افزایش فروش نفت پس از توافق هسته‌ای

نویسنده

» گزارش دیلی‌تایمز از صادرات ایران

پس از توافق هسته‌ای ماه نوامبر بین ایران و قدرت‌های جهانی، فروش نفت این کشور در ماه ‍ژانویه نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافت.

فروش نفت این عضو اوپک به چهار خریدار بزرگ از مرز یک میلیون بشکه در روز گذشت. این درحالی است که قدرت‌های غربی می‌خواهند برای حفظ فشار بر ایران فروش نفت این کشور را محدود نگه دارند.

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی ماه گذشته روی هم ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز از ایران خرید کرده‌اند. آن‌ها ماه  ژانویه سال گذشته ۱.۰۳ میلیون بشکه از ایران نفت خریده بودند.

افزایش صادرات نفت توسط ایران می‌تواند قیمت نفت را پایین بیاورد، چرا که تولیدکنندگان اوپک نظیر عربستان و عراق در غیاب ایران و تنش‌های شمال آفریقا و خاورمیانه، تولید خود را بالا برده بودند.

جاناتان بارات، رئیس شرکت تحقیقاتی باراتز بولتن در سیدنی می‌گوید: “صادرات ایران افزایش یافته و این یعنی منابع بیشتر وارد بازاری خواهد شد که نیازی به نفت اضافی ندارد.”

ماه گذشته، آمریکا و اتحادیه اروپا شروع به کاهش تحریم‌های صادرات نفت، مبادلات فلزات گرانبها و خدمات خودروسازی ایران کردند. بر اساس این کاهش، ایران می‌تواند ۴.۲ میلیارد دلار از طلب‌های مسدودشده فروش نفت خود را وصول کند. دومین قسط ۴۵۰ میلیون دلاری این بدهی قرار است روز شنبه از کره جنوبی دریافت شود.

ژاپن اولین پرداخت ۵۵۰ میلیون دلاری خود را در تاریخ اول فوریه به حساب ایران واریز کرد و هند گفته که آماده است ۱.۵ میلیارد دلار بابت تسویه بخشی از بدهی خود به ایران پرداخت کند.

تحریم‌ها علیه ایران باعث شد صادرات نفتی این کشور به نصف برسد و ماهیانه با میلیاردها دلار کاهش درآمد روبرو شود. غرب می‌گوید هدف جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، ساخت سلاح هسته‌ای است و تهران این موضوع را رد می‌کند.

ژاپن که چهارمین واردکننده نفت در جهان است، ماه گذشته ۲۱۰۵۱۷ بشکه در روز از ایران نفت خریده است. چین بزرگترین مشتری ایران، ماه گذشته ۵۶۴۵۳۶ بشکه در روز نفت خریده است که نسبت به سال گذشته ۸۲ درصد افزایش داشته است. این افزایش، خرید نفت ایران توسط چین را به مقدار پیش از تحریم‌های کشورهای غربی در سال ۲۰۱۲ می‌رساند.

احتمال دارد که چین در سال ۲۰۱۴ نفت بیشتری از ایران بخرد. واردات نفت هند از ایران ماه گذشته نسبت به ماه دسامبر دو برابر شد و از فوریه ۲۰۱۲ به بالاترین میزان خود رسید.

خرید نفت ایران توسط هند در ماه ژانویه به ۴۱۲هزار  بشکه در روز رسید که این مقدار در ماه دسامبر ۱۸۹هزار بشکه در روز بوده است و نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد افزایش داشته است. این افزایش واردات هند از ایران از ماه آوریل تا ژانویه را به حدود ۲۰۱هزار بشکه در روز می‌رساند که هنوز نسبت به این دوره ده ماهه در سال قبل ۲۶ درصد کاهش داشته است.

کره جنوبی در ماه ژانویه حدود ۶۵هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده است که یک سوم خرید این کشور در سال گذشته است.

منبع: دیلی‌تایمز - 2 مارس