روحانی: عظمت رهبری٬ عظمت ایران است

نویسنده
حسین محمدی

» دولت یازدهم در راه احمدی نژاد؟

نخستین سفر استانی حسن روحانی با تجمع اعتراضی کارگران منطقه و تقدیر اصول‌گرایان بابت ادامه سفرهای استانی احمدی‌نژاد همراه شد. وی در یکی از سخنرانی های این سفر گفت که باید درک کرد و فهمید که عظمت رهبری٬ عظمت ایران است.

سفر روحانی به استان خوزستان از روز سه‌شنبه آغاز شد؛ سفری که قرار است سه روزه باشد و هدف از آن٬‌از سوی روحانی “از نزدیک در جریان خواسته‌ها و مطالبات مردم خوزستان و مشکلاتشان قرار گرفتن” اعلام شده است. این سفر پس از آن انجام شد که پس از ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس٬ نمایندگان استان خوزستان٬ در اعتراض به کاهش اعتبارات این استان٬ به شکل دسته‌جمعی اقدام به استعفا کرده بودند. آن‌ها خواستار توجه به اعتبارات خوزستان٬ آلودگی هوا و ریزگردها، مسئله انتقال آب خوزستان به دیگر استان‌ها، بیکاری، مشکل فاضلاب شهری و آلودگی آب آشامیدنی و بازسازی مناطق جنگ‌زده بودند.

با این حال محمد شریعتمداری٬ مشاور اجرایی روحانی٬ استعفا و اعتراض نمایندگان خوزستان٬ در انتخاب این منطقه برای نخستین سفر استانی را بی‌تاثیر دانسته بود.

سفر روحانی به خوزستان در حالی انجام شد که برخی از کارگران خوزستانی در مسیر عبور کاروان حامل روحانی و همچنین برخی مناطق٬ اقدام به تجمع کردند. آن‌گونه که ایلنا در این زمینه نوشت٬ حدود ۶۰ نفر از کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز در مسیر عبور او از فرودگاه به مصلی تجمع کردند. هم‌چنین حدود هزار نفر از کارگران پیمانی پتروشیمی رازی صبح سه‌شنبه، برای چهارمین بار طی دو هفته اخیر در مقابل دفتر مرکزی این شرکت تجمع کردند. کارگران خواستار حضور روحانی در منطقه صنعتی بندر امام و آگاهی از مشکلات کارگران پیمانی شدند. گفته می‌شود که این سفر بیشتر شامل بازدید از سه شهر اهواز٬ آبادان و خرمشهر خواهد بود.

رجانیوز٬ نزدیک به جبهه پایداری٬ با اشاره به نخستین سفر روحانی٬ چنین نوشت: “تشکیل دولت جدید به ریاست آقای روحانی و اختلاف نظرات عمده ای که میان وی و رییس جمهور قبلی وجود داشت باعث شد تا عده ای از همان ابتدا تصور کنند دولت تدبیر و امید هیچ گاه پا جای پای دولت قبلی نخواهد گذاشت و با تعطیل کردن سفرهای استانی، مدل دیگری برای اداره کلان کشور پیش خواهد گرفت اما اقدام دولت جدید در برگزاری سفرهای استانی و سفر به خوزستان نشان داد این «شجره طیبه» به جا مانده از سوی دولت قبلی که همواره نیز با حمایت توده های مردم و رهبر معظم انقلاب همراه بود، در این دولت نیز ادامه دار خواهد بود و این موضوع می تواند به عنوان یکی از نقاط قوت دولت فعلی و در اصل ادامه یکی از نقاط قوت مهم دولت گذشته باشد”.

