لاریجانی؛ فحاشی به اروپا و دفاع از حزب الله

نویسنده
شیرین کریمی

» ادامه واکنش ها به تصمیم اتحادیه اروپا

دو روز پس از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر “تروریستی” اعلام کردن شاخه نظامی حزب الله لبنان، رئیس پارلمان جمهوری اسلامی با “ارتجاعی ” خواندن اقدام اروپایی ها، اعلام کرد مجلس نهم با همه وجود از شبه نظامیان شیعه لبنان حمایت می کند. همزمان سازمان بسیج نیز با انتشار بیانیه ای تصمیم ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است. از سوی دیگر معاون سفیر تهران در سازمان ملل نیز در یکی از جلسات شورای امنیت گفته است محبوبیت حزب الله پا بر جا خواهد ماند.

قرار گرفتن حزب الله لبنان در لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا، آن قدر که واکنش مسئولان سیاسی و رسانه ها در تهران را به دنبال داشته در بیروت انعکاسی نداشته است. در همین راستا دیروز علی لاریجانی هم با یک روز تاخیر نسبت به دیگر مسئولان جمهوری اسلامی، واکنش تندی به تصمیم جدید اروپایی ها نشان داد.

رئیس پارلمان روز سه شنبه درنطقی پیش از دستور، با اشاره به اقدام اتحادیه اروپا در قرار دادن نام شاخه نظامی حزب‌الله در لیست تروریست‌ها، این اقدام را “مضحک و ارتجاعی” توصیف کرد.

 او همچنین متذکر شد: “مجلس این اقدام شنیع سیاسی اتحادیه اروپا را صرفا یک دنباله‌روی رعیت‌گونه اروپا از آمریکا دانسته و آن را محکوم و با صدای رسا اعلام می‌کنیم با همه وجود از حزب‌الله قهرمان و مجاهد، حمایت همه‌جانبه خواهیم کرد.”

علی لاریجانی که چندین بار با حسن نصر الله دبیر کل این سازمان شبه نظامی دیدار داشته است، پاییز گذشته هم در بیروت با نصرالله دیدار کرد و از ادامه پشتیبانی نظام از حزب الله سخن گفت. در مقابل رهبر حزب الله نیز با قدردانی از حمایت های وی اعلام کرد که “بی شک جمهوری اسلامی ایران شریک اصلی در پیروزی‌های مقاومت در سال‌های گذشته در لبنان و فلسطین است.”

رئیس پارلمان معتقد است که مقاومت حزب الله در برابر اسرائیل و “شکستن کمر” دولت یهود توسط شبه نظامیان شیعه حزب الله، “عامل نگرانی غرب” شده و اقدام اخیر اتحادیه اروپا را نشان دهنده “اضطراب” آن توصیف کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که ناظران خاورمیانه دلیل تصمیم اخیر اتحادیه اروپا را در جای دیگری می بینند. حزب الله حضور آشکار و فعالی در جنگ داخلی سوریه داشته است و هزاران تن از شبه نظامیان این سازمان برای مقابله با مخالفان مسلح بشار اسد –ـ رئیس جمهور سوریه ـ– به این کشور گسیل شده اند؛ موضوعی که کاسه صبر اتحادیه اروپا را لبریز کرد و روز دوشنبه اعضای این اتحادیه با قبول پیشنهاد مشترک هلند و بریتانیا، شاخه نظامی این سازمان را “تروریستی” اعلام کردند. ایالات متحده از سال ها پیش حزب الله را در لیست سازمان های حامی تروریسم قرار داده است. این تصمیم با موافقت تمامی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا اخذ شده است؛اقدامی که از نگاه لاریجانی “بی وجدانی” بوده است و “در کارنامه سیاه غرب نسبت به مسلمانان ثبت خواهد شد.”

همزمان روز گذشته یکی از اعضای هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز از نیویورک پشتیبانی خود را از شبه نظامیان شیعه لبنان اعلام کرد. آنچنان که خبرگزاری فارس گزارش داده غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، در جلسه شورای امنیت این سازمان که برای بررسی شرایط در خاورمیانه تشکیل شده بود، گفته است: “در حالی که متهم ردیف اول اقدامات تروریستی در منطقه و جهان یعنی رژیم صهیونیستی از مصونیت در پاسخگویی برخوردار است، اتحادیه اروپا سمبل مقاومت در برابر تجاوز یعنی شاخه نظامی حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.”

وی ادامه داده است: “این اقدام تاثیری بر محبوبیت حزب الله نخواهد گذاشت.”

 

بسیج: شگفت زده نشدیم

از سوی دیگر سازمان بسیج جمهوری اسلامی که تحت فرماندهی سردار محمدرضا نقدی قرار دارد و در سه دهه اخیر رابطه حسنه ای با حزب الله لبنان داشته است با انتشار بیانیه ای تصمیم اتحادیه اروپا برای قرار دادن حزب الله در لیست گروه های تروریستی را به چالش کشیده است. این بیانیه متذکر شده که تصمیم کشورهای قاره سبز زیر فشار ایالات متحده و اسرائیل گرفته شده است: “اتحادیه اروپا با گنجاندن نام شاخه نظامی حزب الله لبنان در فهرست تروریستی خود بار دیگر عجز و ناتوانی خود را در مقابل دستور مقامات آمریکایی و اعمال نفوذ شبکه جنایتکار صهیونیسم بین الملل نشان داد. تصمیمی که هیچ کس را شگفت زده نکرد.”

بسیج سازمانی شبه نظامی است که بخشی از وظیفه اعضای آن سرکوب اعتراضات خیابانی جنبش سبز در ناآرامی های پس از انتخابات سال ۸۸ بود. گفته می شود شبه نظامیان حزب الله لبنان نیز در آن زمان به یاری شبه نظامیان بسیج برای سرکوب معترضان ایرانی آمده بودند. در آن برهه یک سایت متعلق به یکی از اعضای سابق گروههای فشار هوادار محافظه کاران در ایران تصاویری از یکی از افراد شناخته شده و مهم حزب الله لبنان را چاپ کرد که در تهران و هنگام حمله به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در قیطریه شمیران گرفته شده بود.

سایت فارسی بی بی سی نیز با انتشار مقاله ای نوشت افرادی از حزب الله لبنان، با دیدن این تصاویر، شخص مورد نظر را شناسایی و اصالت عکسها را تأیید کردند.

رهبر حزب الله لبنان، آیت الله خامنه ای را “امام خامنه ای” می خواند و رهبر جمهوری اسلامی را “رهبر معنوی” سازمان خود می خواند. به باور خیلی ها حضور نظامی حزب الله لبنان در کارزار سوریه نیز با چراغ سبز رهبران نظام در تهران صورت گرفته است.

اوایل ماه خرداد، زمانی که جبهه اصلی درگیری ها میان کشورهای حامی شورشیان و دولت های پشتیبان بشار اسد، شهر القیصر سوریه بود، گفته شد حزب الله لبنان حدود ۱۷۰۰ تن از نیروهایش را درگیر فتح شهر القُصیر در سوریه کرده است. سید حسن نصرالله در توجیه مداخله افرادش در این درگیری گفته است: “حزب الله لبنان نمی تواند در قبال سرنوشت بشار اسد دست روی دست گذاشته و نظاره‌گر منفعل اوضاع و وقایع باشد.”