زنان پستو نشین و مردان کافه برو

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

رییس‌پلیس اماکن ناجا گفت: “طبق قانون، اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و در محیط عمومی این سفره‌خانه‌ها ممنوع است.” در همین راستا با یک مسئول محترم گفتگو کردیم.

ما: اخیرا اعلام شده که کار زنان در محیط عمومی قهوه خانه ها و کافی شاپ ها ممنوع است. چرا؟

مسئول محترم: چون طبق قانون تردد زنان در قهوه خانه ها ممنوع است.

ما: اما خیلی از قهوه خانه ها متعلق به زنان است. چطور کسی می تواند صاحب کافی شاپ باشد و نمی تواند در کافی شاپ خودش کار کند؟

مسئول محترم: طبق قانون زنان می توانند صاحب کافی شاپ باشند، ولی حق رفت و آمد به آن را ندارند، حتی اگر زنی هم صاحب کافی شاپ باشد، باید یک مرد را به عنوان مباشر خودش برای اداره آنجا معرفی کند. در مجموع باید بگویم ما به هیچ چیز کار نداریم، فقط برای ما قانون مهم است.

ما: یعنی زنان نمی توانند برای خوردن قهوه به کافی شاپ بروند؟

مسئول محترم: البته زنان باید با رعایت حجاب می توانند به قهوه خانه بروند، رعایت حجاب در قهوه خانه ها الزامی است.

ما: یعنی زنان می توانند با رعایت حجاب کامل به قهوه خانه بروند، ولی صاحب قهوه خانه اگر زن باشد نمی تواند برای کار به قهوه خانه خودش برود؟ یعنی صاحب قهوه خانه می تواند به قهوه خانه دیگران برود، ولی به قهوه خانه خودش برود؟

مسئول محترم: دقیقا همین طور است؟

ما: گفته شده که زنان در محیط عمومی کافی شاپ نباید کار کنند، یعنی می توانند در محیط خصوصی کافی شاپ کار کنند. با توجه به اینکه گفتید تردد زنان در کافی شاپ ممنوع است، زنانی که می خواهند در محیط خصوصی کافی شاپ کار کنند، چطوری باید به آنجا بروند؟

مسئول محترم: این موضوع به ما مربوط نیست. زنان بدون ورود به کافی شاپ می توانند در محیط خصوصی آن کار کنند. این قانون است.

ما: یعنی زنان اگر بخواهند در داخل پستوی کافی شاپ کار کنند، از در آنجا نمی توانند وارد شوند، آیا قانون با رفت و آمد زنان شاغل از تونل یا از بالای دیوار به پستوی کافی شاپ ها مخالف نیست؟

مسئول محترم: بله، زنان شاغل با رعایت کلیه مسائل شرعی می توانند از دیوار یا تونل زیرزمینی وارد پستوی کافی شاپ بشوند، قانونگذار با این موارد مخالفتی ندارد. البته این فقط شامل زنان شاغل در محیط خصوصی کافی شاپ ها می شود و صاحب کافی شاپ نمی تواند حتی از دیوار هم وارد کافی شاپ خودش بشود.

ما: با توجه به همه این موارد، چرا کار زنان در محیط عمومی کافی شاپ ها ممنوع است، لطفا فرض کنید مردم آدم هستند، و در این مورد توضیح بدهید.

مسئول محترم: البته لازم نیست من توضیح بدهم، ولی ما بخاطر اینکه محیط کافی شاپ باعث افزایش فساد می شود و بانوان جامعه آلوده می شوند، چنین تصمیمی گرفته ایم.

ما: اگر کار زنان در کافی شاپ به دلیل احتمال فساد ممنوع است، چرا از ورود زنان به خیابانهای تهران با دهها هزار فاحشه جلوگیری نمی کنید؟ آیا بهتر نیست تفکیک جنسیتی را در همه خیابانها انجام دهید؟

مسئول محترم: البته این خیلی پیشنهاد خوبی است، ما قبلا تصمیمات راهبردی در مورد خیابانهای تهران گرفتیم، متاسفانه چون هم خیابانها دراز هستند، هم پهن هستند و هم زیاد هستند، هنوز موفق نشدیم جلوی ورود زنان را به خیابان بگیریم، اما این نکته مغفول نمانده، و داریم کاری می کنیم که از بانوان حمایت بزرگی کنیم و جلوی ورودشان را به هر جایی بگیریم.

