مدیر و وزیر شدن اهالی فتنه و سکولارها

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» نگرانی مشترک اصولگرایان در آستانه تشکیل دولت:

رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی عنوان کرد که “اهل فتنه” و سکولارها دوباره سربرآورده‌ و به جنبش افتاده‌اند. صادق لاریجانی، سپس در یک موضعگیری صریح‌تر، که به نظر می‌رسد معطوف به تشکیل کابینه جدید است، هشدار داد وضع سیاسی کشور به گونه‌ای نیست که این افراد دوباره “فعالیت‌های مدیریتی” داشته باشند.

او با اشاره به یک اصطلاح فقهی، تلویحا به مهاجران از ایران نیز اشاره کرده و گفته این عمل و این افراد در ایران اسلامی “جایی ندارند.”

موضع‌گیری لاریجانی با بیانیه نمایندگان اصولگرای مجلس مبنی بر شرط عدم فعالیت و وابستگی به “فتنه” برای وزیران دولت آینده، در یک روز عنوان شده است.

 

هشدار به تمام مسئولان و دست‌اندرکاران

صادق لاریجانی روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد و حضور رسانه‌ای پررنگی دارد. او روز سه‌شنبه در سخنانی به دولت‌های غربی تاخت و با نفی حقوق بشر غربی از حقوق بشر اسلامی سخن گفت. روز چهارشنبه هم در جلسه مسئولان عالی قضایی، گریزی به اوضاع سیاسی کشور زد و گفت: “در این مدت اخیر کسانی که اهل فتنه سال ۸۸ و در جریان اصلاحات قائل به سکولاریزه شدن کشور و سیاست بودند و راه امام (ره) را بر نمی‌تافتند دوباره سر برآورده‌اند و گویی افعی جانشان گرما خورده است و به جنبش افتاده‌اند اما اشتباه می‌کنند چرا که امت تفکرات این گروه را برنمی‌تابد و تعرّب بعد از هجرت در ایران اسلامی ما جایی ندارد.”

او با تأکید بر اینکه “برخی گروه‌ها در سال‌های گذشته در عین زیرکی هم مدعی انقلاب بودند و هم تمام تلاششان جدا کردن انقلاب از مسیر و جهت اصلی و دوری از ولایت فقیه به عنوان آموزه اصلی حضرت امام (ره) بود و دخالت قرآن و سنت را در همه شئون بشری نمی‌پذیرفتند”، به تلاش‌های اخیر برخی از طرفداران همان تفکر اشاره کرد و گفت: “تمام کسانی که به تفکر سکولار اعتقاد دارند و می‌خواهند دموکراسی غربی را جانشین فهم قرآنی قرار دهند باید بدانند که حضرت امام (ره) شاخص انقلاب است و به اندازه کافی بینات و محکمات ایشان و سخنانشان در دسترس است و اینگونه افراد و گروهها راه به جایی نخواهند برد و وضع سیاسی کشور به گونه‌ای نیست که مجال فعالیت‌های مدیریتی برای آنها باشد.”

رییس قوه قضاییه همچنین به “تمام مسئولان و دست‌اندرکاران” هشدار داده که “در جهت گیری‌های سیاسی خود در مسیر اصلی انقلاب و اسلام گام بردارند و مسیر را اشتباه نروند” چرا که در غیر این صورت “مردم به آنان اجازه حرکت نخواهند داد”

سخنان رییس یکی از قوای سه‌گانه در مورد “اهالی فتنه” با بیانیه فراکسیونی از قوه مقننه همزمان بود. فراکسیون اصولگرایان مجلس در آستانه رای اعتماد به وزرای دولت یازدهم، خطاب به حسن روحانی یکی از معیارهای وزرا را “فعال نبودن در فتنه و عدم جانبداری از فتنه‌گران” اعلام کردند.

پیش از رییس، سخنگوی قوه‌قضاییه هم روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرده بود: “احزابی که با حکم دادگاه یا مقام مسئول مربوط منحل شده اند حق هیچگونه فعالیت حزبی ندارند. هیچ فردی نیز نمی تواند تحت عنوان حزبی که منحل شده است فعالیت کند درغیر اینصورت تحت تعقیب قرار می گیرد.” اشاره او به جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است که طیف بزرگی از اصلاح‌طلبان در این دو عضویت داشته‌اند.

غلامحسین محسنی اژه ای همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره برخی از شخصیت های سیاسی موثر در “فتنه ۸۸” که از کشور خارج شده و هم اکنون احتمال ورود آنان به کشور وجود دارد، تاکید کرد: “اگر کسی در فتنه 88 که ظلم عظیمی به ملت و نظام وارد کرده است، مرتکب جرمی شده باشد به محض ورود به کشور تحت تعقیب قرار می‌گیرد و به پرونده وی رسیدگی می شود.”

