فیس‌بوک، مستهجن و
ابزار جاسوسی صهیونیست‌هاست

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» مخالفت صریح یک مقام مسئول با رفع فیلتر

دبیر “کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه”، ضمن اعلام اینکه دولت تاکنون درخواستی برای رفع فیلتر فیس‌بوک نداشته، این درخواست را “نابجا” و فیس‌بوک را یک سایت جاسوسی و ابزار براندازی جمهوری اسلامی معرفی کرده است.

این سخنان عبدالصمد خرم‌آبادی پیش از این نیز از سوی اصولگرایان، چهره‌های مذهبی و مقامات قوه قضاییه و نمایندگان مجلس هم شنیده شده اما به دلیل حضور او در شورایی که مرجع نهایی تعیین فیلترینگ در ایران است، اهمیت ویژه پیدا می‌کند و به عنوان پاسخی صریح به اظهارات وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی تعبیر شده که گفته بود عضویت در فیس‌بوک را جزو “مصادیق مجرمانه” نمی‌داند.

 

 برخورد قضایی با دعوت کنندگان به فیس بوک

این روزها بحث حضور اینترنتی کاربران ایرانی در صفحات فیس‌بوک لیونل مسی، ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال و فرناندا لیما، یکی از مجریان مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی، داغ است و گزارش شده که تعداد کامنت‌های کاربران ایرانی به چند ده هزار رسیده؛یکی از نشانه‌های آنکه فیلترینگ فیس‌بوک، نتوانسته سد محکمی برای حضور ایرانیان باشد هر چند در ماه‌های اخیر با حضور اعضای کابینه جدید در فیس‌بوک، تداوم فیلترینگ و یا رفع آن به یک چالش جدید در سطح مقامات تبدیل شده است.

در آخرین اظهارنظرها، خبرگزاری فارس از عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه پرسیده که آیا درخواستی برای رفع فیلتر فیس‌بوک از سوی منتسبان به دولت ارائه شده یا خیر و او چنین پاسخ داده است: “تاکنون چنین درخواستی مطرح نشده و من بعید می‌دانم با وجود اشاره صریح مقام معظم رهبری در هفته گذشته پیرامون نقش مؤثر فیس‌بوک در فتنه ۸۸ و همچنین هشدارهایی که برخی از مراجع محترم تقلید، علما و دلسوزان نظام در این خصوص دادند کسی در ضرورت ادامه فیلتر این سایت تردیدی داشته باشد و چنین درخواست نابجایی را مطرح کند.”

او هم چون برخی دیگر از مقامات قوه‌قضاییه، فیس‌بوک را یک ابزار جاسوسی دانسته که برای جمع‌آوری و بهره‌برداری از اطلاعات مردم کشورهای مختلف جهان طراحی شده و آمریکا از آن به عنوان ابزار براندازی نظام جمهوری اسلامی استفاده کرده است. در نتیجه به نظر خرم‌آبادی، عضویت در فیس‌بوک، “ کمک به دشمن” خواهد بود.

مشاور قضایی دادستان کل کشور، این شبکه اجتماعی را “مبتذل و مستهجن” خوانده و از آن جایی که بر اساس ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه‌ای، ترغیب و تشویق افراد به عضویت در سایت‌های مبتذل و مستهجن جرم محسوب می‌شود، از امکان برخورد قضایی با دعوت‌کنندگان به عضویت در فیس‌بوک سخن گفته است. ضمن اینکه از دید او تشویق مردم به عضویت در فیس‌بوک “ریختن آب به آسیاب سرویس‌های جاسوسی دشمن” است.

بنا بر ادعای دبیر نهاد متولی فیلترینگ در ایران، عامل یک سوم طلاق‌ها در انگلستان و یک پنجم آنها در آمریکا فیس‌بوک است و حتی رییس‌جمهور آمریکا و همسرش اجازه نداده‌اند دخترانشان عضو فیس بوک شوند.

خرم‌آبادی، فراگیرترین شبکه اجتماعی جهان را “سایتی صهیونیستی” توصیف کرده است: “یک فرد صهیونیست به نام مارک زاکربرگ که چهارمین صهیونیست تأثیرگذار در جهان است مدیر این سایت و جزو مالکین آن است و مابقی سهامدارانش نیز صهیونیست‌هایی هستند که جزو نفرات اول تا سوم تأثیرگذار در جهان هستند.”

او این موضوع را با امتناع ورزشکاران ایرانی از مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی شبیه‌سازی کرده است: “ وقتی جوانان با بصیرت و ورزشکار کشورمان به لحاظ ماهیت پلید رژیم صهیونیستی از مسابقه با ورزشکارانی که نماینده این رژیم منحوس هستند خودداری می‌کنند، جا دارد که برخی از مسئولین کشوری که عضو فیس‌بوک هستند از این جوانان الگو گرفته و شجاعانه از عضویت در فیس‌بوک که مدیر آن یک صهیونیست است انصراف دهند”

پیشنهاد نهایی این مقام مسئول، حضور کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی ایرانی است که به نظر او باعث “ایجاد شغل” و “ایجاد شور و شوق در ایرانیان” خواهد شد و از “اشراف اطلاعاتی دشمن در کشور ما و سایر توالی فاسدی که فیس بوک دارد جلوگیری می‌کند”؛کاری که وزیر ارتباطات و فناوری کرد و موجب تشکر از وی شد.

 

دولت و مخالفان رفع فیلتر

پس از آنکه آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، نسبت به اصرار برای رفع فیلتر فیس‌بوک اظهار نگرانی کرد، مقامات پلیس و قوه قضاییه هم با ابراز مخالفت نسبت به رفع فیلتر، از مسئولان دولتی حاضر در این شبکه اجتماعی هم انتقاد کردند. فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، حضور اعضای کابینه در فیس‌بوک را، در حالی که این وبسایت برای سایر شهروندان ممنوع شده، “عبور آرام آرام از خط قرمز” توصیف کرده و سخنگوی قوه قضاییه هم خبر داده که فیلتر فیس‌بوک تا زمان وجود مصادیق مجرمانه ادامه خواهد داشت.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صراحتا اعلام کرده که عضو فیس‌بوک است و این شبکه اجتماعی را جزو “مصادیق مجرمانه” نمی‌داند. جلسه محمدرضا صادق، مشاور رییس‌جمهور با نمایندگان ۶ وزیر عضو شورای عالی فضای مجازی با محوریت رفع فیلتر فیس‌بوک هم مورد اعتراض شدید نمایندگان مجلس قرار گرفته است. از جمله فاطمه رهبر، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با استناد به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، شبکه‌های اجتماعی را ابزار براندازی دشمنان دانسته است.

با این حال، جواد ظریف، وزیر امور خارجه یکی از پرطرفدارترین صفحات فیس‌بوکی فارسی زبان را در اختیار دارد و خود را موظف به ارائه گزارش‌های فیس‌بوکی و تبادل نظر با کاربران می‌داند. اسحاق جهانگیری، بیژن زنگنه، شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار از دیگر اعضای کابینه هم در فیس‌بوک فعال هستند و حساب کاربری حسن روحانی در توییتر، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. روحانی وقتی از سوی جک دورسی، رییس و یکی از بنیانگذاران توییتر مورد پرسش قرار گرفت، دسترسی به تمام اطلاعات جهانی را حق مردم ایران دانست.

مهر ماه گذشته، وبسایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اعلام کرد که “موضوع رفع فیلتر شبکه های اجتماعی در کارگروهی خارج از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال بررسی است که به محض دریافت نتایج بررسی‌ها و تصمیمات اتخاذ شده به طور رسمی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.”