ما: گفتید که زنان در محیط عمومی کافی شاپ ها نباید کار کنند، در حالی که شهرداری تهران اعلام کرده که زنان نباید منشی بشوند، چون در محیط خصوصی ممکن است فساد وجود داشته باشد، آیا کار شهرداری را تائید می کنید؟

مسئول محترم: اتفاقا این موضوع بسیار مهم است. ما اصلا به این نکته توجه نکردیم، من همین الآن دستور می دهم که زنان در پستوی کافی شاپ هم حق نداشته باشند کار کنند. خیلی ممنون.

ما: با توجه به اینکه از حضور زنان در محیط کار به دلیل اشاعه فساد جلوگیری می شود، آیا به نظر شما اصولا زنان عامل فساد هستند؟

مسئول محترم با عصبانیت: نه آقا! زنان کشور ما زنانی نجیب و شریف اند، طبق بررسی هایی که ما انجام دادیم در هشتاد درصد مفاسد اجتماعی و حتی فحشا زنان قربانی اند، این مردان فاسد هستند که زنی فقیر را، وادار به فروش خودش می کنند، در ادارات یا کافی شاپ ها هم ما بخاطر حفاظت از حریم بانوان در برابر مردان فاسد این کارها را می کنیم.

ما: یعنی شما برای حمایت از بانوان از کار آنان جلوگیری می کنید؟

مسئول محترم: دقیقا همین طور است، قربون آدم چیز فهم….

ما: اگر مردان عامل فساد هستند، چرا جلوی زنان را می گیرید؟

مسئول محترم: البته این نظر شما قابل تامل است، ما می توانیم کلا جلوی زنان و مردان را بگیریم. منتهی فکر کنم مشکلات قانونی داشته باشد، بگذارید بررسی کنم، بعدا به شما اطلاع می دهم.

ما: شما به جای ممنوع کردن زنان برای رفتن به استادیوم، کافی شاپ، کار در شهرداری، در برخی رشته های تحصیلی و خیلی جاهای دیگر می توانید جلوی خروج کلیه زنان را از خانه شان بگیرید. این خیلی منطقی تر است.

مسئول محترم (با خوشحالی به ما نگاه می کند و ما را بغل می کند): احسنت! آفرین! شما کجا بودی؟ سالهاست دنبال یک متفکر مثل شما می گشتم. داداش! اصلا خبرنگاری رو بگذار کنار، شما دقیقا به درد ما می خوری. بیا که من خودم مخلصتم…..

نتیجه گیری اخلاقی: زن خوب زنی است که وجود نداشته باشد.

 

شاید این جمعه بیاید لیاخوووووووووووف!

خیلی ها فکر می کنند که حکومت ها را مردم از میان می برند، یا دولتها را خائنین و دشمنان نابود می کنند. من معتقدم اصولا هیچ انقلابی رخ نمی دهد و هیچ حکومتی ساقط نمی شود مگر اینکه خود آن حکومت اشتباه کند. خیلی ها فکر می کنند حکومت قاجار با کودتای رضاشاه از میان رفت، در حالی که اگر رضاشاهی هم نبود، حکومت قاجار ادامه پیدا نمی کرد. وقتی احمد شاه قاجار شهروندی پاریس را به پادشاهی ایران ترجیح می داد، اصلا چه نیازی به رضاشاه و کودتای او بود؟ یا خیلی ها معتقدند قدرتهای خارجی حکومت پهلوی را از بین بردند، یا خمینی حکومت پهلوی را نابود کرد، در حالی که از شهریور سال ۱۳۵۷ حکومت پهلوی از میان رفته بود. حکومتی که از خودش دفاع نکند و همه اشتباهات را برای از میان بردن خودش انجام دهد، طبیعی است که از بین می رود. وقتی حکومت پهلوی بهترین مدیران خودش را زندانی کرد و در همان روز همه مخالفانش را آزاد کرد، طبیعی بود که حکومت از میان می رود. می گویند چرا هویدا اعدام شد؟ اصلا فکر نمی کنند که هویدا به این دلیل اعدام شد که قبل از آن زندانی بود، بختیار هم اگر زندانی بود، همان موقع اعدام شده بود. نقش حماقت در نابودی یک حکومت از خیانت بسیار بیشتر است.

