوده؟ خب اگر بوده در بیاورید نشان بدهید ما هم ببینیم. تازه ولایت خودش هم گفته نظرش به نظر این یکی دولت از همه نزدیک تر است. ارزش یعنی این.اصلا چه معنی می دهد وقتی مقام عظمای ولایت یک مملکتی نظرش به اشتغال زایی نزدیک نیست، دولت ارزشی برود دنبال اشتغال زایی؟ مقام عظمی ولایت فعلا نظرش به زائیدن نزدیک تر است، اشتغالشان را هم خدا خودش درست می کند. هر آنکس که دندان دهد نان دهد…دولت که نباید توی کار های دندانپزشکی- کاریابی خدا دخالت کند.

این هم از دلایل مخالفت من با این موضوع… الان هم هر کدامتان نظرمخالفی دارید، نظر مخالفتان را برای خودتان نگه دارید. هیچ حوصله شنیدن نظر مخالف را ندارم. چه معنی می دهد وقتی یک نفر یک حرفی می زند ، هی بقیه مخالفت کنند. از این مردم کشور دوست و برادر چین یاد بگیرید. یکی حرف می زند، یک میلیارد آدم سرشان را تکان می دهند، تایید می کنند… خیلی هم پیشرفت کرده اند.