کامنت های سراسر توهین به سردار

نویسنده
نازنین کامدار

» رای منفی کاربران

در حالی که دستگاه های تبلیغاتی جمهوری اسلامی درحال تجلیل از حسین همدانی، یکی از فرماندهان اصلی سرکوب اعتراضات سال ۸۸ هستند، انتخاب گزینه “رای منفی” که نشانه نارضایتی شهروندان از این تجلیل است، موجب شده تا رسانه های وابسته به سپاه و نیروهای امنیتی گزارش هایی درباره این آراء منتشر و “منفی دهندگان” را “منافق”، “ضد انقلاب”،”عمله استکبار” و… بنامند.

در این میان، باز بودن امکان درج کامنت در صفحه رسمی سایت “جماران” که به سید حسن خمینی نزدیک است نیز موجب شده تا برخی از کاربران این شبکه اجتماعی نظرات خود را درباره حسین همدانی در این صفحه منتشر کنند؛ نظراتی که واکنش سایت هایی همچون “تسنیم” را برانگیخته که از جمله نوشته :“فعالیت های انقلابی سردار شهید حسین همدانی همواره منافقین و معاندین نظام را به ویژه در سال های ۷۸ و ۸۸ زمین گیر کرده و ریشه های فتنه گری ایشان را خشکانده بود. بر این اساس رسانه های معاند سعی کرده تا مقام این سردار شهید را مورد اهانت قرار دهند. در این راستا صفحه اینستاگرام سایت جماران هم در همراهی با این رسانه های بیگانه به مقام سردار شهید همدانی جسارت کرد. اینستاگرام جماران در اقدامی قابل تأسف کامنت هایی که سرشار از عناد و نفاق و توهین و جسارت به مقام این سردار والامقام انقلاب اسلامی بود را منتشر نمود. این اقدام سایت جماران موجی از ناراحتی را میان فعالان شبکه های اجتماعی ایجاد کرده و برخی شخصا وارد عمل شده و به مدیر این صفحه تذکر داده و یا پاسخ معاندان را داده اند. اما همچنان این صفحه به نمایش کامنت هایی سراسر از توهین به سردار شهید انقلاب اسلامی اصرار دارد”.

“رای منفی” کاربران فرارو نیز موجب شد تا گروهی از مدافعان با هجوم به صفحه فرارو، کاربران مخالف را به باد  حمله بگیرند.

یکی از این افراد در واکنش به نظر مخاطبان فرارو نوشته است: “کسانی که منفی می دهند حق شان است روزی نوکر داعش و آمریکا آل سعود باشند چون واقعا نمیفهمن امثال این سردار بزرگ چه گوهرهای ارزشمندی برای جامعه ما هستند اگر اینان نباشن باید مثل خیلی از کشورها هزاران بلا سر ما بیاد پس خجالت بکشید”.

دیگری نیز نوشته: “فکر صهیونیزم در ایران هم مانند سایر نقاط جهان خوب رسوخ کرده که نشان میدهد صهیونست ها موفق عمل کرده اند. وای به حال کسانی که منفی داده اند”.

همزمان «تیتر نیوز» آخرین مصاحبه سردار همدانی درباره حوادث ۸۸ را بازنشر کرده که وی در آن به صراحت از به کارگیری «اراذل و اوباش»برای سرکوب اعتراضات مردمی سخن گفته است: “با کار اطلاعاتی اقدامی انجام دادیم که در تهران صدا کرد. ۵ هزار نفر از کسانی که در آشوبها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند بلکه از اشرار و اراذل بودند را شناسایی کردیم و در منزلشان کنترلشان میکردیم. روزی که فراخوان میزدند اینها کنترل میشدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد اینها را عضو گردان کردم. بعداً این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سروکار دارند را پای کار بیاوریم. یکی از اینها فردی بود به نام ستاری. این ستاری وقتی به جمعیت زد جانباز ۷۰ درصد شد و سال گذشته هم به شهادت رسید. وقتیکه جلسه شورای تأمین استان تهران در شب عاشورا برگزار شد همه برآوردها این بود که فردا تهران آرام خواهد بود. برآورد من این بود که روز عاشورا اتفاقاتی در پیش خواهد بود. به همین خاطر دو بار دیگر درخواست جلسه فوق العاده دادیم و جلسه تشکیل شد و آماده باش اعلام کردیم. همه سینماهای تهران را اجاره کردم. تمام مدارس و حسینیه ها را در اختیار گرفتیم. بچه ها با لباس مشکی در میدان حضور داشتند. نزدیک به ۳۰ هیات را هم که با من مرتبت (مرتبط) بودند را هم آماده کردیم و گفتم دسته ها را به سمت میدان دانشگاه بیاورید. در روز عاشورا همین سه گردان غائله را جمع کردند”.