یک نماینده مجلس گفته، وزارت آموزش و پرورش و چهار وزارتخانه دیگر در برنامه استیضاح هستند، یعنی یک جناح سیاسی که اگر دولت روحانی بماند، هم باید بدهی های میلیاردی بانکی افرادش را پس بدهد، هم به دلیل سالها فساد مالی و تخلف اداری محاکمه می شوند و هم پرونده جرایم مختلف دارند، هم بورسیه قانونی گرفتند، برای اینکه دستشان زیر سنگ است، تصمیم دارند دولت را ساقط کنند. خیلی هم غیرطبیعی نیست. هر کسی که بداند قدرت و ثروت و موقعیت را از دست می دهد، برای از دست ندادن اینها هر کاری می کند. منتهی نمی فهمم چرا رهبر کشور و رئیس مجلس و کسانی که در سال آخر احمدی نژاد را فقط به این دلیل حفظ کردند که کل نظام حکومت لطمه نخورد، با وجود اینکه همان یک سال بزرگترین ضربه را به اقتصاد و جامعه و سیاست خارجی زد، و الآن همه شان نه تنها مثل ماست شاهد افزایش فشار بر دولت هستند، بلکه از سقوط آن خوشحال هم می شوند. به نظر می رسد که هیچ چاره ای جز احضار روح لیاخوف نداریم. لیاخووووووف! کجایی؟

 

خدایان اخلاق ممنوع می کنند

این اخلاق شان ما را کشته است. یکی از نوابغ جدید حکومت که عضو کمیته مصادیق مجرمانه فضای مجازی آقای روح الله مومن نسب، گفته که « نود درصد محتوای چت و نرم افزارهای موبایل غیراخلاقی است.» انگار نود درصد خیابانهای کشور غیراخلاقی نیست، انگار نود درصد پاک ترین دولت هزار سال گذشته، فساد مالی نداشتند. انگار نود درصد تصمیمات مجلس به زیان کشور نیست؟ و انگار همه نمی دانیم که علت اعمال کنترل بر ابزارهای ارتباطی نقش آنها در اطلاع رسانی است. زندگی حقیقی را از مردم گرفتند، می خواهند زندگی مجازی را هم بگیرند. همین آقای مومن نسب اضافه کرده که “حضور در فیس بوک بازی در زمین دشمن است.” معلوم نیست چرا می گوید “دشمن”، اصلا دشمن کی؟ اصلا مگر دشمن حکومت و مردم یکی هستند؟ مردم با آمریکا و دنیای غرب مشکل ندارند، این قدر که حکومت و این همه روح الله و مومن هایش با مردم دشمنی می کنند، دشمنان حکومت به مردم لطمه نمی زنند.

همین روح الله گفته است: “ایران ۱۲ میلیون کاربر اینترنت با میانگین سنی زیر ۱۸ سال دارد که در سن ۱۱ سالگی محتوای «غیراخلاقی» در اینترنت را تجریه کرده‌اند.” فکر می کند که بقیه کسانی که زیر سن ۱۸ سال دارند و مثلا در گوشه خیابانها دستفروشی می کنند، یا با گدایی زندگی می گذرانند و اصلا نمی دانند فیسبوک را می خورند یا می آشامند، خیلی زندگی اخلاقی دارند. فعلا ماهواره ها، موبایل، فیسبوک، واتس آپ، یوتیوب، لپ تاپ، اینترنت، دانشگاه، موسیقی، سینما همه غیراخلاقی است، در عوض کتک زدن مردم، آتش زدن پرچم، نعره کشیدن توی خیابانها، بالارفتن از دیوار سفارتخانه ها و دزدی های میلیاردی همه اخلاقی است. می گویم این اخلاق شان ما را کشته است، این جمله فقط یک ضرب المثل نیست، در واقع بخش مهمی از زندگی مردم و بسیاری از مرگ هایی که در کشور اتفاق می افتد، ناشی از همین اخلاقیاتی است که معتقد است دیدن فیلم غیراخلاقی است، ولی دزدی از ثروت مردم و توسعه فقر غیراخلاقی نیست.