به گفته او، چنانچه کسی مرتکب جرمی شده و به طور رسمی یا غیر قانونی از کشور خارج شده است، ممنوع الورود نیست اما به محض ورود تحت تعقیب قرار می گیرد.

استفاده صادق لاریجانی از اصطلاح فقهی “تعرّب بعد از هجرت” همسو با این سخنان است و به نوعی به مهاجران از سرزمین اسلامی(ایران) اشاره دارد. این اصطلاح به معنی سکنی گزیدن در سرزمینی است که موجب نقص در دین فرد می‌شود. سرزمین کفر یا بادیه را از مصادیق “تعرّب بعد از هجرت” شمرده‌اند و از “گناهان کبیره” است.

اما سخنان رییس قوه‌قضاییه حتی انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی را به دنبال داشته و این روزنامه عنوان کرده که “ این ادبیات، شایسته رئیس قوه قضائیه نیست”. در این مطلب، ادبیات صادق لاریجانی “مایه تاسف” توصیف شده و آمده است: “رئیس قوه قضائیه به دو دلیل لازم است مطالب خود را با ادبیاتی عاری از کلمات و عبارات توهین آمیز بیان کنند. اول آنکه ایشان یک روحانی هستند و دوم اینکه در مسند قاضی القضات و ریاست قوه قضائیه قرار دارند. شأن این هر دو ویژگی اینست که مخاطبان از ادبیات کسی که در این جایگاه‌ها قرار دارند، چگونه سخن گفتن را بیاموزند و اگر ایرادی در تفکر خود می‌بینند آن را نیز با استفاده از اظهارات هدایتگرانه یک روحانی دارای منصب بالا در نظام جمهوری اسلامی، تصحیح نمایند.”

 

دولت آینده و اهالی فتنه

با نزدیک شدن به مراسم تحلیف حسن روحانی در روز ۱۳ مرداد، مهلت دو هفته‌ای رییس ‌جمهور برای معرفی کابینه، حضور”فتنه” و “اهالی فتنه” در اظهارنظر چهره‌های سیاسی پررنگ‌تر شده است. از طرفی گمانه‌زنی می‌شود که کابینه آینده شامل چند چهره اصلاح‌طلب باشد و از طرف دیگر، رفع حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به عنوان مطالبه جریان اجتماعی رای دهنده به روحانی در گفتار چهره‌هایی مانند سید محمد خاتمی و محمدرضا عارف به تکرار مطرح می‌شود. احتمال بازگشت برخی چهره‌های سیاسی خارج شده از کشور پس از اتفاقات سال ۸۸ هم که از سوی رسانه‌های اصولگرا مطرح شده در این میان مطرح است.

شخص حسن روحانی نیز همسو با چهره‌هایی مانند حبیب‌الله عسگراولادی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی که در ماه‌های اخیر چند بار تأکید کرده میرحسین موسوی و مهدی کروبی را “فتنه‌گر” نمی‌داند، از باز بودن راه توبه برای برگشت سخن گفته است. البته به روشنی مشخص نیست که اشاره روحانی به سران معترضان پس از انتخابات ۸۸ بوده یا خیر. او روز سه‌شنبه ۲۵ تیر،‌ خواستار عنوان کرد: “آنها که آماده بازگشت هستند راهشان را تسهیل کنیم، چون توبه برای همه است.”

پیش از آن، ید‌الله جوانی٬ مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفته بود که طرح مسائلی از قبیل رفع حصر و یا آزادی کسانی که در سال ۸۸ به زندان رفتند، “مغایر با شعار اعتدال‌گرایی و قانون‌گرایی” است.

خبرگزاری تسنیم، منتسب به سپاه پاسداران، سخنان روحانی را مربوط به موسوی و کروبی ندانست و این گونه تعبیر کرد که منظور رئیس‌جمهور منتخب، پذیرفتن درخواست برای بازگشت برخی دیگر از چهره‌هایی است که در فتنه ۸۸ با اتخاذ مواضعی غلط موجبات وارد آمدن لطماتی به حیثیت نظام شدند که در این زمینه نیز دو پیش‌شرط دیگر مدنظر آقای حسن روحانی یعنی “توبه” و “آمادگی برای فداکاری” باید به‌وضوح و روشنی از سوی این افراد برداشته شود. 

حالا با بیانیه طیفی از نمایندگان مجلس و موضع‌گیری صریح رییس و سخنگوی قوه‌قضاییه به نظر می‌رسد که آنان اساسا با حضور “اهالی فتنه” مشکل دارند و حتی راه توبه را برای این افراد باز نمی‌بینند. کما اینکه یک نماینده مجلس به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای عنوان کرده که توبه‌ موسوی و کروبی پذیرفته نیست.