همسر و وکیل اسماعیل گرامی مقدم: حکم پزشکی قانونی اجرا نمی شود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه روز مطرح شد

جانباز جنگ ایران و عراق است، نماینده سابق مجلس، مشاور مهدی کروبی و سخنگوی حزب اعتماد ملی که علیرغم از دست دادن بینایی و وضعیت بد جسمانی همچنان در اوین زندانی است. اسماعیل گرامی مقدم به گفته همسرش از ترکش هایی که از جنگ ایران و عراق در بدن او باقی مانده به شدت رنج می کشد و پزشکی قانونی حکم بر عدم تحمل کیفر برای او داده؛ حکمی که از سوی مسولان اجرا نمی شود.

معصومه نبویان، همسر اسماعیل گرامی مقدم و نعمت احمدی، وکیل این زندانی سیاسی در مصاحبه با روز می گویند که او بیش از ۹۵ درصد بینایی اش را از دست داده اما قاضی پرونده حاضر به تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه نیست و حکم عدم تحمل کیفر نیز علیرغم تاکید دوباره پزشکی قانونی اجرا نمی شود.

اسماعیل گرامی مقدم که بعد از وقایع سال ۸۸ برای ادامه تحصیل به کشور هند رفته بود تیرماه امسال و پس از بازگشت به کشور در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. آن زمان گفته شد که بازداشت او به خاطر حکم غیابی صورت گرفته که از سوی قاضی صلواتی صادر شده بود اما پرونده دیگری نیز برای او باز شد؛ پرونده ای که هفتم مهرماه در دادگاه و توسط قاضی صلواتی رسیدگی شد. نعمت احمدی، وکیل آقای گرامی مقدم به روز می گوید: “وقتی وارد فرودگاه شد او را شد دستگیر کردند. علت اش هم این بود که یک رای غیابی با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام برای او صادر شده بود که یک سال حبس تعزیری داشت. نسبت به آن پرونده درخواست واخواهی کرد چون غیابی بود اما یک پرونده جدید علیه اش مطرح شده بود که اتهام اجتماع و تبانی است؛ به علت اطلاعیه هایی که نمایندگان ادوار خارج از کشور مثل آقای اشکوری و آقای سلامتیان و آقای موسوی خوئینی و خانم حقیقت جو داده بودند. محاکمه هفتم برگزار شده و ما منتظر رای هستیم”.

او درباره وضعیت موکلش در زندان اوین می گوید: “متاسفانه تقریبا بیش از ۹۵ درصد بینایی را از دست داده و عملا نابینا است. کم بیناهم نه، نابینا است عملا. دلیل نابینایی هم این است که ایشان سابقه جبهه دارد، شاید فعالیت های آن دوران اثر گذاشته اما هرچه که هست پزشکی قانونی اعلام کرده ایشان قادر به تحمل حبس نیست و ما امیدواریم آزاد شود تا هم برای درمانش اقدام شود هم شرایط برای او مناسب باشد. دادگاه که برگزار شد از جهت قانونی دیگر دلیلی برای بازداشت موقت وجود ندارد. ولی بازداشت موقت اش را تداوم داده و در زندان نگه داشته اند”.

معصومه نبویان، همسر اسماعیل گرامی مقدم حالا سه هفته است که او را ملاقات نکرده. او می گوید: “حال شان خوب نیست این سومین هفته ای است که نرفته ام ملاقات، چون وقتی می آوردند خیلی معطل می شد و با آن وضعیت جسمی اذیت می شد. خودش به من گفت نیا ملاقات. حالا دیگر فقط تلفنی صحبت می کنیم”.

او توضیح می دهد: “ترکش ها خیلی اذیت اش می کنند و فقط با مسکن نگه اش داشته اند. امروز رفتم پیش آقای خدابخشی، دادیار اجرای احکام که گفت بروید نوبت بگیرید هر بیمارستانی که خواستید ما می فرستیم برای مداوا. به خود آقای گرامی هم گفته ام درخواست کند. ترکش های واقعا خیلی دارند اذیت اش می کنند. وضعیت بینایی هم که می دانید. مدت هاست پزشکی قانونی عدم تحمل کیفر داده،من چند بار پیش آقای صلواتی که پرونده دست ایشان است رفتم و صحبت کردم ابتدا می گفت پرونده بیاید من مروری می کنم و دستور می دهم آزاد کنند. ولی وقتی پرونده آمد به من گفت به هیچ عنوان وثیقه قبول نمی کنم. گفتم خود شما به من گفتید گفت حالا اینطور می گویم”.

هفتم مهرماه دادگاه پرونده جدیدی اسماعیل گرامی مقدم برگزار شده، همسرش می گوید: “روز دادگاه چون غیرعلنی بود، مرا راه ندادند اما بعد از دادگاه من باز رفتم پیش آقای صلواتی و گفتم با وثیقه آزاد کنید تا حکم تان را بدهید. به من گفت شماره تلفنت را بده فکرهایم را بکنم زنگ می زنم. هفتم دادگاه تشکیل شد و تا حالا منتظر هستیم نه جوابی داده اند نه چیزی”.

او می افزاید: “ایشان جانباز این مملکت هستند،برای این مملکت به این روز افتاده اند به خودش حق می داد به این خاطر حرف بزند، نقد بکند، بنویسد. البته این حرف من است و هرموقع هم می گویم خودش می گوید من فی سبیل الله رفته ام و اصلا حرف اش را هم نزن. ولی حرف من این است، انتظار من این است. بچه های من که از خیلی چیزها محروم شدند و خیلی چیزها در درون شان ماند. شوهر من این همه هزینه داده برای این مملکت، شوهر من حق داشت که دو کلام حرف بزند مطلب بنویسد نقد بکند. شوهر من برانداز هم نبود همیشه دوست داشت کشورش سرافراز و رو به جلو باشد نه اینکه عقب گرد برود. حق داشت حرف بزند نقد کند در زمینه ای که درس خوانده؛او دکترای اقتصاد دارد. ما همانطور که می آییم در انتخابات شرکت وبرای کشورمان تلاش میکنیم حق داریم تصمیم گیرنده هم باشیم برای کشورمان. شوهر من فقط نقد کرده چرا باید چنین برخوردی با او بشود؟ چرا باید در چنین وضعیتی او را در زندان نگاه دارند؟” 

همسر آقای گرامی مقدم می افزاید: “در قانون، عدم تحمل کیفر داریم، در زندان پزشکی قانونی عدم تحمل کیفر داده چرا قانون را اجرا نمی کنند؟ بدن اش پر از ترکش است. به من می گویند باید حکم قطعی شود بعد درباره وثیقه صحبت کنیم و الان نمی شود هیچ کاری کرد. دست مان هم به هیچ جا بند نیست”.

پیشتر وب سایت کلمه خبر داده بود که اسماعیل گرامی مقدم به دلیل نارسایی بینایی در زندان دو بار دچار شکستگی سر شده است.