هاشمی رفسنجانی به حوزه برگردد

نویسنده
حسین محمدی

» گام‌هایی برای حذف نهایی

در ادامه ماهها بحث پیرامون حذف احتمالی هاشمی‌رفسنجانی از ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک عضو جبهه پایداری به نقل از آیت‌الله حق‌شناس گفت که هاشمی‌رفسنجانی می‌بایست به “حوزه و درس و بحث” بازمی‌گشت.

جواد محمدی، مدیر کل دفتر مطالعات و ارتباطات بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، و کاندیدای جبهه پایداری، در این باره گفته است: “در آن زمان که رقابت انتخاباتی بین آقای هاشمی و احمدی‌نژاد بود، رقابت به دور دوم کشیده شد؛ بنده در آن زمان خدمت آیت‌الله حق‌شناس رسیدم، بنده چون پزشک ایشان بودم از نزدیک با ایشان در تماس بودم. وی افزود: “در آن زمان آیت‌الله حق شناس از بنده پرسیدند که به کدام یک از کاندیداهای انتخابات رای دهم که من هم دلایلم را برای ایشان برشمردم و گفتم که به این دلایل به آقای احمدی‌نژاد رای می‌دهم؛ آیت‌الله حق‌شناس نگاهی به پائین انداختند و تأملی کردند و بعد فرمودند که آن آقا (اشاره به آقای هاشمی) باید بروند به حوزه و به بحث و درس بپردازند”.

این سخنان در حالی بیان شده که در یک سال گذشته، هاشمی‌رفسنجانی ریاست مجلس خبرگان را از دست داده و به تازگی عبدالله جاسبی، برگزیده‌ی وی در دانشگاه آزاد نیز، پس از 30 سال و با وجود مخالفت رفسنجانی، از کار برکنار شده و یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد جای وی را گرفته است.

برادر وی، محمد هاشمی، پیش از این در مصاحبه ای  با روزنامه شرق، درباره حملات به هاشمی و احتمال برکناری وی از ریاست مجمع، گفته بود: “در این سال‌ها نیز همان شیوه بنی‌صدر در مورد تخریب ایشان به کار گرفته شده است. ممکن است افراد عوض شده باشند اما مانند بنی‌صدر می‌گویند که آقای هاشمی نباید هیچ کجا مسوولیت داشته باشد”.

تلاش اصول‌گرایان برای حذف هاشمی در شرایطی مطرح می‌شود که به دنبال حوادث پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال 88 و اعتراضات گسترده مردم به نتایج اعلام شده، اختلاف میان وی و رهبر جمهوری‌اسلامی افزایش یافته است.

هاشمی رفسنجانی از زمان بازنگری قانون اساسی در سال 68 تاکنون رییس این مجمع بوده است؛با  انتخاب سیدمحمد خاتمی به مقام ریاست‌جمهوری نقش مجمع در تحولات سیاسی ایران پررنگ‌تر شد اما با آمدن محمود احمدی نژاد به تدریج از تأثیرگذاری آن کاسته شد.

چندی پیش خبرگزاری دانشجویان ایران ـ ایسنا ـ با اشاره به “هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه” که به دستور رهبر جمهوری اسلامی و با ریاست هاشمی‌شاهرودی، رییس سابق قوه‌قضاییه، در تابستان سال جاری تشکیل شد نوشته بود: “در نگاه اول می‌توان آن را نهادی در جهت کاستن حدود اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام تصور کرد، چراکه بعد از دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری با وجود آنکه قانون، حل اختلافات بین قوا را از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش‌بینی کرده، اما درگیری‌های سیاسی بین این نهاد و قوه مجریه تا بدان جا پیش رفته که رییس جمهور طی دو سال اخیر اصلا در جلسات مجمع حاضر نشده است و قبل از آن نیز به حضور غیر منظم در این جلسات اکتفا کرده بود”.

پیش از این نیز اصول‌گرایان با فشار همه‌جانبه موفق شدند مهدوی‌کنی را برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان و سپس کاندیداتوری برای ریاست این مجلس راضی و هاشمی را در مجلس خبرگان منزوی کنند.

وی همچنین پس از حضور در نماز جمعه 26 تیرماه سال 88 در تهران و انتقاد از نحوه برخورد نظام با معترضان، دیگر در نمازجمعه حضور نیافت و برکناری وی از مجمع تشخیص مصلحت نظام، می‌تواند یکی دیگر از تکه‌های پازل خانه‌نشین کردن او باشد.

هاشمی‌رفسنجانی، مردی که پس از پیروزی انقلاب 57 همواره در مناصب بالای حکومتی حضور داشته و از وی با عنوان نفر دوم نظام یاد می‌شده، اکنون در وضعیتی دشوار قرار گرفته است: یک فرزند وی، فائزه هاشمی، نخست با حمله نیروهای لباس شخصی مواجه شده و سپس به دنبال مصاحبه‌ای با روز‌آن‌لاین، به 6 ماه زندان محکوم شده است. فرزند دیگرش مهدی، مدتی پس از انتخابات سال 88 از کشور خارج شده و هرازگاهی از سوی برخی از اصولگرایان به بازگشت به کشور برای حضور در دادگاه فرا تهدید می شود.

در ماه‌های گذشته همچنین با فشار احمدی‌نژاد و حامیان وی، سرانجام عبدالله جاسبی نیز از پست ریاست دانشگاه آزاد برکنار شد. رهبر جمهوری اسلامی که یک بار در زمان ماجرای وقف دانشگاه آزاد جانب احمدی‌نژاد را گرفته بود، این بار نیز با درخواست هاشمی‌رفسنجانی برای باقی ماندن جاسبی در سمت خود مخالفت کرد. هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان رییس هیات امنای دانشگاه آزاد، از امضای حکم رییس جدید این دانشگاه خودداری کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی برای نخستین بار در نمازجمعه 29 خرداد سال 88 اعلام کرد که میان هاشمی و احمدی‌نژاد اختلاف نظر وجود دارد، اما نظر وی به احمدی‌نژاد نزدیک‌تر است.

هاشمی رفسنجانی چند روز پیش از انتخابات،در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخته و به رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده بود که اگر به رویه فعلی ادامه دهد، قادر به مقاومت در برابر اعتراض مردم نخواهد بود.