سفرهای اضطراری همراه با شعارهای داخلی

نویسنده
نازنین کامدار

» افزایش نگرانی ها از تحریم سوخت

انتشار خبر عدم تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی در فرودگاه کشورهای امارات، کویت و آلمان، از یک سو واکنش اصلاح طلبان را که همواره نسبت به تحریم ها برخوردی انتقادی داشته اند، برانگیخت و از دیگر سو محافظه کاران منتقد دولت را نیز در جست و جوی راهکار، به تکاپو واداشت.

درحالی که محمود احمدی نژاد در مراسم  افتتاح یک کارخانه در شهرستان بناب و در جمع کارگران و مدیران آن مجتمع در حال سر دادن شعار “افق نگاه ما شکستن تحریم نیست بلکه فتح قله‌های بلند جهانی است” بود و حاضران در جلسه را دعوت می کرد “یک یا علی” بگویند و “در راه ایستان ایران در فراز قله های پیشرفت جهانی” همراه شوند، در تهران، خبر عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی در خطوط هوایی بین المللی، باعث شد اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در نشستی “اضطراری” به بررسی این موضوع بنشینند.

به گفته کاظم جلالی: “کمیته ویژه ای به منظور بررسی تحریم سوخت هواپیما در مجلس تشکیل شده که این کمیته از عصر یکشنبه کار خود را آغاز کرده است”.

به گزارش فارس، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می افزاید: “رئیس جمهوری آمریکا با امضای این مصوبه تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا ایران را به زعم خود در انزوای بسیار شدید قرار دهد. این اقدامات یکجانبه آمریکا براین اساس صورت گرفته تا دسترسی ایران به واردات فرآورده های نفت پالایش شده همچون بنزین و سوخت جت و همچنین دسترسی کشور ما را به سیستم بانکداری بین المللی غیرممکن سازد”.

ایرنا نیز در خبری به نقل از علاءالدین بروجردی اعلام کرد نشست اضطراری این کمیسیون با احضار وزرای خارجه و راه و ترابری برگزار شده است.
از دیگر سو، مرکز پژوهش های مجلس نیز که ریاست آن را احمد توکلی، از محافظه کاران منتقد دولت برعهده دارد، پس از انتشار خبر عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی، خبر از “بررسی ابعاد تحریم های جدید” داد.
گفتنی است تا پیش از این، اکثریت نمایندگان مجلس با انتشار نامه ای از بی تاثیری تحریم ها سخن گفته بودند و اینکه فشارهای روز افزون بین المللی موجب “بالندگی و پیشرفت” ایران خواهد شد.
اما بر خلاف ادعاها و شعارهای رسمی، آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، مرکز پژوهش های مجلس در ادامه افزایش دامنه تحریم ها تا حد تحریم سوخت هواپیما، روز گذشته نشستی فوری برگزار کرده و به فکر چاره جویی افتاده است.
برپایه متنی که خبرگزاری فارس منتشر کرده، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  با وجود نگرانی ها از ابعاد تحریم ها، گزارش خود را بدون ارائه راهکار خاصی ارائه و تنها به بررسی تاریخچه شکل گیری ایده تحریم های جدید اشاره کرده است.
در این گزارش آمده است: “هدف از این تحریم ها، تشدید تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در ارتباط با ایران در کنار تهدید کشورمان به اعمال تحریم‌های شدیدتر در صورت تداوم فعالیت‌های غنی‌سازی از سوی ایران بوده است. این طرح که چارچوب اولیه آن در 28 ژانویه سال 2010 توسط مجلس سنا تصویب شد، از طریق ملزم‌کردن رئیس جمهور آمریکا به مجازات شرکت‌هایی که نفت تصفیه شده به ایران ارائه کرده یا به کشورمان در زمینه توسعه ظرفیت پالایش خود کمک می‌کنند، به تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌پردازد؛ شرکت‌هایی که نفت پالایش شده به ایران منتقل می‌کنند و بیمه‌گران آنها نیز هدف این قانون قرار می‌گیرند”.
در ادامه این بررسی‌ آمده است: “با توجه به نهایی‌شدن این طرح در دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا، جلسات مشترک این دو مجلس برای تصویب یک متن واحد از 28 آوریل سال 2010 آغاز شده که این جلسات تا پایان ماه می‌ ادامه خواهد داشت”.

در تحولی دیگر، روزگذشته اعلام شد علی لاریجانی، رئیس مجلس که به تازگی با مخالفان تندرویی در پارلمان مواجه شده است برای شرکت در اجلاس مجالس جهانی به زودی عازم ژنو می شود.

خبرگزاری های داخلی در بازتاب این خبر هیچ اشاره ای به دیدارهای احتمالی علی لاریجانی با مقامات ذیربط در مسئله تحریم های اخیر نکرده اند اما گفته می شود او دراین سفر، فرصت ملاقات با برخی از مقامات اروپایی و متقاعد کردن آنان به کاهش دامنه تحریم ها را از دست نخواهد داد.

گفتنی است علی لاریجانی، پیش از ریاست مجلس، رئیس شورای عالی امنیت ملی بود و بارها در ژنو، با مقامات وقت گروه 1+5 مذاکره کرد که در نهایت نتوانست اعتماد جامعه جهانی را نسبت به فعالیت های اتمی ایران جلب کند.با این حال گفته می شود اعزام وی به ژنو با هدف ارائه چهره ای متفاوت از دیپلماسی محمود احمدی نژاد که به “دیپلماسی سفر استانی” مشهور شده است، صورت می گیرد.

 

در جبهه اصلاحات

از دیگر سو، روزگذشته مجمع روحانیون مبارز که به نوشته پارلمان نیوز به ریاست محمد خاتمی تشکیل شده بود نیز، تحریم های تصویب شده اخیر را محکوم و در مورد دامنه تاثیر گذاری آنها ابراز نگرانی کرد.

در گزارش پارلمان نیوز درباره این جلسه آمده است: “مجمع روحانیون مبارز در این جلسه صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و همچنین تصویب تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه ملت ایران و امضاء آن توسط رئیس جمهور این کشور و نیز اقدامات مشابه برخی از کشورهای اروپایی را به شدت محکوم و آن را ادامه خصومت علیه انقلاب و مردم دانست”.