 

روحانی در خوزستان چه گفت؟

حسن روحانی در برنامه‌های مختلف در استان خوزستان٬ سخنان مختلفی را بر زبان راند و وعده‌هایی نیز به مردم داد. او در دیدار با روحانیان خوزستان٬ چنین گفت: “من این را به صراحت بگویم، به غیر از مسایل فقهی و دینی، دولت بر این اصل قانون اساسی معتقد است که نه در سیاست خارجی [بلکه] سیاست های کلی نظام بر عهده مقام معظم رهبری است. نه به زبان بگوید، در عمل آن را قبول دارد. ما می دانیم عظمت رهبری یعنی عظمت ایران. این را همه باید درک کنند و همه باید بفهمند”.

وی در دیداری که با نظامیان خوزستان داشت با اشاره به این‌که “جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق خود به شدت اصرار دارد و حاضر نیست حتی یک میلیمتر از حقوق خود کوتاه بیاید همان طور که در هشت سال دفاع مقدس، یک میلیمتر از خاک خود را به دشمن واگذار نکرد٬ گفت: “باید خوزستان یادگار مقاومت باشد اما در کنارش موضوعات دیگری هم لازم است، تنها نباید در راهیان نور سرزمین های پاک و تربت پاک ایثار و فداکاری ملت خود را مشاهده کنند که باید مشاهده کنند اما در کنار بازدید از سرزمین رشادت باید از آبادانی خوزستان و این سرزمین سبز صنعت شکوهمند و شهرهای بازسازی شده آن حتی بهتر از قبل از جنگ دیدن نمایند”.

وی در بدو ورود به خوزستان نیز وعده داد که ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی٬ طی سه سال آینده زیر کشت خواهند رفت. مساله‌ای که نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه است و از طریق صندوق توسعه تامین خواهد شد. مساله‌ای که به گفته روحانی ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین گفت که طرح تغییر مسیر سرشاخه‌های کارون به مناطق مرکزی ایران متوقف خواهد شد: “شورای عالی آب در دولت یازدهم تصمیم گرفت از سرشاخه‌های کارون جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری صورت نخواهد گرفت. هر طرح و پروژه دیگری اگر قبلا جزو برنامه بوده، بدانید که متوقف خواهد شد”.

وی همچنین گفت که دولت به دنبال احیای کارون است٬ طرح تصفیه‌خانه اهواز پیگیری می‌شود و در شط العرب هم لایروبی انجام خواهد شد. به گفته روحانی “دولت مصمم است کل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام کند”.

رییس دولت یازدهم در نشست ظرفیت‌های توسعه استان خوزستان نیز گفت: “توسعه یک جانبه امکان پذیر نیست و باید کشور به صورت متوازن توسعه یابد. امروز در شرایط ویژه ای قرار داریم و نمی توان به مسائلی نظیر معضلات دریاچه ارومیه و کارون بی توجه بود و آن را رها کرد. مگر می شود تولید و صنعت خوبی داشته باشیم، اما در هوای ناسالم زندگی کنیم لذا آخرین هدف ما بهبود وضعیت زندگی مردم از طیف مادی و معنوی است که در این مساله باید همه جوانب را در نظر داشته باشیم”.

سفر استانی به خوزستان با یک کنفرانس مطبوعاتی در حالی پایان می‌گیرد که برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که عدم حضور وی در برخی شهرها و مناطق استان خوزستان٬ باعث انتقاد شده است. همچنین گفته می‌شود با وجود آن‌که پیش از این اعلام شده بود در این سفر نامه‌ای تحویل گرفته نخواهد شد٬ هم‌چنان سنت نامه‌نویسی ادامه پیدا کرده است.

از سوی دیگر انتشار عکس‌های سفر روحانی به خوزستان٬ با انتقادهایی مواجه شده است. برخی حامیان روحانی در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به عکس‌هایی که مردم را در حال دویدن در پی ماشین حامل روحانی نشان می‌دهد٬ از وی خواسته‌اند که این سنت را براندازد و اجازه ندهد که چنین اتفاق‌هایی رخ دهد. همچنین انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی مدارس برای حضور دانش‌آموزان در مراسم استقبال از روحانی٬‌این انتقادها را افزایش داده است.