حسینیان با دولت نهم خداحافظی کرد

نویسنده

rohollahhosseinian.jpg

مرداد یزدانی

روح الله (خسرو) حسینیان مشاور امنیتی احمدی نژاد و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی از مشاورت رئیس جمهور استعفا داد. این چندمین استعفای در دولت نهم است؛ پیش از حسینیان، مددی رئیس تامین اجتماعی، کاظمی وزیر تعاون و چند نفر دیگر به همکاری خود با دولت خاتمه داده بودند.

حسینیان در اردیبهشت ماه گذشته به عنوان مشاور امنیتی احمدی نژاد منصوب شد؛انتصابی که بسیاری را شوکه کرد چرا که حسینیان عضو گروه اصولگرایانی که احمدی نژاد بدان تعلق داشت، نبود.

نزدیکان حسینیان در آن زمان بطور غیر رسمی اعلام کردند که وی برای کمک به احمدی نژاد و حفظ آبروی دولت اسلامی این پست را قبول کرده است.

اکنون حسینیان در حالی که کمتر از 3 ماه از انتصابش به عنوان مشاورت امنیتی احمدی نژاد می گذرد از مقام خود استعفا داده است. این خبر تنها از سوی سایت “بازتاب” اعلام شده است اما تماس ها با دفتر حجت الاسلام حسینیان در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای تایید این خبر به آنجا رسید که مسوولین دفتر وی ضمن اعلام آگاهی از این مساله، خبر فوق را تائید و یا تکذیب نکردند.

روح الله حسینیان با حفظ سمت ریاست بر مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان مشاور احمدی نژاد منصوب شده بود.

روح الله حسینیان از زمان پیروزی انقلاب تا آذر 1377 که منجر به خانه تکانی در وزارت اطلاعات شد همواره پستهای اطلاعاتی و قضایی در اختیار داشته و از نزدیکان و معتمدین حجت الاسلام محمدی ری شهری وزیر سابق اطلاعات است.

به گزارش بازتاب: “وی از موسسین جمعیت دفاع از ارزشها بوده و در انتخابات دوم خرداد سال 1376 انتقادات جدی از جناح راست و ناطق نوری داشت اما پس از انتخابات و در جریان قتل های زنجیره ای به این جناح نزدیک شد و در برنامه جنجالی چراغ در دفاع از سعید امامی این قتل ها را به هواداران خاتمی در وزارت اطلاعات نسبت داد.

وی مدتی پس از آن در جریان سخنرانی در مدرسه فیضیه قم برای طلاب گفت: “قضیه قتل‏ها مثل اینکه گریبان ما را گرفته، هر چه ما می‏خواهیم فرار کنیم، راه فراری وجود ندارد. مثلا آقای پروازی یک طلبه‏ای است با بچه‏های حزب‏الله همکاری می‏کرد. بعدا درگیر شدند با بچه‏های حزب‏الله و ایشان منشعب شد و شروع کرد علیه بچه‏های حزب‏الله فعالیت کردن و حرف زدن و صحبت کردن. از این موقعیت گل‏آلود آقای سعید حجاریان، آقای امین‏زاده معاون وزیر امور خارجه، آقای محسن آرمین سخنگوی مجاهدین انقلاب اسلامی، این سه نفر و یک نفر دیگر هم آقای افشار که من نمی‏شناسم، هنوز هم نمی‏شناسم، که چه کسی است، می‏آیند این طلبه بنده خدا را می‏برند و تحریکش می‏کنند و می‏گویند بیا و بگو که اولاً حزب‏الله تا به حال چه کارهای خشونت‏آمیزی انجام داده و ثانیاً بیا و بگو اینها با دستور رهبری بوده”.

وی در بخش دیگری از این سخنان می افزاید: “قرار شد سعید حجاریان را دستگیر بکنند اما متأسفانه تا به گوش آقای خاتمی رسید، واسطه‏هایی را فرستادند و حتی ظاهرا خدمت مقام معظم رهبری هم رسیده بود که خلاصه این مشاور هست و بد می‏شود برای ریاست جمهوری، دستگیر نکنید. نکردند و اما امیدوار هستیم به هر حال یک روزی این پرونده رو بیاید و سعید حجاریان به میز محاکمه به خاطر این توطئه کشیده بشود”.

در آن سخنرانی حسینیان تاکید کرده بود: “این همان حرفی است که بنده دارم گلوی خودم را پاره می‏کنم می‏گویم بابا بیایید این جریان را ریشه‏یابی بکنید و ببینید که چه جناحی نفعش بوده است که این قتل‏ها را مرتکب شود. ایشان این جوری جواب ما را دادند. واقعا نتوانستند جواب بدهند. هنوز هم آقای موسوی می‏گوید انگیزه ما این بود که رهبری در مقابل رئیس جمهور شکست بخورد……این ماجراها توطئه‏ای بود همش برای همین و وزارت اطلاعات را که اینها داغون کردند، وقتی سعید حجاریان سخنرانی کرد و گفت که ما سنگرهای نظام را یکی بعد از دیگری در حال فتح کردن هستیم. من آن زمان هشدار دادم، مصاحبه کردم گفتم مواظب باشید این حرف آقای سعید حجاریان معنادار است. وزارت اطلاعات را داغون کردند و گرفتند. سپاه را که از همان اول این‏قدر با آن برخورد کردند که به اصطلاح خودشان، نظرشان این است که فرماندهان را وادار به سکوت کردند. این نیروی انتظامی مانده بود. همه این نقشه‏ها هم برای این بود که نیروی انتظامی را زیر سلطه خودشان قرار بدهند. نمی‏دانیم واقعیت دارد یا ندارد”.

اکنون حسینیان در حالی که کمتر از دو ماه به محمود احمدی نژاد مشاوره داده است، مشاوره دادن به او را قطع می کند در حالی که وی با اصرار احمدی نژاد پس از گذشت حدود دو سال از انتخابات به عنوان مشاور سیاسی و امنیتی وی منصوب شده بود و اکنون نیز در رابطه با علت استعفای وی بی مهری ها و بی اعتنایی های مسوولین دفتر رئیس جمهور عنوان شده است.

حالا حسینیان بر اساس گزارش سایت بازتاب “پس از گذشت 80 روز بدون تعامل جدی دفتر رئیس جمهور با وی از سمت مشاور رئیس جمهور استعفا کرده است”.

روح الله حسینیان پیش از این هم یک بار بطور آشکارا راه تقابل با دفتر رئیس جمهور را در پیش گرفت، آنگاه که درخرداد ماه گذشته پس از آنکه طی حکمی از سوی “شیخ الاسلام” رئیس دفتر رئیس جمهور به عنوان عضو”شورای سیاست گذاری و نظارت بر انتشار آثار و اندیشه های احمدی نژاد”منصوب شد. حسینیان یک روز پس از اعلام تشکیل این شورا طی تکذیبیه ای حضور خود در این شورا را رد و اعلام کرد بدون موافقتش این حکم صادر شده است و این آغاز بی اعتنایی و سردی روابط مسوول دفتر رئیس جمهور با مشاور امنیتی رئیس جمهور بود که در نهایت به استعفای او منجر شد.