آیت الله های ایرانی و سحر و جادوی احمدی نژاد

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست درباره اوضاع داخلی ایران

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران روز یکشنبه هدف فشارهای جدیدتری قرار گرفت. از سویی، یک روحانی با نفوذ گفت وی توسط مشاور ارشد پرهیاهوی خودش «سحر و جادو» شده است و از سوی دیگر، نمایندگان مجلس وی را به استیضاح تهدید کردند.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی حامی سابق رئیس جمهور به هفته نامه «شما» گفت احمدی نژاد رفتار «غیرطبیعی» دارد و باید «نجات» پیدا کند.

این روحانی گفت اسفندیار رحیم مشایی مشاور ارشد احمدی نژاد از هیپنوتیزم، سحر و جادو برای کنترل کردن رئیس جمهور منتخب مردم استفاده کرده است. یزدی گفت: «من تقریباً مطمئن هستم او جادو شده است.»

رابطه نزدیک رئیس جمهور با مشایی و خودداری وی از قطع این ارتباط به دردسر بزرگی برای احمدی نژاد تبدیل شده است. به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی فارس، مشایی و متحدانش تلاش می کنند نقش روحانیون در جمهوری اسلامی را کاهش دهند. چندین چهره نزدیک به مشایی در ماه آوریل دستگیر شدند و در میان آنها، یک روحانی، که ظهور امام زمان شیعیان را پیش بینی کرده بود و نیز  فردی متهم به رمالی وجود داشتند.

اتهامات جدید یزدی نشان می دهد تصمیم گیرندگان در دایره حاکمیت ایران خواهان اخراج مشاور رئیس جمهور هستند؛ رویدادی که به اعتتقاد تحلیلگران، قدرت احمدی نژاد را به طور جدی محدود می کند.

در عین حال، انتقادات تازه ای نیز به سیاست های احمدی نژاد وارد شده است. اعضای مجلس روز یکشنبه تهدید کردند که وی را به دلیل سوء استفاده از قدرت و انجام اقدامات غیرقانونی به صحن مجلس فرا خواهند خواند. منتقدان وی را به سبب تصمیم آخر هفته گذشته برای ادغام هشت وزارتخانه دولتی و اخراج سه مقام ارشد دولت، شامل وزرای نفت، رفاه و صنایع، بدون کسب رضایت مجلس، با یک دیکتاتور مقایسه کردند.  

یک نماینده بانفوذ گفت به دلیل «مشکلات سنگین» ایجاد شده در نتیجه اعتراضات بی سابقه ضددولتی در فضای متعاقب انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری سال 2009، مجلس کاری با رئیس جمهور نداشته است. محمد رضا باهنر به وب سایت مجلس نیوز که به جناح سیاسی خودش وابسته است، گفت اما اکنون مجلس در باره او سخت گیری می کند.

وی گفت تمامی گزینه ها روی میز است. «روند قانونی با پرسش سؤال آغاز می شود و سپس با هشدار و در نهایت استیضاح دنبال می شود.»

این اتهامات از تغییر فضای سیاسی موجود در ایران از زمان مناقشه میان رئیس جمهور و آیت الله علی خامنه ای بر سر استعفای اجباری وزیر اطلاعات در ماه آوریل حکایت دارند. این مسأله سبب شعله ور شدن آتش نارضایتی برخی از حامیان برجسته احمدی نژاد از سیاست های پرتنش وی شده است.

هرچند این اختلاف بر سر گستره قدرت رئیس جمهور بوجود آمده است، اما انتقادات به طور عمده بر روی مشایی مشاور نزدیک به احمدی نژاد متمرکز شده اند. مخالفان مشایی می گویند وی یک جریان «انحرافی» را هدایت می کند که در حال برنامه ریزی برای تخطئه حکومت روحانیون است.

مصباح یزدی گفت: «ما باید فرد مسحور (احمدی نژاد) را نسبت به اشتباهاتش آگاه کنیم و او را نجات دهیم. البته به شرطی که تنها عوامل طبیعی در این امر دخیل باشند.»

 

منبع: واشنگتن پست- 15 مه 2011