همه امکانات در خدمت مسافران کربلا

نویسنده
مریم کاشانی

» آمادگی برای برگزاری مراسم اربعین در عراق

سرتیپ پاسدار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرنگاران از آمادگی مرزبانی کشور برای تردد مسافران ایرانی عازم به مراسم اربعین امسال در عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، قاسم رضایی گفت: “پیش‌بینی‌های لازم برای ارایه تسهیلات تردد زائران حسینی به عراق با همکاری مقام‌های عراقی صورت گرفته است و مرزبانی غرب کشور نیز آمادگی لازم را دارد.” او با اشاره به حضور گسترده مسافران در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران اضافه کرد: “ با توجه به تجربیات بدست آمده از سال های گذشته، مقرر شد تا ساعات خدمات رسانی در این شهرها برای زائران، افزایش یابد؛ ضمن اینکه ماموران زن بیشتری در این ایام برای تسهیل خدمات رسانی به بانوان زائر در خروجی های کشور حضور دارند.” فرمانده مرزبانی همچنین افزود: “همه امکانات کشور با هماهنگی مسوولان محلی و کشوری برای خدمات رسانی هرچه مطلوب‌تر به زائران حسینی بسیج خواهند شد.”

از سال گذشته، برگزاری امن مراسم اربعین امام سوم شیعیان در کربلا با توجه به وضعیت امنیتی منطقه و بحرانی که در عراق جریان دارد به عرصه‌ای برای نمایش قدرت جمهوری اسلامی تبدیل شده است. جمهوری اسلامی با بسیج تمامی امکانات رفاهی و امنیتی خود می کوشد تا این مراسم هرچه بزرگتر برگزار شود و صدها هزار مسافر ایرانی نیز برای شرکت در این مراسم اعزام می‌شوند. مسئولان نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی معتقدند که اگر هر سال بتوانند این مراسم را با کمترین تلفات جانی برگزار کنند، در واقع نمایشی از قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه را اجرا کرده‌اند.

از طرفی با توجه به کشته‌شدن چند هزار نفر در مراسم امسال حج برگزاری امن مراسم اربعین امسال به موضوعی حیثیتی برای ایران تبدیل شده است.

برنامه‌ریزی دولت برای برگزاری مراسم اربعین امسال از ماه‌ها پیش آغاز شده است. اواسط اردیبهشت ماه امسال، سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت طی گفتگویی از آغاز به کار اقدامات جدی برای اربعین ۹۴ با شکل‌گیری ۸ کمیته خبر داد و خودش را به عنوان “ رئیس ستاد اربعین سال ۹۴ ” معرفی کرد. او گفته بود: “بعد از اربعین ۹۳ جلسات بسیار خوبی در سازمان حج و زیارت و وزارت کشور با حضور مجموعه دستگاه‌هایی مثل سپاه، نیروی انتظامی و بسیج که به‌صورت جدی در اربعین حضور افعال داشتند تشکیل شد، در هرکدام از این جلسات آسیب‌شناسی خوبی در زمینه کاستی‌های سال گذشته صورت گرفت و پیش‌بینی‌های لازم برای اربعین ۹۴ انجام شد و صورت جلسات این جمع‌بندی‌ها هم برای سازمان حج و زیارت و هم برای وزارت کشور ارسال شد.” او تاکید کرده بود: “ سال گذشته اولین سالی بود که حضور میلیونی مردم را شاهد بودیم و استقبالی چشم‌گیر ــ به‌تعبیر حضرت آقا شبه‌معجزه ــ صورت گرفت.”

