قطع صادرات نفت ایران در طی ۱۴ ماه

نویسنده

» گزارش جورالزم پست از طرح تازه کنگره

واشنگتن : مجلس نمایندگان ایالات متحده هفته آینده در مورد قانونی با هدف کاهش توانایی ایران برای هرگونه صادرات نفتی رای گیری خواهد کرد.

با توجه به اینکه از ۴۳۵ عضو این نهاد، ۳۶۰ نفر طرفدار آن هستند این طرح تصویب خواهد شد و انتظار می رود پس از گذشتن از کنگره به مجلس سنا ارسال شود.

این لایحه از رئیس جمهور ایالات متحده می خواهد با اختیارات خود در حوزه قانون اضطراری اقتصاد بین المللی، طی دو ماه استراتژی ای اتخاذ کند که بر مبنای آن صادرات نفت ایران که حدود یک میلیون بشکه در روز است قطع شود.

پس از گذشت یک سال، معافیت هایی که به کشورهایی چون چین، ‍ژاپن، ترکیه و کره جنوبی اعطا شده تا خرید نفتی خود از ایران را ادامه دهند لغو خواهد شد. پس از آن کشورهایی که به تجارت با ایران ادامه دهند از حضور در اقتصاد ایالات متحده محروم خواهند شد.

چین بیشترین ضرر را خواهد کرد، ایران پس از عربستان سعودی و آنگولا، سومین تامین کننده بزرگ نفت این کشور است، و کمپانی هایی که این تجارت را انجام می دهند دارایی های بسیاری در ایالات متحده دارند. Petro China  بزرگ ترین کمپانی تهیه کننده نفت در چین، در لیست بورس نیویورک قرار دارد.

شرکت های چینی صراحتا با تحریم های برون مرزی مخالف هستند، و برای آنکه سفارشات خود از ایالات متحده را دریافت کنند باید ظرف ۱۴ ماه تصمیم بگیرند که می خواهند یا ایران تجارت کنند یا ایالات متحده.

طرح کنگره واکنش قابل توجهی به روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهور ایران است، که در پی آشتی جویی با غرب است. مقامات ایالات متحده و کارشناسان توانایی، اختیارات و نیت های روحانی را زیر سئوال برده اند، چرا که آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران هنوز به صورتی پایدار و قاطع مسئول تصمیم گیری در مورد برنامه هسته ای این کشور است.
منبع : جورازم پست -  24 ‍ژوئیه