پرونده سازی برای مدیران اصلاحات

نویسنده
مهناز ملکوتی

» خاتمی خبر داد:

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ شخصیت ها و چهره های اصلاح طلب نیز بیش از گذشته در دیدارهای عمومی انتقادهای خود را متوجه حاکمیت و دولت می کنند. در این میان سیدمحمد خاتمی که از مدتی پیش پالس های انتخاباتی برای سران جمهوی اسلامی ارسال می کند با انتقاد از وضعیت معیشت و محرومیت مردم، از پرونده سازی برای همکاران دولت اصلاحات پس از پایان دوران ریاست جمهوری او تا سطوح چهارم و پنجم مدیریت خبر داده است.

خاتمی که این بار میزبان فعالان سیاسی استان گلستان بود، صریح تر از گذشته از آنچه طی سال های حضور احمدی نژاد بر ایران گذشته انتقاد کرد و گفت: “بعد از دولت بنده تا سطوح چهارم و پنجم برای دوستان ما پرونده سازی کردند وزرا و استاانداران به کنار یک مورد بیایند بگویند چه شد؟ الحمدالله یک مدیر عالی و عادی بنده دزدی و سوء استفاده نکرد اما امروز صحبت از دزدی های چند میلیاردی می شود.”

اشاره خاتمی به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و اختلاس بیمه ایران است که در دولت احمدی نژاد اتفاق افتاده است. براساس اظهارات اصولگرایان منتقد احمدی نژاد بسیاری از واگذاری ها به گروه امیرمنصور آریا با دستور شخص احمدی نژاد یا اسفندیار رحیم مشایی صورت گرفته است. در اختلاس بیمه ایران نیز نام محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد به عنوان متهم ردیف اول دیده می شود اما به دستور رهبر جمهوری اسلامی پرونده او بایگانی شده است.

پس از حضور محمود احمدی نژاد در پاستور، هیات های تحقیق و تفحص از وزارتخانه های دولت اصلاحات برای کشف مافیای نفتی و فساد اقتصادی با همکاری بخش هایی از قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و دولت آغاز شد اما در نهایت پرونده ای گشوده نشد.

حالا خاتمی می گوید: “اگر ۶۰۰ میلیارد دلار را درست مصرف می کردیم وارداتمان زیادتر نمی شد اتکاء بودجه مان به نفت بیشتر نمی شد امروز وقتی نفت ما را هدف قرار می دهند برای اینکه منبع در آمدی ما را بزنند و نیز مبادلات ما را که روز به روز به واردات وابسته تر شده ایم. معلوم است این تحریم در این وضعیت اثر مخرب تری دارد.”

وی با بیان اینکه “حق هر شهروند است که محروم نباشد و وظیفه حکومت است که بیاید و رفع محرومیت کند در جامعه”، اظهار کرد: “حق همه افراد است که زندگی مناسبی در جامعه داشته باشند و از امنیت برخوردار باشند و زندگی آبرومند داشته باشند وظیفه دولت است که زمینه همه این ها را فراهم بکند هم فقر معنوی و هم مادی ظلم است اگر در جامعه باشد باید از بین برود و مهترین حق این است که هر شهروند نظام جمهوری اسلامی ارباب حکومت است نه حکومت ارباب او و این حق باید تامین شود.”

رییس دولت اصلاحات با اشاره به مهندسی انتخابات در جمهوری اسلامی گفت: “اینکه اینقدر روی انتخابات آزاد و کانالیزه نشده صحبت می شود با توجه به همین دیدگاه است. ممکن است اصلا تقلبی هم نباشد، ولی انتخابات طوری کانالیزه شود که بخش قابل توجهی از جامعه نتواند نظرش را ابراز کند و همه جریانات کاندیدا نداشته باشند یا در معرفی و دفاع از نامزدها و برنامه های خود آزاد نباشند. این تقلب نیست ولی محدود کردن حق انسانهاست.”

“انتخابات کانالیزه” همان روش کارتل های قدرت جمهوری اسلامی است که با استفاده از اعضای خود در نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران، آرای انتخاباتی را در سبد یک کاندیدای خاص می ریزند.

خاتمی در همین ارتباط اضافه کرد: “انتخابات مطلوب ضوابط خاص خود را دارد. در تعیین صلاحیت ها بدون جهت گیری خاص، در برگزاری درست انتخابات، در عدم دخالت تشکیلاتی که حق دخالت در انتخابات و حتی سیاست را ندارد، تشکیلاتی که قدرت دارند ولی مسئولیت ندارند و می توانند جهت را عوض کنند اینها نباشد چنین انتخاباتی مصداق عدالت است.”

سید محمد خاتمی، پیش از این نیز در دیدارهای خود از وضعیت فعلی جمهوری اسلامی انتقادهای تندی کرده و از جمله در دیدار با معلمان گفته بود “انتخابات مهمی پیش روی ماست. اصلاح طلبان می خواهند در انتخابات شرکت کنند، اما نمی گذارند. آیا واقعا شرایط حضور در انتخابات مهیا است؟ مردم در انتخابات گذشته ریاست جمهوری هزینه های زیادی داده اند. آیا با ادامه این روش بخش قابل توجه جامعه که احساس می کند به آنها جفا شده حاضر می شوند پای صندوق بیایند؟”

خاتمی در دیداری دیگر با خانواده شهدای استان مازندران با اشاره به احتمال حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود: “حالا فرض کنیم ما بخواهیم در انتخابات شرکت کنیم؛ وقتی که خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی در حصر هستند، این همه زندانی سیاسی داریم و پرونده های زیادی معلق مانده است، آیا بخش قابل توجهی از مردم نسبت به شرکت در انتخابات اشتیاق نشان می دهند؟ و آیا اصلاً انتخابات پرشور برگزار می شود؟”

به گفته خاتمی “ممکن است خود ما هم در گذشته اشتباهاتی کرده باشیم، اما بالاخره اگر می خواهیم انتخابات پرشور باشد باید فضا باز شود، فضای امنیتی از میان برود و نیروهای امنیتی ونظامی در امر انتخابات دخالت نکنند و این امر باید تضمین شود. ما می گوییم قانون اساسی به طور کامل و جامع مبنا باشد. قانون اساسی اصل ولایت فقیه دارد، فصل حقوق ملت هم دارد. ما می گوییم نظارت در انتخابات که در قانون اساسی آمده است، آری، اما قیمومیت نه! نباید به نام نظارت بر مردم قیمومیت شود.”

اشاره های خاتمی و جمعی از اصلاح طلبان به حاکمیت در شرایطی اتفاق می افتد که رییس جمهور سابق ایران از سال ۸۸ تاکنون علیرغم های درخواست ها و نامه نگاری های متعدد به آیت الله خامنه ای، هنوز نتوانسته دیداری با او داشته باشد.

از سوی دیگر بخش های تندروی اصولگرایان و فرماندهان سپاه نیز حضور اصلاح طلبان از جمله خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری را منوط به انجام “توبه” از اقدامات خود در اعتراض های مردمی پس از انتخابات سال ۸۸ معروف به “فتنه” کرده اند.