رییس سازمان حج و زیارت هم هفته پیش در گفتگویی دیگر با خبرنگاران اعلام کرد که برای برگزاری بهتر مراسم اربعین، اقدامات عمرانی گسترده‌ای در مرزها انجام شده است. او خبر داده بود که “حرکت و حماسه‌ی بزرگی در مرزهای کشور و شهرهای اصلی درحال وقوع است. در مسیر ایلام تا مهران، ۹۰ کیلومتر از جاده تعریض می‌شود. ۶۵ پل یا تعریض شده و یا درحال تعریض است. دو منبع آب بسیار بزرگ در نقطه صفر مرز مستقر شده که حدود یک میلیون لیتر آب برای زائران ذخیره می‌کند تا مشکلی که سال گذشته وجود داشت برطرف شود و ۹۵ تیر چراغ برق در مسیر ۲۵ کیلومتری پل زائر تا نقطه صفر مرزی نصب شده است.”

 او حتی از اقدامات ایران در خاک عراق هم خبر داده و گفته بود: “برای آن سوی مرزها نیز باید اقدامات جدی داشت. با توجه به وضعیت دولت عراق که درگیر جنگ ظالمانه‌ای از طرف مجموعه بعثی تکفیری است به سفیر ایران در عراق اعلام آمادگی کردیم که سازمان حج و زیارت، بعثه‌ی مقام معظم رهبری و سایر دستگاه می‌توانند اقداماتی را برای توسعه زیرساخت‌ها در داخل خاک عراق انجام دهند. تلاش سازمان حج و بعثه‌ی مقام معظم رهبری، رفع و جبران کاستی‌های گذشته است تا طبق فرمایش مقام معظم رهبری شاهد یک شبه اعجاز دیگری در اربعین امسال باشیم.”

از طرف دیگر امسال برای اعزام مسافران به عراق، سایتی اینترنتی راه‌اندازی شده و هر کس که قصد سفر داشته باشد، باید در این سایت ثبت نام کند. بر اساس آمارهای رسمی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی سال گذشته برای شرکت در مراسم اربعین به عراق رفته بودند. اما گفته می‌شود که با توجه به باز شدن مرز در سال گذشته، احتمالا آمار مسافران بیش از این تعداد بوده است. در آن زمان دولت عراق حدود یک هفته مانده به اربعین، مرزها را باز و شرط ورود را فقط داشتن گذرنامه تعیین کرد، اما کسانی هم بودند که بدون گذرنامه و تنها با نشان دادن کارت ملی ایرانی به عراق رفتند.

برنامه نمایش قدرت در اربعین از سال گذشته و همزمان با پیشروی گروه تکفیری داعش در عراق طرح‌ریزی شد. گفته می‌شد که این نمایش خواسته سیدعلی خامنه ای هم بوده است.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در آن زمان طی گفتگویی که در سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد، ضمن حمایت از حرکت زمینی و پیاده مردم به سمت کربلا، اعلام کرد که این اقدامات با توصیه رهبر جمهوری اسلامی بوده است. او گفته بود: “امسال رهبر معظم انقلاب توصیه به حضور بیشتر در مراسم اربعین کربلای معلی فرموده‌اند و به مسئولین مربوطه نیز دستور داده‌اند تا آنجا که می‌توانند تسهیلات لازم را برای زائران اربعین فراهم کنند. ایشان بهتر از هرکسی به آثار بابرکت معنوی و سیاسی این همایش عظیم توجه دارند و طبیعی است که پیاده‌روی برای زیارت کربلا، که مورد توصیه‌ی اکید ائمه‌ معصومین ‌علیهم‌السلام بوده است، مورد اهتمام ایشان باشد و این تجمعی که موجب تقویت جبهه‌ی حق علیه باطل است، مورد عنایت ایشان قرار گیرد. رهبر انقلاب برای زیارت اربعین امسال، خطاب به مسئولان تأکید داشتند که راه زیارت اربعین را هموار کنند و از نزدیک شاهد بودم که ایشان تا چه میزان برای اربعین امسال اهمیت قائل هستند و نقش اربعین را در تقویت قدرت اسلام بسیار زیاد می‌دانند. با توجه به اوضاع فعلی منطقه، با شرکت در زیارت اربعین، باید دشمن را ناامید کنیم.”