ناوهای آمریکایی و سهیل

نویسنده
مهرداد شیبانی

مهرداد شیبانی

در هفته ای که یکشنبه اش چهاردهم ماه ایرانی ـ 14 مرداد 1386 ـ انقلاب مشروطیت پا به دومین سده حیات خود می گذارد، همایش”مشروطه ایرانی”رسما لغو می شود؛ “ فرمانده سپاه زنجان “مجلس گذشته را”لانه جاسوسی” می خواند؛ سعید مرتضوی به رسم اسدالله لاجوردی در مراسم اعدام حضور می یابد تا از نقش جوان بی دفاعی که طناب دار بر گردن دارد،برای شرکت در توطئه ای آمریکایی پرده بردارد؛ وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از سه طرح براندازی نرم سخن می گوید، و سهیل آصفی، این روزنامه نگار جوان زیر شکنجه است تا به مشارکت در یکی از این طرح ها”اعتراف” کند.

و همه اینها برای رد کردن خطر، خاک پاشیدن بر چشم مردم و دور نگهداشتن مردم از خطر واقعی است. خطری که عطاء الله مهاجرانی از آن چنین سخن می گوید:احتمال حمله آمریکا زیاد است.

محمد علی ابطحی هم به او می پیونددو هشدار هاشمی رفسنجانی در مورد”شرایط ویژه” را به آن پیوند می زند. اتفاقات تازه ای هم می افتدکه شرایط را “ویژگی” بیشتری می دهد.پروازهای ناشناس ـ که همان هواپیماهای جلسوسی باشند ـ بر فراز ایران دوباره آغاز می شود. هر چند”فرمانده نظامی” دیگری می گوید: “بررسی‌ها حاکی از ماهیت هوایی اشیاء گزارش شده بود، که به سازمان فضایی ایران ارتباطی ندارد”.

در همان حال یک ناوهواپیمابر آمریکا خلیج فارس را ترک می کند. و رئیس سابق سیا می گوید آنها را از تیررس ایران خارج کرده اند.در مقابل سه ناو هواپیما بر آمریکا به همراه 30 کشتی جنگی، 280 هواپیمای جنگنده و 22000 سرباز و ملوان در مانوری شرکت می کنند که خبرش دو روز بعد انتشار می یابد. برخی خبرگزاری ها این مانور را آخرین تمرین ترکیبی”دریایی ـ هوایی” آمریکا برای حمله به ایران و پیش از پایان دوره ریاست جمهوری بوش، ارزیابی می کنند. بی جهت نیست که وزیر دفاع ایالا‌ت متحده آمریکا با این پیام به تور منطقه‌ای‌اش پایان می دهد که: در کشمکش با ایران هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند بی‌طرف باشد.

هر چند حجت السلام محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات که از توطئه های براندازی خبر داده”با اشاره به اقتدار و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان” می گوید:” کوچکترین حرکت دشمن در داخل و خارج کشور علیه نظام، سریعا شناسایی و عوامل آن حرکت دستگیر می شوند.”

در راستای همین شناسایی سریع است که موج اعدام ها در ایران بالا می گیرد و نرگس محمدی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر می گوید: “افراد در ملا عام اعدام می شوند، اما محاکمات علنی نیست”.

و با علنی بودن اعدام ها و غیرعلنی بودن محاکمات ، پرونده حقوق بشر جمهوری اسلامی سنگین تر می شود واتحادیه اروپا نسبت به موج اعدام ها در ایران ابراز نگرانی می کند.

اما این اعتراضات به جایی نمی رسد. دستگاه اعتراف گیری به کار است؛ حتی دو نفری که به اتهام ترور حسن احمدی مقدس، معاون دادستان تهران و سرپرست مجتمع قضایی ارشاد تهران، بر سر دار می روند نیز قرار بوده ازآمریکا و اسراییل کمک بگیرند.

هفته داغ مردادی با توقیف شرق و در آستانه روزخبرنگار، داغ تر می شود. علی ربیعی، مشاور محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری با توجه به این مرداد داغ است که می گوید: “اگر هجده تیر و کوی دانشگاه در اشل بزرگتر به وقع بپیوندد باید با آن چگونه برخورد کرد؟”

در آن روز قرار دادهای میلیاردی با نیکاراگوئه، ساخت مسکن و کارخانه و… در ازای وارد کردن قهوه، به چه کار خواهد آمد؟