ناطق نوری: گوینده مزخرف گفت، توبیخ شد

نویسنده
نیما فرح آبادی

» ادامه ماجرای یا علی گفتن خامنه‌ای هنگام تولد

رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری از توبیخ امام جمعه قم توسط بیت رهبری بدون اطلاع مردم خبر داد. علی اکبر ناطق نوری در عین حال گفت که سخنان محمد سعیدی درباره نحوه به دنیا آمدن علی خامنه ای، “مزخرفات” و “توهین به مقام معظم رهبری” بوده است. پیش از این و در فروردین ماه ۱۳۹۰ فیلمی از یک سخنرانی سیدمحمد سعیدی، امام جمعه قم منتشر شد که حاوی اظهارات جنجالی بود. او در آن سخنرانی با تمجید فراوان از علی خامنه ای به نقل از خواهر وی گفت که در هنگام تولد او “قابله توی اتاق داشت زمینه تولد این فرزند جدید را فراهم می کرد. یک مرتبه دیدم صدای قابله بلند شد که علی نگهدارت باشه. ما در را باز کردیم آمدیم تو، گفتیم چی شد؟ گفت این آقا، یعنی مقام معظم رهبری وقتی می خواست از بدن مادر خارج بشه گفت یا علی”.

این اظهارات بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی داشت تا جاییکه با اعتراض جدی برخی سایت ها و شخصیت های طرفدار خامنه ای مواجه شد.

اکنون علی اکبر ناطق نوری گفته این امام جمعه به علت این اظهارات توسط بیت رهبری توبیخ شده است.

به گفته رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری، “اینکه کسی بیاید و بگوید وقتی مقام معظم رهبری به دنیا آمده قابله ایشان ناگهان الله اکبر گفته، برای اینکه ایشان وقتی به دنیا آمده گفته است: یا علی. این مزخرفات است. توهین به مقام معظم رهبری است.”

ناطق نوری با بیان اینکه “اینجور حرفها ضد ولایت فقیه است” افزوده که “اتفاقاً اینجاست که باید بگوییم مرگ بر ضد ولایت فقیه.”

او با اشاره به “سوءاستفاده” گسترده از این سخنان امام جمعه قم گفته: “البته آقایی که این حرف را زده از طرف بیت مورد توبیخ قرار گرفت ولی مردم از این توبیخ ها مطلع نشدند.”

 

دستاویزی برای تخریب خامنه ای

رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری این اظهارات را در مصاحبه با هفته نامه “نگاه پنجشنبه” بیان کرده است. رسانه های طرفدار رهبر جمهوری اسلامی پیش از این هم انتقادات تندی از سخنان امام جمعه قم مطرح کرده بودند.

به عنوان مثال سایت فرارو با “ناپخته” خواندن سخنان امام جمعه قم نوشته بود که این اظهارات سبب شد تا “رسانه‌های فارسی زبان خارجی با پوشش خبری این سخنان به جو سازی و توهین علیه انقلاب و رهبری بپردازند.”

به نوشته این سایت، اظهارات سعیدی به “دستاویزی در دست دشمنان انقلاب و رهبری” تبدیل شد.

فرارو از “تمامی یاران انقلاب و ولایت در هر رده و سمتی” خواسته بود تا به خاطر داشته باشند که “دفاع و تمجید نسنجیده و ناپخته از شخصیت های گرانقدر نظام، بیش از آنکه موجب دستیابی به هدف شود، سبب بروز شک و تردید در جمع اصحاب و سوء استفاده‌ دشمن تیزبین خواهد بود.”

سایت شیعه آنلاین هم نوشت که “بهتر بود چنین مسأله و ماجرایی به ویژه در زمان فعلی که فضای سیاسی خاصی بر کشور حاکم است، هیچ گاه مطرح نمی شد”.

این سایت افزود: “انتخابات بد در زمان بیان این موضوع و چگونگی مطرح کردن آن موجب شده که کیلیپ اظهارات آیت الله سعیدی توسط ضد انقلاب ها مورد تمسخر قرار گیرد و به صورت بسیار گسترده در سایت های اینترنتی و پایگاه های خبری ضد انقلاب انتشار یابد.”

 

از خبر و شعر تا کاریکاتور و بلوتوث

به دنبال این جنجال ها و بازتاب گسترده این اظهارات، دفتر محمد سعیدی، امام جمعه قم با انتشار بیانیه ای در مورد فیلمی که او را در حال تشریح لحظه تولد آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نشان می دهد توضیحاتی ارائه داد.

امام جمعه قم در این بیانیه پذیرفت که انتشار این فیلم در فضای اینترنت “موجب نگرانی عده ای” شده و از “حساسیت منطقی” این عده تشکر کرد.

بیانیه امام جمعه قم در روز پنجشنبه، اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ در خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا منتشر شد.

در بیانیه سعیدی تاکید شده که “اینجانب چند ماه پیش در یک جمع محدود سخنرانی داشتم، متاسفانه بخشی از آن که صرفا نقل قول بود روی برخی سایت ها رفت و موجب نگرانی عده ای شد”.

با وجود این توضیحات برخی سایت های اصولگرا همچنان به انتقاد از او ادامه دادند و از سعیدی به علت عذرخواهی نکردن بابت سخنانش انتقاد کردند.

سایت پارسینه در این باره نوشت: “آنانی که فیلم را دیده‌اند در خلاف‌واقع‌بودن جوابیه‌ سعیدی شکی ندارند، چرا که وی در فیلم، کاملا این ماجرا را کامل تعریف می‌کند و صرفا نقل قول نبوده، به این نشانه که از فلانی می‌خواهد این را در جمع فرماندهان سپاه هم تعریف کند؛ و در آخر هم نتیجه می‌گیرد که رهبر شما کسی است که آنجا یاعلی گفت و الان هم یا علی می‌گوید. ولی از وی یا دفترش می‌خواهم فیلم کامل آن سخنرانی را پخش کنند تا ما به اشتباهمان پی ببریم! و اصل ماجرا مشخص شود.”

این سایت هم با اشاره به “حجم زیادی از اخبار، کاریکاتور، شعر، فیلم و سایر تولیدات بسیار توهین‌آمیز از سوی ضدانقلاب” درباره سخنان امام جمعه قم، نوشت: “این فیلم، در سطح وسیعی بلوتوث می‌شود و شده است. حتی سایت فارن‌پالیسی! به این موضوع پرداخته است… دل انسان به درد می‌آید که یک شخص به عنوان نماینده ولی‌فقیه در پایتخت فقه و علم شیعه، کنترل زبان خود را نمی‌تواند نگه‌دارد و برای جبران اشتباهش عذرخواهی هم نمی‌کند.”

پارسینه افزود با اشاره به اینکه از سوی رهبر جمهوری اسلامی “شاهد تذکر و برخورد با کسانی که در کلام و عمل تملق می‌کنند بوده‌ایم”، نوشت: “واضح است که این نوع اظهارات، جدای از درستی یا نادرستی، باعث دلخوری جدی ایشان می‌شود. این، سیره‌ی امام و رهبری است.”