ملاقات حضوری نداریم؛ تلفن ها قطع است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی، دو تن از فعالان سیاسی هستند که در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده اند. این دو عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوارتحکیم وحدت) در دادگاه به ترتیب به 5 و 4 سال زندان محکوم شده اند. حکم حسن اسدی زیدآبادی در دادگاه تجدیدنظر مورد تایید قرار گرفته اما برای علی جمالی، هنوز دادگاه تجدیدنظر تشکیل نشده است.درباره وضعیت این دو عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم، که روز 31 مرداد ماه سال جاری، بازداشت شده اند، با همسران آن ها گفتگویی انجام داده ایم.

 

عاطفه خلفی: تایید حکم آقای اسدی، مرا شوکه کرد

عاطفه خلفی، همسر حسن اسدی زیدابادی، درباره آخرین وضعیت همسر خود، به “روز” چنین می گوید: “نکته ای که در روزهای اخیر، مرا دچار بهت کرده است، تایید حکم حسن است. متاسفانه حکم حسن که شعبه 28 صادر شده بود، عینا توسط شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد. این در حالی است که با توجه به دفاعیات مطرح شده و لایحه وکلا، امید ما این بود که حکم 5 سال زندان حسن شکسته شود، اما این اتفاق رخ نداد.”

وی می افزاید: “سازمان ادوار، سازمانی قانونی است و هنوز توسط هیچ مرجعی غیرقانونی اعلام نشده است. طبیعتا درباره فعالیت در چنین سازمانی، نمی توان حکم به فعالیت تبلیغی علیه نظام داد، چون اساسا این سازمان، و فعالیت در آن مشمول ماده 310 قانون مجازات اسلامی، که مادون محاربه است، نمی شود.”

خلفی با اشاره به وضعیت همسر خود، می گوید: “حسن دانش آموخته رشته حقوق و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق بشر است. به هر حال او مسیر خود را انتخاب کرده است که در این راه به کشورخود خدمت کند. من فکر می کنم در صدور حکم باید کمی انگیزه های افراد، برای فعالیت نیز در نظر گرفته شود.”

خلفی در مورد وضعیت حسن اسدی زیدابادی در زندان  می گوید: “روحیه حسن در زندان خوب است، گرچه زندان است و مشکلات خاص خودش را دارد، اما بزرگ ترین مشکل ما در حال حاضر این است که تنها می توانیم هفته ای یک بار حسن را ببینیم. این ملاقات هم به صورت کابینی است. با توجه به قطع بودن تلفن ها بند 350، مشکلات زیادی هم داریم. پدر و مادر حسن هر بار مجبورند با من به ملاقات بیایند و سه طبقه را طی کنند تا فرزند خود را ملاقات کنند. این مساله هم برای آن ها سخت است؛ به هر حال دیدن فرزندشان در زندان با آن وضعیت، آن ها را از نظر روحی به شدت آزرده می کند. از طرف دیگر، یک هفته بی خبری، واقعا وحشتناک است.”

وی همچنین با اشاره به نداشتن ملاقات حضوری با همسرش می گوید: “از 31 مرداد تاکنون که حسن بازداشت شده است، هنوز موفق نشده ام با او ملاقات حضوری داشته باشم. از طرف دیگر، هیچ خبری هم از مرخصی حسن نیست.”

گفتنی است حسن اسدی زیدآبادی پکه س از بازداشت مدتی را در سلول های انفرادی بند 240 به سر برد، چندی پیش به بند 350 زندان اوین و نزد 3 عضو دیگر این سازمان منتقل شد.

حسن اسدی پیش از این، در ابان ماه سال 88 نیز بازداشت و بعد از 40 روز با قرار ضمانت از زندان، آزاد شده بود. وی در خصوص این پرونده 17 مرداد ماه در شعبه 28 دادگاه به ریاست قاضی مقیسه به 5 سال حبس محکوم شده بود که این پرونده در مرحله تجدید نظر نیز مورد تایید قرار گرفته بود.

 

سمیرا صدری: پذیرش جمالی در دانشگاه

سمیرا صدری، همسر علی جمالی، در مصاحبه با “روز” خبر داد که علی جمالی در رشته علوم سیاسی دانشگاه پیام نور پذیرفته شده است: “خبر پذیرش علی به ما رسید و من کتاب های دانشگاه را برایش فرستادم، امیدوارم که به دستش رسیده باشد.”

وی درباره آخرین وضعیت همسر خود در زندان می گوید: “وضعیت علی تفاوت چندانی نکرده. همچنان در بند 350 زندان اوین است، هنوز تلفن ها قطع است و بعد از گذشت حدود سه ماه، هنوز موفق نشده ام با او ملاقات حضوری داشته باشم. امیدوارم به من اجازه ملاقات با همسرم را بدهند. او بعد از بازداشت، هنوز موفق نشده است فرزند هفت ماهه مان را در آغوش بگیرد.”

وی درباره حکم صادر شده، برای همسر خود می گوید: “حکم 4 سال علی به وی ابلاغ شده، اما هنوز تاریخ دادگاه تجددنظر مشخص نیست. من برای دادستانی نامه نوشته ام که در فاصله تشکیل دو دادگاه به علی مرخصی بدهند، اما متاسفانه هیچ خبری نیست. بعضی ها هم گفته بودند که می ترسیم اگر به وی مرخصی بدهیم، فرار کند.”

سمیرا صدری همچینن با اشاره به عدم امکان ملاقات با دادستان تهران می گوید: “بارها برای آقای دادستان نامه نوشته و درخواست ملاقات حضوری کرده ام. اما متاسفانه هنوز خبری از ملاقات نشده است. هیچ جواب مشخصی هم به من نمی دهند. خود علی هم می گفت انگار در زندان، دادستان با همه زندانیان ملاقات کرده، اما با وی دیداری نکرده است.”

صدری همچنین اعلام کرد ک با وجود آنکه لایحه دفاعیه به دادگاه تقدیم شده است، هنوز هیچ خبری از تشکیل دادگاه تجدیدنظر و مشخص شدن وضعیت همسرش ندارد.

علی جمالی، عضو شورای مرکزی و مسوول کمیته سیاسی سازمان ادوار، مرداد ماه و در حالی که عازم منزل احمدی زیدآبادی، برای برگزاری مراسم افطار بود، در خیابان بازداشت شد. وی چندی پیش به بند 350 زندان اوین منتقل شده است. حدود سه هفته پیش، با احضار جمالی به شعبه 28 دادگاه انقلاب، حکم 4 سال زندان وی، به او ابلاغ شده است.

اتهامات وی در دادگاه  توهین به رهبری، توهین به رییس جمهور، تبلیغ علیه نظام و همچنین تجمع و تبانی برای بر هم زدن نظم عمومی اعلام شده بود.