روحانیون در پی قصاص و ترشروئی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» دفاع مجدد مصباح یزدی از خشونت اسلامی، همزمان با تبلیغات مهرورزی و امید

در حالی که تغییر گفتمان سیاسی در کشور، این امیدواری را در مردم ایجاد کرده که از میزان خشونت ها در اداره کشور کاسته شود، به دنبال اظهارات رییس قوه قضاییه در دفاع از اجرای احکام اعدام، محمد تقی مصباح یزدی در اظهاراتی در دفتر آیت الله خامنه ای به دفاع از “قصاص و مجازات اسلامی” پرداخت.

محمدتقی مصباح یزدی در جلسه ای تحت عنوان “درس اخلاق ویژه ماه رمضان” در دفتر رهبر جمهوری اسلامی در قم گفت: “امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول دینی است که نخستین مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر «در هم کشیدن چهره و ترش رویی» است و بعضی اوقات قصاص و مقابله به مثل لازم ست تا قوانین جنبه بازدارندگی داشته باشند و در جامعه نظم برقرار شود.”

این روحانی تندرو که برخی از منتقدانش از وی به عنوان “تئورسین خشونت دینی” یاد می کنند همچنین اضافه کرد که “قانون و مقررات زمانی بازدارنده است که گاهی اوقات اجرا شود و اگر دستگاه قضایی و پلیس همیشه صبر و عفو داشته باشند در آن صورت بود و نبود قانون قصاص و مجازات اسلامی تفاوتی ندارد.”

او همچنین با این ادعا که “ترس و هراس مجرمان از قصاص و مجازات اسلامی بازدارندگی به وجود می آورد” تاکید کرد کرد که “برخی موارد انجام قصاص به حد وجوب (واجب) می رسد، چون با انجام نشدن قصاص فرد جری می شود و جامعه را به هم می ریزد و در روایات هم آمده است که اجرای «حد الهی» بهتر از باران ۴۰ روزه خواهد بود.”

این عضو مجلس خبرگان رهبری درعین حال با گفتن اینکه “در مسایل شخصی عفو مطرح است” گفت: “در برخورد با رفتارهای جنایت آمیز و غیر اخلاقی فرق بگذاریم که آیا حق ماست یا حق جامعه و تکلیف خود را دریابیم.”

این اظهارات محمدتقی مصباح یزدی پس از آن مطرح می شود که در نخستین روز مردادماه نیز رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی طی اظهاراتی ازعملکرد خود در مدت اخیر و بویژه دستور افزایش و تسریع در اجرای احکام اعدام دفاع کرد.

صادق لاریجانی در این رابطه گفته بود: “هجمه علیه ایران بر اساس بنیان‌های غلط است، آنان برخی احکام اعدام در ایران را در حالی محکوم می‌کنند که محکومان از افرادی هستند که علیه مردم بی‌گناه و مردمان و کودکان اسلحه کشیده و فضا را ناامن کرده‌اند یا از طریق مواد مخدر افراد جامعه را آلوده می‌کنند.”

او که پس انتصابش به ریاست قوه قضاییه از سوی آیت الله خامنه ای اجرای احکامی مانند اعدام و قطع دست و پا در کشور افزایش بی سابقه ای یافته و در مورد اجرای سریع این احکام برای قضات بخشنامه صادر کرده است همچنین مدعی شده بود که “در ادیان آسمانی به‌ویژه اسلام، کرامت انسانی و توجه به حقوق انسان‌ها بسیار قابل توجه است و در حقیقت اسلام منادی واقعی حقوق بشر بوده است و دفاع از کیان اسلام در برابر هجمه‌های حقوق بشری غرب، جهادی عظیم در راه اسلام است.”

فروردین ماه سال جاری سازمان عفو بین الملل گزارشی درباره نقض حقوق بشر و افزایش اعدام ها در کشورهای مختلف دنیا منتشر کرد که در این گزارش جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه رتبه نخست اجرای حکم اعدام را کسب کرد. بنا بر گزارش این سازمان جمهوری اسلامی پس از حکومت چین دومین کشور در دنیا به لحاظ اجرای حکم اعدام محسوب می شود.

سازمان عفو بین الملل در گزارش خود اعلام کرده بود که تنها در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۳۱۴ نفر در جمهوری اسلامی اعدام شده اند. البته احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در ایران اعلام کرد که رقم واقعی اعدام ها در سال گذشته میلادی بیشتر از ۴۸۹ نفر بوده است.

