نماینده بافق در مجلس: معدنچیان اخراج‌شده محرک اعتصاب بودند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» حقوق معوقه، نبود ایمنی، بازگشت به‌کار اخراج‌شدگان

در پنجمین روز از اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق که منجر به توقف کار در این معدن شده، کارگران موفق به دریافت حقوق دی‌ماه خود شدند اما هنوز تکلیف دستمزد بهمن‌ماه و سایر مطالبات آنها روشن نشده است. دخیل‌عباس زارع‌زاده،‌ نماینده شهرستان بافق و عضو کمیسیون شوراهای مجلس در مصاحبه با روز می‌گوید او در تلاش است این مطالبات را از طریق کارفرما پیگیری کند و ۱۷ کارگر به گفته او “محرک اعتراضها” را نیز به کار بازگرداند.

کارگران معدن کوشک بافق در اعتراض به بی‌پاسخ ماندن مطالبات صنفی و اخراج همکاران معترض خود از روز شنبه، دوم اسفندماه، از کار دست کشیده و فعالیت در این معدن را متوقف کرده‌اند.

دور جدید اعتراضان معدنچیان بافق پس از اخراج ۱۷ نفر از کارگران صورت گرفت که کارفرما ابتدای اسفند‌ماه آنها را اخراج کرده و قراردادشان تمدید نشده بود.

عمده‌ترین مطالبات کارگران این معدن، تشکیل انجمن صنفی، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت حق سختی کار، برخورداری از امنیت شغلی، افزایش مدت قراردادهای کار و پرداخت اضافه کاری طبق قانون است.

معدن سرب و روی کوشک در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

در خصوص وضعیت کارگران این معدن با نماینده شهرستان بافق مصاحبه کرده و نخست از او پرسیده‌ایم:

 

آیا به عنوان نماینده شهر بافق و از جمله کارگران، مطالبات حدود ۲۵۰ معدنچی معترض را پیگیری کرده است؟

دخیل‌عباس زارع‌زاده می‌گوید: مطالبات کارگران صنفی و مربوط به حقوق معوقه است. مسائلشان دارد پیگیری می‌شود. داریم تلاش می‌کنیم کارفرما حقوقشان را پرداخت کند، برگردند سرکار.

 

البته فقط بحث حقوق معوقه نیست، در یک مورد بحث ایمنی محل کار مطرح شده. شما اطلاع دارید که سال گذشته دو نفر در حین کار در این معدن جانشان را از دست دادند. کارگران خواسته اند به وضعیت پرداخت دیه این دو کارگر هم رسیدگی شود.

فعلا اعتراض صرفا صنفی است و ربطی هم به مسائل اینجوری ندارد. من با آنها صحبت کردم، داریم مشکل را پیگیری می‌کنیم که انشالله بحث حقوقشان حل شود. اینها در این معدن تازه نیستند چند سالی است آنجا مشغول اند و تا الان هم چنین بحثی مطرح نبوده است.

 

ولی ایلنا خبرگزاری رسمی کار ایران نوشته است که یکی از مطالبات کارگران پرداخت دیه همکارانشان است…

نه بحث این نیست. هر کسی گفته بیخود گفته. بحث صرفا تعویق حقوق است،اینها نسبت به سطح حقوق خود معترض هستند. گفتم دارد پیگیری می‌شود تا انشاالله حق شود. دیه به هیچ عنوان خواسته کارگران نبوده، اگر هم چنین چیزی هست کارگران تاکنون به من نگفته‌اند.

 

یک مطالبه دیگر بازگردان ۱۷ تن از کارگران اخراجی است که گویا به علت اعتراض بیکار شده‌اند. در خصوص وضعیت این افراد چه کرده اید؟

این خواسته اخیرا مطرح شده. این ۱۶/ ۱۷ نفر محرک بودند. البته شما می‌دانید که معدن‌ها خصوصی هستند و دولتی نیست و معدن ربطی به دولت ندارد. بخش خصوصی است و کارفرما هم یک شخصیت حقوقی است و تشخیص او این بوده که این ۱۷ نفر باعث تشنج در معدن هستند. فعلا گفته است که سر کار نروند تا بعدا. ولی ما داریم از طریق گفتگو با کارفرما پیگیری می‌کنیم که اجازه بدهند که این چند نفر هم برگردند سر کار.

 

صحت اینکه این افراد محرک یا چنانچه گفته شده عامل تشنج بوده‌اند بر شما هم اثبات شده است؟

تقریبا بله.

 

ممکن است روشن‌تر بگویید با چه استنادی عمل آنها خرابکاری و باعث اغتشاش تلقی می‌شود؟

کسی نگفته اینها خراب کاری کرده اند چون تخریبی صورت نگرفته که عامل تخریب باشند،علت اینکه که اجازه نداده‌اند اینها سرکار برگردند این است که آنها به کارگران گفته‌اند سر کار نروند و اعتصاب شکل بگیرد. کارفرما به همین دلیل کمی از آنها ناراحت است. داریم پیگیری می کنیم برگردند سرکار.

 

معدن کوشک بافق تنها معدن استان یزد نیست، معدنهای زیادی در این استان وجود داد که کارگران از جمله کارگران معدن کوشک نسبت به شرایط دشوار کار و نبود ایمنی و persian/news/newsitem/archive/2014/december/08/article/150-16.html امنیت شغلی در آنها اعتراض دارند. چه تلاشی برای جلوگیری از این حوادث صورت گرفته است؟

تا حالا گلایه‌ای مبنی بر عدم ایمنی پیش ما مطرح نشده است که پیگیری بکنم. تا کنون چنین مطالبه‌ای از سوی کارگران مطرح نشده است.