نحوه انعکاس خبر مرگ حسین همدانی برای یک روزنامه داخلی نیز دردسر ساز شده به طوریکه به گفته سخنگوی وزارت ارشاد قرار است در جلسه امروز هیات نظارت بر مطبوعات، موضوع تیتر اول این روزنامه مورد رسیدگی قرار گیرد.

روزنامه “رویش ملت”، در تیتر نخست خود درباره مرگ حسین همدانی نوشته بود: “سرتیپ حسین همدانی در سوریه کشته شد”.

همین امر موجب شد تا روز گذشته برخی از عوامل پایداری در مجلس بابت این تیتر به وزیر ارشاد تذکر دهند.

سایت “افکار نیوز” در اینباره نوشته است: “در کمال تعجب روزنامه «رویش ملت» که یک روزنامه اصلاح طلب است، تیتر اول خود را از رسانه هایی مثل بی بی سی فارسی و صدای آمریکا انتخاب کرد و اینگونه نوشت: «سرتیپ حسین همدانی در سوریه کشته شد». در همین راستا خبرنگار ما از زبان برخی از نمایندگان مجلس شنیده که در جلسه علنی مجلس تصمیم دارند تا نسبت به هتاکی و اهانت این روزنامه تذکر دهند. این نمایندگان در تذکر به جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی می خواهند تا نسبت به توقیف و تعطیلی این روزنامه اقدام کند.همچنین نمایندگان تصمیم دارند تا از قوه قضائیه درخواست کنند نسبت به برخورد جدی با این اهانت بزرگ هیچ اغماضی نداشته باشند”.

حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی هم در اینباره گفته است: “در خصوص تیتر و نوشته توهین آمیز روزنامه رویش ملت باید در هیات نظارت بر مطبوعات تصمیم گیری شود. شنیده ایم که مدیر مسئول این روزنامه امروز عذرخواهی کرده است که این قطعا کافی نیست. این تیتر و مطلب درون روزنامه رویش ملت، رفتار سخیف و ناسنجیده ای است که نمی توان آن را خطای رسانه ای دانسته و با یک عذرخواهی قابل جبران نیست. اگر نگوییم تعمدی در کار بوده حداقل می توان گفت یک نادانی در کار بوده است که باید مدیرمسئول، سردبیر، هیات تحریریه و شورای تیتر پاسخگو باشند. در جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از این سردار جهاد و شهادت با القاب بسیار وزین یاد و او را در زمره استوار آرزومندان جهاد و شهادت معرفی می کنند؛ اینگونه مطالب آن هم در روزنامه ای که در جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود؛ به هیچ وجه قابل توجیه نیست”.

واکنش تند وزارت ارشاد اسلامی و سایت های امنیتی موجب شد تا این روزنامه، در شماره دیروز خود باردیگر عکس اول اش را به حسین همدانی اختصاص دهد و اینبار این چنین تیتر بزند: “شهید مدافع حرم را بیشتر بشناسیم”.

در همین حال محسن حدادی مسئول ارتباطات رسانه‌ای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی دیروز گفته است: “پس از انتشار آن مطالب در روزنامه رویش ملت، اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد به این روزنامه تذکر داد و مدیر مسئول در پاسخ گفت که در جریان انتشار این مطالب نبوده است. اگر روزنامه امروز رویش ملت را ببینید خواهید فهمید که به طور کامل اشکالات را رفع کرده و تغییر موضع داده است. طبق قانون مطبوعات و همان طور که حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد گفته قرار است در جلسه دوشنبه هیات نظارت بر مطبوعات این مسئله مطرح و درباره روزنامه رویش ملت تصمیم گرفته شود”.