 

خشونت پراکنی های مصباح یزدی

اظهارات اخیر محمد تقی مصباح یزدی در شرایطی مطرح می شود که وی همواره یکی از روحانیونی است که همواره مدافع جنبه و روی خشن اسلام و مذهب شیعه در برخورد با مخالفین و منتقدان است و به طور مداوم در این رابطه به اظهار نظر می پردازد.

از جمله وی در شهریورماه ۹۰ تاکید کرده بود که “در یک جامعه اسلامی اینگونه نیست که همه مومن باشند و همواره کسانی هستند که نسبت به دستورات الهی یا در ظاهر و یا منافقانه سرپیچی می‌کنند و در ته دل خود به اینکه باید احکام اسلام جاری شود ایمان ندارند. اما اگر کسانی متصدی امر به معروف باشند و با متخلفین برخورد کنند در این صورت به تعبیر امام علی بینی منافقان به خاک مالیده خواهد شد و مومنان احساس پیروزی و کافران در این شرایط احساس می‌کنند که حرفشان خریدار ندارد.”

وی در این اظهاراتش با گفتن اینکه “گرچه کار خداوند بر پایه و اساس رحمت و مغرفت است اما باید دانست که خداوند تنها ارحم الراحمین نیست بلکه انتقام گیرنده نیز می‌باشد” گفته بود: “مومن نباید نسبت به کسانی که فسق و گناه کارشان است و بنای مخالفت با ارزش‌های اسلامی دارند رأفت و مهربانی نشان دهند بلکه باید در برابر آنها خشمگین شد و از ته دل با آنان دشمنی کرد.”

او همچنین در شهویور ماه سال ۸۹ نیز گفته بود: “کسانی که گفتند، مسلمان هستیم و می‌خواهیم که احکام اسلامی را اجرا کنیم؛ کار اجرایی و مدیریت هم امام می‌خواهد و وقتی مردم با امام خویش بیعت کردند و جامعه اسلامی تشکیل شده و حکومت حق تحقق پیدا کرده است، اما اگر بعد از آن کسی مخالفت کرد، باید با او برخورد کرده و او را سرجایش نشاند و یا در مقام اجرای احکام اسلامی احکام کیفری می‌طلبد که اگر کسی دزدی کرد، دستش را باید قطع کرد، و این جا جایی نیست که بگوییم کار فرهنگی انجام دهیم و یا در قبال کسانی که فساد می کنند.”

این عضو مجلس خبرگان رهبری در این سخنرانی اش در دفتر آیت الله خامنه ای نیز اعلام کرد: “اسلام احکامی دارد و کسانی که مسلمان شدند و این احکام را قبول کردند، باید به این احکام تن در دهند؛ تا قبول نکردند کسی هم مسئولش نیست و حتی حاکم اسلامی هم به دلیل این که یاوری ندارد وظیفه ای ندارد، اما اگر حاکم اسلامی یاور داشت، باید کمر را محکم ببندد، و احکام اسلامی را دقیقا اجرا کند و در این جا دیگر بحث دموکراسی، آزادی و حقوق بشر جایی ندارد؛ پس «لا اکراه فی الدین» تنها برای پذیرش اصل دین است.”

محمدتقی مصباح یزدی که برخی چهره های اصلاح طلب از وی تحت عنوان”رهبر طالبان شیعی” نیز یاد کرده اند در باره مخالفان حکومت جمهوری اسلامی و همچنین معترضان به انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری دهم نیز اظهارات مشابه ای کرده است.

از جمله او مهرماه ۸۸ نیز طی یک سخنرانی برای اعضای بسیج گفته بود: “اگر کسی عمدا و با آگاهی، قصد ضربه زدن به دین و مسلمانان را دارد، باید با او با صلابت و قاطعیت برخورد کرد و کسی حق ندارد بگوید در این مورد نیز باید مدارا شود. در اجرای حدود الهی جای رافت نیست و همان‌گونه که نباید از حدود الهی تجاوز شود، نباید در اجرای آن‌ها کوتاهی شود.”

او همچنین در یک سخنرانی در جمع اعضای بسیج خواستار استفاده از “آهن و سلاح” برعلیه مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی شده و گفته بود: “همیشه کسانی مانع برقراری عدالت هستند و جز با مجازات تسلیم نمی‌شوند از همین رو قرآن اجرای عدالت را متوقف بر آهن و سلاح دانسته است.”