اسرائیل در پی اعمال فشار بیشتر بر ایران

نویسنده

» گزارش پولیتیکو از تلاش‌های جمهوری‌خواهان

جمهوری‌خواهان امید دارند یک گروه هوادار اسرائیل قدرتمند در واشنگتن بتواند جریان تاثیر گذار بر روابط آمریکا و ایران را به سمت خواست‌ آن‌ها برای تحریم‌ بیشتر ایران پیش ببرد.

کنفرانس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل - ایپک (AIPAC) هزاران عضو این کمیته را از روز یکشنبه به واشنگتن می‌کشاند. جمهوری‌خواهان اعتقاد دارند این کنفرانس می‌تواند دموکرات‌های سنا را مجبور کند به اعمال فشار بیشتر علیه ایران رای بدهند.

مناظره بر سر این‌که با برنامه هسته‌ای ایران چه باید کرد موجب ایجاد تنش بین ایپک و جمهوری‌خواهان کنگره شده است؛ بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند درک کنند که چرا فشار بیشتری برای این بازوی سیاسی درنظر گرفته نمی‌شود.

جمهوری‌خواهان اعتقاد دارند تلاش جدید این کمیته می‌تواند ذهن دموکرات‌هایی را که تسلیم باراک اوباما و هری رید، رهبر اکثریت سنا شده اند، تغییر دهد. اوباما و رید معتقد هستند تحریم‌های بیشتر باعث نابودی مذاکرات هسته‌ای با ایران خواهد شد. اما ممکن است جمهوری‌خواهان ناامید شوند، چون ایپک به رغم حمایت از لایحه تحریم‌ها، به دلیل فقدان حمایت دموکرات‌ها، با رای فوری به تحریم‌ها مخالف هستند.

یکی از منابع نزدیک به این کمیته می‌گوید: “ما قویا از لایحه حمایت می‌کنیم. ما اعتقاد داریم که باید زمانی به آن رای داده شود که از حمایت قوی هر دو حزب برخوردار باشد. فکر کردیم نباید به آن رای فوری داد.” بسیاری از اعضای جمهوری‌خواه گفته‌اند که از شاخه‌های محلی این کمیته لحن فوری‌تری نسبت به سازمان مرکزی شنیده‌اند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه می‌گوید: “من خیلی از این بیانیه کمیته که می‌گوید زمان رای دادن نیست گیج شده‌ام. من فکر نمی‌کنم این فکر اعضا باشد.” جان مک‌کین می‌گوید: “آن‌ها یک سازمان بسیار قدرتمند و بانفوذ هستند. گاهی بین رهبری آن‌ها در واشنگتن و شاخه‌هایشان عدم ارتباط وجود دارد.”

یک منبع ارشد سنا می‌گوید، تنش زیادی بین شاخه‌های محلی این کمیته برای اقدام سریع در مورد تحریم‌ها و مرکز سازمان در واشنگتن، که حساسیت سیاسی این موضوع را درک می‌کند، وجود دارد.

این کمیته هرگونه اختلاف نظری را رد می‌کند و می‌گوید آخر هفته اتحاد اعضا را خواهند دید.

گروه مسیحیان برای اسرائیل که معمولا هم‌نظر با ایپک است هزاران ایمیل برای سناتورها فرستاده و از آن‌ها خواسته‌اند برای رای فوری اقدام کنند. رئیس این گروه، دیوید بروگ، می‌گوید حالا وقت رای است و امید دارد کمیته در نهایت با آن موافقت کند. بروگ گفت: “من با دقت نتایج کنفرانس این کمیته را دنبال خواهم کرد. امیدوارم کار درست را انجام دهند و برای رای فشار بیاورند.”

گروهی از جمهوری‌خواهان و اعضای کمیته اعتقاد دارند این روند پیشاپیش آغاز شده است. سناتور ریچارد بور می‌گوید: “فکر می‌کنم بیشتر کار کنند چون شدت این مشکل را درک می‌کنند. مدتی خاموش بودند ولی حالا در حال بازگشت هستند. فکر می‌کنم برای بازگرداندن لایحه تلاش زیادی بکنند.”

اما ایپک هیچ اشاره‌ای که نشان از موضع رسمی برای رای فوری داشته باشد نشان نداده است. در مدت شش ماه مذاکرات می‌توان به نتایج روشنی رسید و این کمیته دلیلی نمی‌بیند خود را به دردسر بیندازد.

موری آمیتای، مدیر اجرایی سابق ایپک می‌گوید: “این کمیته در حال تمرین است و می‌داند چه وقت ضرباتش را گسترش دهد و چه زمانی این کار را نکند. چرا کسانی را که دوستان و حامیان خوبی بوده‌اند در موقعیت سخت قرار بدهیم؟”

منبع: پولیتیکو - 1 مارس 2013